Cea mai mare investiție de reconversie urbană din România primește undă verde

august 30, 2024

Pe scurt:

  • Cea mai mare suprafață de retail din țară, de 120,000 mp
  • Centru de artă performativă și o sală de spectacole, ce reprezintă o premieră pentru un proiect real estate în țară.
  • 30 de milioane de euro pentru grădină urbană și infrastructură în zonă

Pe larg:

Proiectul mixt al grupului Iulius și Atterbury Europe de pe fosta platformă Carbochim, a fost aprobat de Consiliul Local Cluj-Napoca. Acesta reprezintă cea mai mare investiție de reconversie urbană din România, ce se ridică la jumătate de miliard de euro.

Reprezentanții Iulius au transmit că “Planul Urbanistic Zonal pentru reconversia fostei platforme industriale Carbochim și restructurarea zonei din Piața 1 Mai a fost aprobat joi, 29 august 2024, de Consiliul Local Cluj-Napoca.”

Acest proiect va include și cea mai mare suprafață de retail din România, de 120,000 mp, spații de birouri, concepte noi de entertainment, spații culturale, având ca ancoră o gradină urbană cu acces la râul Someș.

Iulian Dascălu, președintele companiei Iulius, a declarat că „propunem o investiție amplă, cu funcțiuni multiple, un proiect verde, cu focus pe cultură, ce redă orașului o zonă gri până acum, total inaccesibilă clujenilor. (…) Particularitatea propunerii pentru Cluj-Napoca este dată de faptul că am menținut fabrica-reper pentru oraș, am relocat-o și retehnologizat-o, fără întreruperea activității.”

Proiectul a fost conceputul cu ajutorul biroului olandez de arhitectură UNStudio, a cărui fondator este arhitectul Ben van Berkel. Aceștia au propus, astfel, păstrarea unor clădiri simbol pentru identitatea locului, și anume clădirea administrativă și hala cu arcade. Acestea vor fi integrate în proiect, primind funcțiuni culturale și de susținere a inițiativelor locale.

În plus, vor fi construite un centru de artă performativă și o sală de spectacole, ambele reprezentând o premieră pentru un proiect real estate în țară. Vor mai fi create și spații pentru evenimente în aer liber, librărie-concept, zone dedicate pentru sport și wellness și open air cinema.

Toate fac parte din suprafața de peste 120,000 mp, alături de aproape 400 de branduri premium și mass market, hub medical, cafenele, restaurante, fresh market, servicii și produse locale, și ancore cu profil dedicate familiilor și home&deco. Proiectul va include și aproximativ 4,800 de locuri de parcare, și 2,500 de spatii pentru parcarea bicicletelor. 900 de spații de parcare vor avea conexiuni pentru încărcarea mașinilor electrice.

Se vor mai investi aproximativ 30 de milioane de euro într-o grădină urbană pe malul Someșului, asemănătoare parcurilor Iulius Town Timișoara și Iulius de la Palas Iași, dar și în lucrări de infrastructură (un nou pod rutier peste Someș, cu patru benzi auto, piste velo și trotuare).

Investiția va fi acoperită în parteneriat cu Atterbury Europe, proiectul aflându-se acum în etapa de obținere a autorizației de construire. Etapa întâi a lucrărilor, cea de dezmembrare a fostelor hale industrial este aproape de final, fiindcă a fost un demers independent de procesul de avizare a autorizare a noului proiect.