Analiza și stadiul autostrăzilor: Infrastructura românească, un roller coaster plin de provocări

noiembrie 4, 2024

Un sondaj realizat în 2018 arată că 93% dintre respondenți sunt nemulțumiți de infrastructura rutieră din România, și 85% se declară nemulțumiți de rețeaua feroviară. Suntem a opta țară ca mărime din Uniunea Europeană, însă cu toate astea, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres de 1100 kilometri este una dintre cele mai mici. Cu aproximativ 6% din lungimea drumului național, ocupăm locul 17 la numărul de kilometri de autostradă construiți.

Stadiul lucrărilor la A7

Astăzi, Autostrada A7 este adusă frecvent drept exemplu de evoluție exemplară a lucrărilor la construcția unor asemenea obiective majore în România. Cu toate acestea, în pofida sutelor de camioane și utilaje și a miilor de muncitori care lucrează de-a lungul celor 320 km de autostradă, primele segmente, care trebuiau deja inaugurate, vor mai întârzia.

Dacă acum câteva luni se făceau promisiuni că în 2024 se va putea circula pe loturile 1 și 2 ale autostrăzii A7, acum o săptămâna s-a spus că circulația va fi deschisă pe toți cei 21 km dintre Ploiești și Mizil. În contrast, starea actuală a acestor porțiuni arată ca mai au nevoie de lucrări la asfalt, parapete, finisaje și unele poduri.

A7 – Autostrada Buzău – Focșani – Tronson 1 în lungime de 4,60 km: la data de 8 octombrie, lucrările evoluau foarte bine pe șantier. Mobilizarea UMB este foarte bună și la podul peste râul Buzău, unde se fac lucrări de cofrare și armare, după cum a precizat Cristian Pistol. Lucrările au un grad de realizare de 55%, iar stadiul financiar este de 28%. (vezi P183280)

A7 – Autostrada Buzău – Focșani – Tronson 2 în lungime de 30,8 km: la data de 28 octombrie, lucrările au în grad de realizare de 57%, termenul de finalizare este aprilie 2025. (vezi P343396)

A7 – Autostrada Buzău – Focșani – Tronson 3 în lungime de 36,1 km: lucrările au un grad de realizare de 54%, iar stadiul financiar este 42%, la data de 28 octombrie. Lucrările au început în februarie 2023, iar termenul de finalizare este trimestrul II 2025. (vezi P343397)

A7 – Autostrada Buzău – Focșani – Tronson 4 în lungime de 10,94 km: la data de 28 octombrie, constructorul este mobilizat pentru finalizarea lucrărilor pe cele 4 loturi ale Autostrăzii A7 Buzău-Focșani. DRDP Iași a postat imagini de pe lotul 4, unde lucrările au ajuns într-un stadiu de execuție de aproximativ 90%. (vezi P288804)

Asfaltul este turnat pe toată lungimea lotului, marcajele sunt executate aproape în totalitate, iar dintre lucrările specifice acestei etape: montare parapet median și lateral, montare panouri anti-orbire, montare panouri fonoabsorbante, semnalizare orizontală și verticală, taluzări, amenajare peisagistică, amenajare drumuri întreținere, împrejmuire. (vezi P288804)

Cum arată stadiul celorlalte autostrăzi din România?

În România, sunt monitorizate 63 de șantiere de autostrăzi, cu o valoare de 111.88 mld RON, din care 23 sunt în construcție. Două proiecte sunt finalizate, iar alte 8 sunt în stadiul de amenajare. Mai mult, cinci proiecte se află în stadiul de dinainte de execuție, unul este în faza de autorizare, iar 24 sunt în faza de proiectare.

Din totalul șantierelor, 58 de proiecte reprezintă construcții noi, trei sunt de renovare și reparații, iar două de modernizare și extindere.

Autostrada Ploiești – Buzău: LOT 1: la data de 28 octombrie, lucrările au un grad de realizare de 85%, iar stadiul actual financiar este de 51%. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în august 2022, iar termenul inițial de finalizare este depășit. (vezi P220061)

Autostrada Ploiești – Buzău: LOT 2: la data de 28.10.2024, lucrările au un grad de realizare de 91,4%, iar stadiul financiar este 45%. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în august 2022, iar termenul de finalizare este depășit. (vezi P345133)

Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 3: la data de 14 octombrie, pe șantierul lotului 3 Pietroasele – Buzău al Autostrăzii Ploiești – Buzău, parte din Autostrada Moldovei, se lucrează într-un ritm bun atât la corpul autostrăzii, cât și la structuri, potrivit oficialilor de la Transporturi. Lucrările au început în vară pe acest lot ce are lungimea de 13,9 km, stadiul fizic la începutul lunii octombrie fiind de 14,5%. În prezent, sunt în curs de finalizare lucrările de stabilizare a pământului de fundare cu lianți hidraulici, fiind realizate pentru 12,6 km din cei 13,9 km.

De asemenea, se execută lucrări de umpluturi cu pământ pe terasamentul autostrăzii, fiind realizate pe aproximativ 8 km. Lucrări de umpluturi cu balast sunt în execuție, fiind realizate pe aproximativ 3,5 km. Se lucrează la radierele și elevațiile aferente structurilor. La nodul rutier cu DN2 (DE85) au fost executate lucrările de asfaltare a drumului pe care urmează să fie deviat traficul de pe DN2, pentru a permite începerea lucrărilor de forare a piloților la ultima structură neatacată (pasajul pe autostradă peste DN2).

Sunt în curs de execuție lucrările de relocare a rețelelor de utilități publice (liniile electrice și conductele de gaz), fiind finalizate lucrările la patru astfel de utilități. Au început lucrările de producție grinzi din beton, fiind realizate 44 bucăți din totalul de 390 de grinzi. (vezi P345135)

Autostrada Sibiu – Pitești, Sectiunea 2: la data de 28 octombrie, DRDP Brașov a publicat imagini noi de pe șantierul viaductului Boița, o lucrare impresionantă construită de asocierea Mapa – Cengiz în cadrul secțiunii 2 a Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, pe tronsonul Boița – Cornetu, lung de 31,33 km. Viaductul, ce va măsura 700 de metri lungime, este prima structură de pe acest lot și marchează începutul construcției în zonă.

În august, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța finalizarea forajelor pentru pilonii fundației, care însumează 600 de metri, iar acum DRDP Brașov confirmă că turnarea coloanelor forate și a fundației din beton a început în culeea dinspre Sibiu. (vezi P263134)

Autostrada Sibiu – Pitești: Secțiunea 3 în lungime de 37,4 km: la 4 septembrie, lucrările la Autostrada A1 erau pregătite să înceapă. (vezi P263151)

Autostrada Sibiu – Pitești, Secțiunea 4: Tigveni – Curtea de Argeș în lungime de 9.86 km: la 21 octombrie, constructorul austriac Porr a atins bornă importantă pe șantierul secțiunii 4 Tigveni – Curtea de Argeș a Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești. Secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a anunțat că au fost forați 1000 de metri din Tunelul Daniela, care are o lungime totală de 1350 de metri, destinat sensului de mers Sibiu – Pitești.

Aceasta reprezintă prima infrastructură de acest tip pe A1 Sibiu – Pitești, situată sub Dealul Momaia din județul Argeș. Tunelul este alcătuit din două fire principale separate, unul pentru fiecare sens de mers: Tunelul Daniela pentru direcția Sibiu – Pitești și Tunelul Alina pentru Pitești – Sibiu. Luna trecută, Scrioșteanu anunța că Porr depășise două treimi din forajul celor două fire, având 1.770 de metri săpați din totalul de 2.700 de metri. (vezi P283647)

Autostrada Sibiu – Pitești, Secțiunea 5: la data de 14 octombrie, autoritățile anunță progrese importante pe tronsonul 5 al autostrăzii Sibiu-Pitești, secțiunea Curtea de Argeș – Pitești. Constructorul WeBuild a așternut aproape în întregime straturile de asfalt, iar pe o bună parte din autostradă s-a realizat deja marcajul, s-au instalat protecțiile și o parte din stâlpii de iluminat au fost deja instalați. (vezi P232116)

Nod rutier Autostrada A2 km 90+100 cu DJ306 la Dragoș Vodă LOT 2: Stadiu la data de 28.10.2024: procedura de atribuire a contractului pentru antrepriza se află în etapa de evaluare financiară pentru toate loturile:

1. Asociere FREYROM (Leader), PROCONS GROUP, ZMC TRADING SRL,Loturile:2

2. Asociere INOVECO (Leader), VIAROM CONSTRUCT, Loturile:2

3. Asociere BOG’ART (Leader), OYL COMPANY HOLDING AG S.R.L., Loturile:2 (vezi P387286)

Nod rutier Autostrada A1 km 73+100 cu DJ702F la Ionești LOT 3: Stadiu la data de 28.10.2024: procedura de atribuire a contractului pentru antrepriză se află în etapa de evaluare financiară pentru toate loturile:

1. Asociere: DUAL GENERAL CONSTRUCT SRL (Leader), INFRA EXPERT AD, Loturile: 1 și 3

2. Ofertant unic: PORR CONSTRUCT, Loturile: 1 și 3 (vezi P387287)

Nod rutier Autostrada A3 km 36+700 cu DJ101C la Gruiu LOT 1: Stadiu la data de 28.10.2024: procedura de atribuire a contractului pentru antrepriză se află în etapa de evaluare financiară pentru toate loturile:

1. Ofertant unic: BOG’ART, Loturile:1

2. Ofertant unic: PORR CONSTRUCT, Loturile:1 și 3

3. Asociere: DUAL GENERAL CONSTRUCT SRL (Leader), INFRAEXPERT AD, Loturile:1 și 3 (vezi P387285)

Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 1 în lungime de aproximativ 14,25 km: Deocamdată utilajele lucrează la amenajarea primei organizării de șantier, din cele patru de pe traseu, în zona comunei Cârța, județul Sibiu, anunță compania. Aici vor fi cazați peste 400 de muncitori, la fel ca la Tălmaciu, dar vor exista și birouri pentru personalul tehnic. Lucrările trebuie finalizate în 3 ani și au o garanție de 10 ani. (vezi P356892)

Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 2 în lungime de aproximativ 19,92 km: Se apropie de final construirea organizării de șantier, unde urmează să fie cazați 400 de muncitori. (vezi P355927)

Autostrada Sibiu – Făgăraș: Tronson 3 în lungime de aproximativ 17,610 km: la data de 28.10.2024: Lotul 3, dintre Arpașu de Jos și Sâmbăta de Sus, se află în stadiul cel mai avansat de pregătire. Mai multe echipe amenajează drumurile tehnologice care vor permite accesul în șantier. (vezi P355925)

Autostrada Sibiu – Făgăras, A 13 Tronsonul 4 în lungime de aproximativ 16,265 km: la data de 7 octombrie au început lucrările pregătitoare pentru execuția lotului 4, de către constructorul turc Makyol. (vezi P355926)

Autostrada Craiova – Filiași și Drum Expres Filiași – Târgu Jiu – LOT 1 în lungime de 10,3 km: până la 15 octombrie au fost transmise ofertele pentru contractual de proiectare tehnică și execuție lucrări. (vezi P401959)

Autostrada Craiova – Filiași și Drum Expres Filiași – Târgu Jiu – LOT 2 în lungime de 14,4 km: până la 15 octombrie au fost transmise ofertele pentru contractual de proiectare tehnică și execuție lucrări. (vezi P401960)

Autostrada Craiova – Filiași și Drum Expres Filiași – Târgu Jiu – LOT 3 în lungime de 21,7 km: până pe 17 octombrie s-au transmis ofertele pentru contractual de proiectare tehnică și execuție (vezi P401961)

Autostrada Craiova – Filiași și Drum Expres Filiași – Târgu Jiu – LOT 4 în lungime de 22,92 km: la data de 25 octombrie, procedura de atribuire a contractului de proiectare tehnică și execuție lucrări se află în etapa de depunere a ofertelor până la data de 05.11.2024 (vezi P406217)

Autostrada Craiova – Filiași și Drum Expres Filiași – Târgu Jiu – LOT 5 în lungime de 21,5 km: la data de 24 octombrie, procedura de atribuire a contractului de proiectare tehnică și execuție lucrări se află în etapa de depunere a ofertelor până la data de 21.11.2024 (vezi P405994)

Autostrada Craiova – Filiași și Drum Expres Filiași – Târgu Jiu – LOT 6: până la data de 18 noiembrie, se pot depune oferte pentru contractual de proiectare tehnică și execuție. (vezi P404319)

Implementarea și integrarea sistemelor ITS pe Autostrada A3: la data de 25 octombrie, a fost atribuit contractul pentru execuție lucrări. Lider asociere: ELEKTRA INVEST. (vezi P365770)

Autostrada Ploiești – Brașov, A3: cunoscută drept autostrada de pe Valea Prahovei, A3 se confruntă cu noi blocaje, rămânând la stadiul de documentare și planuri. Studiul de fezabilitate (SF) și proiectul tehnic (PT) sunt întârziate cu doi ani, iar forajele esențiale pentru construcție, în zona montană, nu au început. (vezi P298604)

Autostrada Bacău – Pașcani Lot 1 Km 0+000 – Km 30+300 Bacău (Săucești) – Trifești: la 8 octombrie, șantierul avansa, lucrările sunt finalizate în proporție de 18,20% (vezi P354975)

Autostrada Bacău – Pașcani Lot 2 Km 30+300 – Km 49+299 Trifești – Gherăești: la 8 octombrie, lucrările avansau. Stadiul actual este de peste 15,60% (vezi P355036)

Autostrada Bacău – Pașcani Lot 3 Km 49+299 – Km 77+393,70 Mircești – Pașcani: la 23 octombrie, Secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a publicat marți imagini recente cu primul nod turbion din România, care este construit de UMB la intersecția autostrăzii A7 Bacău – Pașcani cu Autostrada Unirii A8. Conform declarațiilor sale, lucrările pe acest lot sunt în plină desfășurare și se află într-un stadiu avansat. (vezi P354974)

Drum de legătură Autostrada A1 – DN 69: la 22 octombrie, s-a intensificat activitatea pe șantierul drumului de legătură DN 69 –autostrada A1. Se aprovizionează cu materialele necesare lucrărilor (prefabricate, piatră spartă și balast), continuă lucrările de stabilizare a terenului, decopertarea și evacuarea materialului, compactarea terenului, realizarea de umpluturi.

Pe șantier sunt circa 50 de muncitori și 50 de utilaje și autobasculante. Antreprenorul lucrării: Antrepriza de Reparații și Lucrări A R L Cluj S.A. (vezi P305979)

Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2 Nădășelu – Mihăiești, subsecțiunea 3B1 Mihăiești – Zimbor: stadiul fizic al lucrărilor înregistrat în luna august este de 76,8% (vezi P284922)

Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3B km 13+260 – km 25+500: O filmare recentă ne arată că pe un lot de pe Autostrada Transilvania (A3), unde lucrează constructorul UMB, a ajuns stația de asfalt. Filmarea a fost făcută de Cristian Marius Man într-o duminică din luna septembrie pe lotul Poarta Sălajului – Zimbor (12,24 kilometri). (vezi P284863)

Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea – Subsecțiunea 3C1 – Finalizare lucrări: la 9 septembrie, constructorul român Erbașu a predat Proiectul Tehnic pentru lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (26 km), celebrul lot „Bechtel” de pe Autostrada Transilvania. Construcții Erbașu este la primul contract pentru un lot de autostradă în România și are 18 luni pentru execuția lotului cu o valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA. (vezi P318057)

Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C: Suplacu de Barcău – Borș, Subsecțiunea 3C2: Chiribiș – Biharia: secțiunea are constructor desemnat asocierea Precon Transilvania – Citadina 98, care se află în așteptarea ordinului de începere a lucrărilor. (vezi P338886)

Autostrada Pașcani – Suceava LOT 1 și LOT 2: stadiu la 10 octombrie – după ce a contestat și a obținut suspendarea licitației la lotul 1 al autostrăzii A7 Suceava – Pașcani, aceeași firmă a depus o contestație prin care cere și suspendarea licitației pentru lotul 2 din sectorul Suceava-Pașcani al autostrăzii A7. (vezi P304547 și P401866)

Autostrada Lugoj –Deva (A1) Secțiunea E și finalizare Secțiunea D – LOT 2: la 10 octombrie, partea lipsă a Autostrăzii A1, Lugoj-Deva, adică cei 13,16 kilometri de autostradă care ar face posibilă circulația pe A1, de la Sebeș, la granița cu Ungaria, este în continuare în construcție. (vezi P292075)

Autostrada Timișoara – Moravița TRONSON 1: până în 11 noiembrie, se află în derulare procedura de atribuire a contractului pentru proiectare tehnică și execuție lucrări. (vezi P284500)

Autostrada Timișoara-Moravița: Tronson 2: la 9 octombrie, a fost demarată procedura de atribuire a contractului pentru proiectare tehnică și antrepriză aferentă. Ofertele se depun până la data de 14 noiembrie. (vezi P405024)

Autostrada Focșani – Bacău – LOT 1 în lungime de 35,6 km: la data de 8 octombrie, lucrările erau executate în proporție de 26% (vezi P356907)

Autostrada Focșani – Bacău – LOT 2 în lungime de 38,78 km: la 8 octombrie, gradul de execuție depășise pragul de 27%. (vezi P356909)

Autostrada Focșani – Bacău – LOT 3 în lungime de 21,52 km: la data de 8 octombrie, lucrările erau executate în proporție de 19%. (vezi P356911)

Autostrada de Centură București Sud A0- Lot 3 în lungime de 17,96 km: în data de 7 octombrie, constructorul grec Aktor întâmpina dificultăți în finalizarea lotului 3 de pe Autostrada A0 București Sud, iar deschiderea acestuia în 2024 pare din ce în ce mai puțin realist. (vezi P240186)

Autostrada de Centura București 18.6 km LOT 3: chinezii lucrează cu puține forte propria, sunt în continuare șanse slabe pentru deschidere în decembrie 2025. (vezi P289578)

Autostrada de Centura București A0 – Sector Centura Nord – Lot 4 în lungime de 4,5 km: la 24 septembrie, UMB lucra pe lotul 4, între Cernica și A2, un tronson de doar 4,47 km distanță, fără noduri rutiere la capetele sale, dar dificil pentru că presupune trei poduri, dintre care un viaduct lung de 1,3 km peste lacul Cernica. (vezi P304864)

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea II Lot 1b: la data de 20 septembrie, procedura de atribuire a contractului pentru proiectare și execuție este în desfășurare. Aceasta este la stadiul de evaluare/clarificare tehnică.

Firmele participante la procedură sunt:

1. Ofertant unic: Nurol Insaat ve Ticaret A.S.

2. Asociere: OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Leader), INFRAVIS S.R.L. (vezi P394345)

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț: Secțiunea II: Miercurea Nirajului – Leghin, km 22+000 – km 181+195: Lot 2c: Pipirig – Vânători Neamț (Leghin): procedura este în stadiul de evaluare clarificare și tehnică. (vezi P396498)

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț: Secțiunea III pe o lungime de 29,912 km: CNAIR a semnat cu firma de proiectare Konsent (din Iași) contractul pentru supervizarea lucrărilor pe lotul 3 PNRR al secțiunii Târgu Mureș-Târgu Neamț, contractul fiind atribuit pentru oferta de 33 de milioane lei, conform datelor din SEAP. Lucrările ar urma să înceapă în această toamnă. (vezi P386553)

Autostrada Brașov-Bacău, Autostrada A13: contractul pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate al Autostrăzii A13 Brașov – Bacău va începe din data de 26 septembrie. Compania de Drumuri (CNAIR) a transmis proiectantului Consitrans ordinul pentru începerea proiectării preliminare (studiu de fezabilitate), iar durata contractului este de 24 de luni. Contractul de 81 milioane lei a fost semnat pe 21 iunie 2024 și va fi transferat de la CNAIR la Compania Națională pentru Investiții Rutiere (CNIR). (vezi P288463)

Datele sunt preluate din Victa, singura asistentă virtuală de vânzare pe șantier.