„Avem mare nevoie de săli de spectacole în Timișoara,” Liliana Laichici, manager Galeria POD și CECART

octombrie 1, 2024

De un an, Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș a introdus în circuitul cultural timișean o mansardă modernă destinată artelor. Aceasta a fost câștigată în urma schimbării acoperișului, podul clădirii fiind renovat și transformat într-un spațiu luminos și primitor pentru expoziții, cu o suprafață desfășurată de 1.400 de metri pătrați.

Restaurarea s-a făcut cu prezervarea elementelor arhitectonice impuse de către Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural National a Județului Timiș, clădirea fiind una istorică, încadrată ca monument de tip A. 

Lucrările la Galeria POD a CECART au costat 1,3 milioane de lei fără TVA și s-au desfășurat pe parcursul a zece luni, din septembrie 2022 până în iulie 2023, cu fonduri din bugetul Consiliului Județean.

Am avut ocazia să discutăm mai multe cu Liliana Laichici, manager al Galeriei POD și al Centrului de Cultură și Artă al Județului Timiș.

Bună! De la începutul anului, monitorizăm 218 proiecte de construcții din domeniul culturii (galerii, muzee, teatre). Ca manager al Galeriei POD, respectiv al Centrului de Cultură și Artă al județului Timiș, ați constatat un interes mai mare pentru artă în ultimul timp? Cum se simte la dumneavoastră?

Bună! Nu pot spune, din păcate, că am observat un interes mai mare pentru artă. Dimpotrivă. Lumea este în viteză și timpul ne este tot mai potrivnic. Nu mai avem timp pentru nimic. Totuși, există un public constant, există și un public tânăr care, cred că va asigura continuitatea interesului pentru cultură. Dar nu aș putea să spun că am constatat un trend ascendent.

Galeria POD, inaugurată anul trecut, face parte dintr-un edificiu cu o istorie îndelungată. Deși clădirea a făcut parte din ansamblul mânăstirii călugărilor franciscani, edificată între 1716 -1736, ați reușit să păstrați esența și vibrația acesteia în proiectul de renovare și modernizare a podului clădirii. Cum au decurs lucrările de design interior? Cât de aproape ați urmărit acest proiect?

Lucrările au fost anevoioase și oricât de aproape le-am urmărit și oricât de mult  ne-am implicat, ele au durat destul și pentru că a fost vorba de o lucrare complexă, într-un monument istoric. Nu a fost un lucru simplu. Am avut alături oameni care ne-au susținut și și-au dorit la fel de mult ca și mine ca acest loc să existe. Astăzi ne bucurăm de acest spațiu extraordinar care are ceva anume, ceva aparte și este, în sine, o operă de artă.

Care sunt cele mai importante aspecte de logistică în organizarea unei expoziții?

Toate aspectele sunt importante și cele legate de logistică au însemnătatea lor, dar eu cred că cea mai semnificativă este ideea în jurul căreia vrei să construiești un eveniment. Odată stabilit conceptul, aspectele logistice devin secundare și oarecum facultative, pentru că mereu sunt mai multe căi ce duc spre același punct.

Cum considerați că se raportează publicul la artă acum, când totul se derulează în viteză, în epoca social media și a informației obținute facil?

Desigur că o parte a publicului este confuză și cade victimă informațiilor facile. Dar în artă ne-am bazat mereu pe căutătorii de frumos, acei căutători neobosiți ai propriului adevăr, mesajului individual pe care îl transmite artistul prin arta sa.

Cum alegeți artiști și expozanții pentru galeria dumneavoastră?

Galeria Pod s-a deschis cu expoziția Lindei Saskia Menzel, așa că nu e ușor să păstrăm un standard așa de ridicat. Prin această expoziție de debut am înțeles și mai bine potențialul acestui loc. Galeria Pod nu e un spațiu expozițional, ci o trăire ce nu poate fi explicată, ci doar simțită de cei care fac efortul de a-i trece pragul.

Care sunt unele dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă galeriile de artă?

Nu știu să vă spun care sunt provocările cu care se confruntă galeriile de artă. Aș putea să vă vorbesc, însă, zile în șir despre provocările cu care se confruntă un Centru Județean de Cultură. Sunt provocări diverse, multe, mari, dificil de surmontat. Sunt vremuri complicate. Dar cumva vom răzbi. Întotdeauna s-a găsit o cale. Nici acum nu va fi altfel.

Le vom lua pe rând pe măsură ce ne vom confrunta cu ele. Pot să vă spun că acești peste 10 ani de când sunt în fruntea acestei instituții au fost plini de situații complicate.

Am trecut peste toate și am construit o echipă alături de care nu ai cum să nu răzbești. Când e nevoie, oamenii de aici de la Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș se mobilizează extraordinar. Asta ne-a ajutat mereu și ne va ajuta și de acum înainte.

CECART inițiază diverse programe și proiecte culturale, concentrându-se în mare parte pe promovarea și valorificarea patrimoniului cultural național. Cui ați recomanda să se înscrie la aceste programe? Există vreo limită de vârstă sau alte criterii?

Nu există decât limitările impuse de litera legii. Aceste programe și proiecte culturale se adresează oricărei instituții sau asociații.

Ca o recomandare și ca o dorință personală aș vrea ca cei care aleg să valorifice si să promoveze patrimoniul cultural național să fie din rândul celor care iubesc și înțeleg acest fenomen. Altfel, s-ar putea să facă mai mult rău decât bine.

Suntem convinși că aveți o serie de imagini, întâmplări care v-au rămas în suflet și minte. Care este cea mai frumoasă, cea mai prezentă?

Am trăit multe întâmplări și mi-am creat multe amintiri frumoase, cred că ar fi nedrept să mă opresc asupra uneia anume. Fiecare eveniment a lăsat ceva scris în sufletul meu. Fiecare om cu care am lucrat, bun sau dificil, m-a învățat ceva. E o experiență de neprețuit.

În opinia dumneavoastră, ce investiții în sectorul construcțiilor sunt de maximă urgență, atât în Timișoara, cât la nivel național?

Avem mare nevoie de săli de spectacole în Timișoara!!! E o mare frustrare pentru artiștii de aici, pentru publicul nostru, pentru potențialul Timișoarei. Nu există un loc în care să ne putem manifesta și să ne putem bucura de marii artiști naționali sau internaționali.

Deocamdată se pot organiza la Timișoara doar spectacole mici sau în aer liber, situație în care doza de risc este uriașă, prin urmare, nu și-o asumă mai nimeni. Nu putem spera la un turism cultural de pe urma titlului de Capitală Europeană a Culturii, în aceste condiții.

Ce alte proiecte mai aveți în pregătire în perioada următoare?

Ne pregătim în luna octombrie de festivalul Tradiții la Români. Pe 15 și 16 octombrie vom avea invitați de frunte la acest mare festival. Apoi încet – încet, ne apropiem de sfârșitul anului și de activitățile specifice acestei perioade. Vom anunța din timp fiecare eveniment al nostru.

Puteți urmări CECART pe:
Website Facebook

Toate imaginile aparțin (c) Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș