Sulyok Imaging este un studio foto-video situat în Bucuresti care oferă servicii specializate de fotografie comercială pentru diferite industrii. De la fotografie industrială, de arhitectură, corporate, de branding personal, sau filmări aeriene cu drona profesională, și până la urmărire pe șantier (clipuri timelapse), Sulyok Imaging a dezvoltat în ultimii 15 ani proiecte foto și video pentru o serie de companii din țară, precum Concelex, PORR Construct sau Alstom.
Despre acestea, despre provocările întâlnite pe un șantier, echipamentul folosit, dar și procesul creativ, ne vorbește Adrian Sulyok, fotograf corporate de aproape 20 de ani, și owner Sulyok Imaging.
Pentru început, ce anume te-a împins către fotografia corporate, respectiv portret?
Mai multe motive m-au îndreptat către fotografia corporate și de portret. Încă din anul doi de studenție la Facultatea de Arte din cadrul Universității din Oradea, am știut că fotografia este ceea ce vreau să fac pentru tot restul vieții. M-am mutat apoi în București, sperând să găsesc de lucru ca fotograf, chiar dacă inițial nu eram sigur ce tip de fotografie voi alege.
Primele mele experiențe ca fotoreporter la o publicație glossy de business au fost revelatoare. Am descoperit lumea fascinantă a fotografiei documentare, fie că era vorba de evenimente corporate sau de sesiuni foto de portret business. Am învățat aplicând, pentru că în acea perioadă nu existau cursuri de specializare în fotografie corporate. Pe atunci, cererea pentru imagini profesionale era mult sub ce se întâmplă în zilele noastre. Tehnologia nu era atât de avansată, iar printre companii, puține erau cele care aveau prevăzut un buget dedicat fotografiei. Să nu uităm că încă nu apăruseră concepte precum social media sau creatorii de conținut.
Această perioadă de pionierat a fost una plină de provocări, dar și de satisfacții, iar fiecare experiență a contribuit la dezvoltarea mea ca fotograf specializat în zona corporate și de portret.
Care sunt companiile cheie cu care ai lucrat până acum?
În peste 20 de ani de fotografie, am avut ocazia să lucrez cu companii dintr-o varietate de industrii, ceea ce mi-a adus mereu satisfacția noutății și provocărilor profesionale. Fiecare colaborare a fost specială în felul ei, multe dintre acestea fiind pe termen lung și oferindu-mi ocazia de a dezvolta relații de încredere și proiecte semnificative în domenii precum fotografia industrială, arhitecturală, imobiliară și cea de portret.
Dacă ar fi să numesc câteva dintre companiile cheie pentru care am lucrat, primele care îmi vin în minte sunt Alstom, PORR Construct, Veolia, Avenor College, GTC România și Concelex.
Pe lângă aceste colaborări de lungă durată, unele ajungând chiar și la 13 ani, am avut și proiecte punctuale foarte frumoase. De exemplu, proiectul Natura 2000, unde am documentat fotografic peste 180 de situri din țară, urmărirea de șantier cu tot arsenalul de servicii foto – video – timelapse pentru construcția Mall-ului Băneasa Shopping City sau realizarea bazei de imagini pentru campaniile de rebranding ale unor colegii private de prestigiu din Belgia și Elveția.
Sunt recunoscător pentru toate aceste experiențe și pentru oportunitatea de a lucra cu atât de mulți oameni interesanți. Sper să nu se supere cei care nu sunt menționați aici, însă nu vreau ca răspunsurile mele să arate ca o enumerare într-un CV.
Care sunt atuurile fotografiei industriale și de arhitectură? Ce te atrage și ce urmărești să surprinzi într-o fotografie făcută, să zicem, pe șantier?
Nu știu dacă putem vorbi despre atuuri, mai curând ar fi vorba despre o preferință personală dobândită în anii de facultate prin studierea îndeaproape a formelor, liniilor și contrastelor. Un alt motiv poate fi dorința de aventură și de explorare a noului, posibilitatea de a descoperi de fiecare dată o altă realitate ca urmare a evoluției lucrărilor unui șantier sau ale unui proiect imobiliar.
Cred că într-un peisaj industrial se poate simți energia fiecărei persoane care și-a lăsat amprenta, fie în faza de proiect, fie în etapa de implementare. Această colaborare masivă și complexă conferă monumentalitate și dinamism unui proiect de infrastructură sau imobiliar. Este o energie pe care îmi doresc să o surprind în fotografii și să o transmit privitorilor.
Ne poți descrie procesul creativ atunci când surprinzi momente de pe șantier? Ai anumite tehnici sau strategii pe care le utilizezi?
Procesul este destul de natural și spontan. Pe de o parte, mă concentrez pe zonele importante care au evoluat de la ultima vizită, iar pe de altă parte, mă las surprins de noile forme și structuri pe care le descopăr. Îmi place să spun că documentarea foto-video a unui șantier este surprinzătoare chiar și pentru mine, deoarece fiecare vizită aduce elemente noi, indiferent de așteptări.
Înainte de a începe un nou proiect și în funcție de natura ședințelor foto, ce tip de cercetare faci și de ce?
Înainte de fiecare proiect stabilesc una sau mai multe întâlniri cu clientul, pentru a înțelege nevoile și așteptările acestuia. Deși îmi place să mă las surprins de transformările pe care le descopăr în șantier, cel mai important aspect este să înțeleg scopul imaginilor și cerințele specifice. Înțelegerea întocmai a proiectului îmi permite să creez imagini care reflectă cât mai fidel viziunea și valorile companiei.
Cum îți adaptezi stilul și abordarea pentru a se potrivi diferitelor genuri de fotografie și care ți se pare cel mai împlinitor din punct de vedere creativ?
Stilul personal rămâne constant și este rezultatul unei evoluții în ani de zile, caracterizată prin curiozitate și rigurozitate. Totuși, abordarea mea se adaptează în funcție de genul de fotografie și cerințele specifice ale fiecărui proiect. În fotografia industrială sau în fotografia de arhitectură, trebuie să înțelegi exact ce ai de făcut și să fii cel mai mare critic al tău, urmărind cu atenție obiectivele și temele stabilite de client. În acest context, creativitatea poate transforma subiecte aparent banale în cadre surprinzătoare, prin schimbarea perspectivelor și utilizarea diferitelor obiective.
Pe de altă parte, fotografia de portret necesită o abordare diferită, adaptată personalității subiectului. Interacțiunea și conexiunea cu persoana fotografiată sunt importante pentru a surprinde spiritul si autenticitatea acesteia.
Deși fiecare gen de fotografie are provocările și satisfacțiile sale, îmi găsesc cea mai mare împlinire creativă în capacitatea de a transforma și a surprinde unicitatea fiecărui proiect, indiferent de domeniu.
Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ai întâlnit de-a lungul timpului într-un proiect pe șantier, fie de fotografie, fie filmând cu drona?
Provocările au fost variate și m-au ajutat să îmi definesc stilul de fotografiere. De la vremea nefavorabilă până la pericolele reprezentate de șoimii care atacau drona în timp ce filmam un tronson de autostradă în construcție sau imposibilitatea de a accesa locul care trebuia fotografiat, fiecare obstacol m-a forțat să găsesc soluții creative. Aceste dificultăți, mici sau mari, mi-au permis să înțeleg mai bine situațiile și să le rezolv eficient. Dacă totul ar fi fost simplu, probabil ar fi fost banal. În plus, provocările mă motivează și îmi plac.
Cât de dificil este să convingi companiile de importanța fotografiilor industriale sau aeriene? Sau acestea au înțeles deja că utilizând astfel de fotografii le poate defini brandul într-un mod unic?
Sunt de părere că pentru a planifica viitorul și a evalua progresul, este important să ai o înțelegere clară a trecutului. Menținerea unui istoric vizual detaliat nu doar că oferă o perspectivă clară asupra evoluției, dar servește și ca o resursă pentru luarea deciziilor strategice viitoare. Nu cred că stă în puterea mea să conving o companie de importanța fotografiei documentare industriale. Acest aspect are mai curând legătură cu valorile și cultura organizației, iar acestea se definesc prin procese interne. Astfel, la mine ajung acele companii care au deja definite aceste mecanisme si conștientizează nevoia de a comunica prin fotografie sau de a documenta un proiect.
De multe ori, companiile sunt influențate de concurență sau de nevoia de a accesa noi piețe și de a câștiga vizibilitate. Digitalizarea și competiția pe rețelele sociale contribuie semnificativ la conștientizarea beneficiilor oferite de fotografiile profesionale.
Singura unealtă pe care o am pentru promovarea utilității fotografiei documentare este folosirea social media. Imaginile profesionale și atrăgătoare sunt aspiraționale și inspiraționale având puterea de a atrage noi clienți.
Ai o echipă în spate? Dacă da, câte persoane sunt implicate într-un proiect fotografic industrial?
Echipa Sulyok Imaging este formată din doi fotografi, doi videografi, un operator de dronă și doi editori foto-video, toți experți în domeniu. În funcție de cerințe, pot adăuga încă 3-4 membri pentru proiecte mai complexe sau pentru realizarea unor clipuri de promovare mai sofisticate.
Ce echipament utilizezi în prezent pentru proiectele de fotografie industrială? Totodată, cât de mult investești în digitalizarea serviciilor? Ne poți da câteva exemple de tehnologii digitale implementate?
Pentru proiectele de fotografie industrială și de studio folosesc camere mirrorless de la producători de top, kit-uri de lumini profesionale și obiective L-Type și mirrorles. În ceea ce privește digitalizarea serviciilor, folosesc tehnologii care îmbunătățesc experiența clienților. De exemplu, soluțiile avansate pentru transferul rapid al imaginilor îmi permit să economisesc timp și să ofer o mai mare flexibilitate în livrarea rezultatelor. Aceste inovații mă ajută să răspund mai eficient nevoilor clienților.
Părerile oamenilor despre editare sunt divizate. Unii susțin că valoarea unei fotografii este împărțită în mod egal în surprinderea momentului și în editarea ei. În timp ce alții, petrec câteva secunde pe captură și ore pe editare. Care este opinia ta?
Nu aș blama editarea sau postprocesarea fotografiilor, dar nici nu aș pune un accent exagerat pe acest aspect. În anumite situații, atunci când intenționăm să ne expunem ca artiști, suprasaturarea, exagerarea contrastului sau virarea în alb-negru ar putea sublinia caracterul artistic al imaginilor, alături de încadrări sau decupaje atipice. Totuși, când este vorba de documentarea obiectivă a evenimentelor, rigurozitatea primează. Este important să păstrăm calitatea imaginii și culorile curate, evitând filtrele exagerate. În cazul imaginilor comerciale, editarea poate fi făcută cu bun gust și măsură, fără intenția de a impresiona excesiv.
Ce crezi că lipsește artistului pentru a trăi din artă mai mult decât prin artă?
Eu consider fotografia comercială mai curând un meșteșug care implică temeinice cunoștințe tehnice. Când fotografia devine exclusiv o formă de exprimare a sinelui, fără intenția de a satisface anumite cerințe ale publicului/clientului, poate câștiga statutul de artă.
De ani buni artistul poate trăi și din artă. Mulți foști colegi de facultate, acum pictori, reușesc să trăiască din vânzarea lucrărilor datorită expunerii sporite prin social media, care a transformat arta într-un adevărat business. Într-adevăr, șansele de succes sunt acum mult mai mari decât în trecut. Totuși, pentru a reuși, artistul trebuie să investească un efort considerabil și să folosească metodele moderne de promovare disponibile.
Efortul de a învăța și de a aplica tehnici de marketing, de a construi relații și de a-și menține o prezență activă în mediile sociale este ceea ce face diferența între a trăi din artă și a trăi prin artă.
Iar în încheiere, pentru cineva care încearcă să reușească în domeniul acesta, ce crezi că este esențial să cunoască?
Pentru cineva care aspiră să reușească în acest domeniu, pasiunea este primordială. În plus, este foarte important să stăpânească tehnica în profunzime și să se angajeze într-un proces constant de auto-perfecționare, ieșind din zona de confort. Succesul necesită multă muncă, perseverență, curiozitate și dorința de a explora continuu.
Dacă ajungi la concluzia că ai atins un vârf și că nu mai ai nimic de învățat, atunci poate fi momentul să te retragi.
Puteți urmări activitatea lui Adrian Sulyok, respectiv Sulyok Imaging pe:
Website | Facebook | Instagram