România este a opta țară ca mărime din Uniunea Europeană, dar rețeaua de autostrăzi de 900 km este una dintre cele mai scurte, iar viteza medie pe căile ferate este de doar 15 km/h pentru trenurile de marfă și 40 km/h pentru trenurile de călători.
Autoritățile publice din România se luptă să gestioneze complexitatea planificării și implementării proiectelor mari de infrastructură cu finanțarea UE semnificativă disponibilă. Cu 17 miliarde de euro de la Uniunea Europeană bugetată pentru infrastructura de transport până în 2027, provocarea este de a pune banii la treabă.
Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), indicele costului mediu de construcție a crescut cu 12,1% în primele șapte luni ale anului 2024, precedat de o creștere anuală de 11,6% în 2023. Investițiile directe, împreună cu o cerere externă slabă vor continua să amenințe industria construcțiilor pe termen scurt. Potrivit Băncii Centrale a României, investițiile directe totale din țară au scăzut cu 5,5% față de anul trecut, ajungând la 20,1 miliarde lei (4,4 miliarde dolari), în primele opt luni ale anului 2024.
Industria construcțiilor din România se va redresa cu o rată medie anuală de 3,7% din 2025 până în 2028, susținută de investiții în infrastructură, energie regenerabilă și proiecte de infrastructură locativă, împreună cu angajamentul guvernului de a sprijini întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri).
În 2024, sectorul infrastructurii cunoaște o scădere de 5,8% a numărului de proiecte, comparativ cu anul precedent. Victa.ro a monitorizat în 2024 nu mai bine de 3,635 de proiecte în infrastructură, a căror valoare pe șantier este estimată la 262,29 miliarde RON.
Cele mai multe proiecte s-au înregistrat în județul Bihor (177), urmat de Timiș (173) și Constanța (162).
380 de proiecte de infrastructură finalizate
Trebuie menționat că în sectorul infrastructurii sunt incluse subdomeniile aerian, căi ferate/linii tren, maritim/fluvial, parcuri industriale, parcări/zone pietonale, poduri, pasaje, pasarele, rutier (drumuri publice, șosele, autostrăzi), stâlpi tensiune.
În 2024, 380 de astfel de proiecte au fost finalizate, a căror investiție a fost raportată la 15,60 miliarde RON. Din acestea, 269 de proiecte sunt rutiere, de drumuri publice, șosele și autostrăzi, pe când doar 7 sunt de căi ferate și linii de tren.
Alte 1,654 de proiecte de infrastructură au fost în stadiul de construcție, cu o finanțare estimată la 61,20 miliarde RON. În schimb, 134 de proiecte au fost în faza de amenajare.
În paralel, vorbim despre 1,467 de proiecte aflate în stadii incipiente, precum intenție, proiectare, autorizare și înainte de execuție. Valoarea acestora pe șantier se ridică la 176,32 miliarde RON.
735 de construcții noi de infrastructură
Analizând proiectele de infrastructură din 2024 după tipul construcției, Victa.ro ne arată că 735 de proiecte sunt noi. Din totalul acestora, 57 au fost deja finalizate.
Alte 2,198 de proiecte sunt de reparații și renovări, cu o valoare pe șantier de 78,93 miliarde RON. Iar 285 din acestea s-au finalizat deja.
Pe de altă parte, 702 proiecte sunt de modernizare și extindere. În cazul acestora, investiția ajunge la 22,04 miliarde RON, iar 38 din ele sunt finalizate.
Pe de altă parte, după dimensiunea proiectelor, sunt monitorizate 1,124 de proiecte mici, 1,360 de proiecte medii, și 1,151 de proiecte de dimensiuni mari.