Pe scurt:
4,55 miliarde de euro pentru investiții în infrastructura de transport feroviar
5,8 miliarde lei, prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli pentru anul 2024
se execută lucrări de modernizare și reînnoire a căilor ferate pe 637 km
Pe larg:
Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) beneficiază de fonduri de circa 4,55 miliarde de euro pentru investiții în infrastructura de transport feroviar. Aceasta sumă este asigurată de Comisia Europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și Programul Transport 2021-2027, la care se adaugă și contribuția asigurată de România.
Au fost deja accesate 3,21 miliarde de euro, potrivit CFR SA, iar până la sfârșitul anului 2030, se estimează finalizarea următoarelor proiecte:
- reabilitarea liniei CF Frontieră Curtici – Simeria, Tronsonul 2 (km 614 – Gurasada și Tronsonul 3, Gurasada-Simeria;
- reabilitarea CF Brașov – Simeria, Subsecțiunile 1. Brașov – Apața și 3. Cața – Sighișoara;
- reabilitarea secțiunii de cale ferată Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2 Apața – Cața;
- modernizarea CF Arad – Timișoara – Caransebeș;
- electrificarea și reabilitarea CF Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor;
- modernizarea infrastructurii feroviare în Portul Constanța – Etapa I – Valu lui Traian și Etapa II;
- modernizarea CF București – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontiera – Lot 2.
La acestea se adaugă și o serie de proiecte tip „Quick Wins” – lucrări de eliminare a restricțiilor de viteză pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii caii ferate.
Până la 30 iunie, execuția bugetară este de 50,54%, iar Ion Simu-Alexandru, director general CN CFR SA, a declarat că fondurile alocate pentru proiectele în curs sunt suficiente în raport cu necesarul de finanțare.
Pe lângă această sumă, CFR SA mai are alocat și 5,8 miliarde lei, prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli pentru anul 2024, aprobat prin HG nr. 492/14.05.2024. La data de 31 mai 2024, a utilizat pentru finanțarea investițiilor aproape 2 miliarde lei, reprezentând 34,36% din suma totală.
Se execută lucrări de modernizare și reînnoire a căilor ferate pe 637 km
Pe lângă lucrările sus menționate, sunt în derulare și alte proiecte, precum de reînnoire a suprastructurii căii pe linia CF București – Pitești (217 km), dar și de reparații tip Quick Wins (420 km) pe liniile CF aflate pe raza SRCF Timișoara, București, Craiova, Cluj, Brașov, Iași și Galați.
Acest program de reînnoire a suprastructurii căii feroviare are ca scop ridicarea restricțiilor de viteză, dar și creșterea gradului de siguranță sau atingerea vitezei maxime de circulație de 120 km/h.
Principalul obiectiv al CFR Infrastructura – finalizarea tuturor proiectelor de investiții.
Potrivit CFR Infrastructura, principalele obiective constau în finalizarea lucrărilor majore care sunt deja în execuție pe secțiunile următoare:
- Simeria (141 km)
- Brașov – Sighișoara (112 km)
- Caransebeș – Timișoara – Arad (162 km)
- Cluj-Napoca – Episcopia Bihor (166 km)
- Port Constanta I – Valu lui Traian
- modernizarea stației Gara de Nord – faza I
- reînnoiri pe linia București – Pitești (217 km)
- lucrări de reparații tip Quick Wins (420 km).
Pe de altă parte, din punct de vedere al achizițiilor, obiectivele actuale sau în finalizarea licitațiilor pentru achiziția contractelor importante de proiectare și execuție, precum și demararea lor în cadrul proiectelor de reabilitare/ modernizare a tronsoanelor CF Craiova – Caransebeș, București Progresu – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontiera (Lot 2), Port Constanta – etapele II și III, electrificarea și reabilitarea secțiunilor CF Constanta – Mangalia, Rădulești – Giurgiu și Dărmănești – Vicșani (etapa I).