MINA (Museum of Immersive New Art ) este primul spațiu imersiv din țară, dar și cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est. Deschis anul trecut în august, proiectul este prezentat de George.BCR, reprezentând suma intersecțiilor dintre artă, experiențe interactive, educație, tehnologie emergentă și dezvoltare de noi competențe digitale.
Cu o suprafață de 2.500 mp și o investiție de 2 milioane de euro, muzeul se află în clădirea renovată a fostei fabrici de calculatoare românești ICE Felix.
Atunci când ne referim la artă new media, ne gândim la toate formele de artă realizate, modificate sau transmise prin diverse forme de tehnologii media. De la tehnologie blockchain, NFTs, artă virtuală, artă digitală, și până la robotică, biotehnologie, imprimare 3D sau animație pe computer, arta new media sfidează orice categorie de clasificare. Aceasta oferă publicului șansa de a îi fi înlocuit rolul de spectator cu cel de protagonist într-o lucrare de artă.
Mădălina Ivașcu, co-fondator MINA și a platformelor de new media art – One Night Gallery & Festivalul RADAR – ne spune într-un interviu că ,,am făcut pionierat în industria de new media art, dar nu pentru că noi am fi făcut asta prima dată, ci pentru că evenimentele și platformele pe care le-am creat au fost cele care au făcut această industrie să aibă un public mare și variat și să ieșim din nișă.
În primul rând, am adus multă inovație prin abordarea proiectelor integrând diferite tipuri de tehnologii, AR, VR, AI, proiecții interactive, orice vedeam în afară ca fiind cutting edge, ne-am propus și am reușit să facem, cu resurse limitate față de cei la care ne uităm.”
Pe de altă parte, Sorina Topceanu, co-fondator MINA – Museum of Immersive New Art și platformele de new media art – One Night Gallery & Festivalul RADAR a dorit să mai adauge că „MINA este cel mai recent proiect, cel mai complex, cel mai vizibil și cu siguranță cu un impact puternic în viața culturală și urbană a Bucureștiului si nu numai, realizat împreuna cu Andrei Nistor de la Le Petit. Am oferit acces la opere expuse în cele mai importante muzee din lumea întreagă, am creat experiențe educative și atractive pentru un public larg, pentru aproape orice vârstă. Și am ajuns aici pentru ca au existat și proiecte mai mici, dar semnificative și ele.”
MINA a reușit să aibă o vizibilitate incredibilă încă de la primele luni de la deschidere. ,,O creștere absolut fulminantă, de case study, aș putea spune. Am avut peste 180.000 de vizitatori în 6 luni de la deschidere.”
De la blockchain și ChatGPT până la NVIDIA și ghid AI
Tehnologiile implementate în muzeu sunt și ele high-tech, de la ChatGPT, la diferiți algoritmi de inteligență artificială precum Audio2Face sau NVIDIA. Mai mult, ghidul AI al muzeului, care poartă același nume, se bazează pe un model de funcționare autonom, fără vreo intervenție umană. Astfel, toți participanții pot purta discuții unice cu MINA.
Dar până să ajungă la proiectul acesta, atât Mădălina cât și Sorina au înființat One Night Gallery și Radar. Despre acestea ele spun că ,,One Night Gallery este prima galerie de new media art din România care îmbină arta și tehnologia în tr-un nou concept de expoziție ad-hoc și susține tinerii artiști români. Este o punte între artiști și public, care îi provoacă pe artiști să folosească noi instrumente de storytelling digital și să creeze proiecte care integrează realitatea virtuală, realitatea augmentată, video mapping, inteligență artificială, animație, sound design și instalații interactive.
Pe lângă edițiile One Night Gallery, am dezvoltat și cel mai mare festival de new media art din România, RADAR, primul festivalul de Realitate Augmentată, alături de Leo Burnett, XR Month, în care lucrările digitale create de 40 de artiști au transformat centrul într-o expoziție interactivă în aer liber.”
Cum discuția a dus către despre inspirație și modelele din lumea antreprenoriatului sau culturii, Mădălina recunoaște că femeile din industria creativă i-au fost model. „M-am înconjurat mereu de oameni de la care am simțit că am ce învăța, că mă inspiră prin ceea ce fac, fie că vorbim despre antreprenoriat sau management cultural. Femeile din industriile creative în general mi-au fost cele mai aproape ca model.”
Investiție de 2 milioane de euro
Investițiile pentru toate proiecte sunt în mare parte venite din buget public, de la Primăria București, sau ARCUB, dar și sponsorii din mediul privat au adus un aport major. Cu o investiție de 2 milioane de euro, drumul spre acapararea finanțatorilor nu a fost ușor. „Când am început noi era mult mai greu decât este acum să aduni finanțatori. Mi se pare că mediul privat, dar și autoritățile publice finanțatoare deja au trecut printr-un proces de educare și, la fel și publicul. Se vede acest lucru pentru că de cam doi ani încoace toate call-uri culturale au secțiunea de new media sau artă digitală și același lucru pot spune că se întâmplă și cu brief-urile din partea corporațiilor/agențiilor. Cuvinte ca interactivitate și expresii ca “reinterpretare artistică” sunt nelipsite.
Noi ne-am concentrat mult pe partea de finanțări pentru a avea bugetele necesare de a face ce ne doream să facem și am câștigat concursuri și de Primăria București, prin Arcub, și AFCN, Primăriile de sector 2, 3 și 6. Am dus și un start-up nation și un capital de lucru și un grant pentru Social innovation. Un aport mare l-au avut și partenerii din mediul privat care ne-au susținut și fără de care nu am fi putut face aceste proiecte.”
În momentul de față, pot fi vizitate diferite spectacole și show-uri, din care putem enumera „Van Gogh, The Immersive Show,” Cosmos. Descoperim Tainele Universului (împreună cu Dumitru Prunariu), sau Gustav Klimt – The Immersive Show.
Toate pozele aparțin: (c) MINA
Poza de copertă: curtoazia Mădălinei Ivașcu