Cum construiește BMW o fabrică nouă în interiorul celei vechi, fără întreruperea producției?

ianuarie 20, 2025

Consultantul german Drees & Sommer a descris modul în care conduce conversia în valoare de 650 de milioane de euro a fabricii principale BMW din München pentru a o pregăti pentru producerea de mașini electrice din 2026.

Aceștia utilizează o formă de parteneriat, precum și principii de construcție „lean” și un geamăn digital pentru a livra noi hale de producție fără a întrerupe operațiunile muncitorilor din hale, unde aproape 7.000 de angajați produc o mie de vehicule pe zi.

Drees & Sommer lucrează cu antreprenorul german Porr la acest proiect. „Cea mai mare provocare în construcție este programul limitat”, a spus șeful echipei Drees & Sommer, Maximilian Lammel.

Am început lucrările de demolare în aprilie 2023 – noile vehicule trebuie să iasă de pe linia de producție în noiembrie 2026. În această perioadă, lucrările de construcție nu trebuie să interfereze cu producția în curs de desfășurare a vehiculelor. Pentru ca acest lucru să funcționeze, un flux de lucru eficient în construcții este crucial.”

Noul model de livrare se bazează pe parteneriat

Proiectul folosește o metodă de livrare cunoscută sub numele de „contractare generală în parteneriat” în care clientul, managerul de proiect și firma de construcții interacționează ca parteneri în toate fazele. În termeni concreti, aceasta înseamnă că echipele BMW Group, PORR AG și Drees & Sommer SE lucrează împreună în fiecare dintre etapele de construcție și se sprijină reciproc în toate fazele proiectului.

Responsabilitatea reciprocă îmbunătățește comunicarea dintre părțile interesate și îmbunătățește calitatea proiectelor de construcție”, spune Maximilian Lammel.

„În metodele convenționale de livrare există multe sub-domenii de responsabilitate, comunicarea fiind realizată prin mai multe interfețe. Acest lucru duce adesea la neînțelegeri și împiedică fluxul de informații, în special în proiectele de anvergură. Consecințele ar putea fi dezastruoase.”

De la mașină la șantier: principiile Lean accelerează procesul de construcție

Scopul construcției lean este de a crea procese și fluxuri de lucru cât mai eficiente, mai precise și mai simple posibil. Oamenii, mașinile și metodele colaborează în mod optim pentru a evita întreruperile și risipa în fluxul de proces.

Echipa aplică principii de producție „lean” împrumutate de la industria auto în sine.

Principiile lean sunt:

  • FLUX : Fluxul continuu al tuturor resurselor și informațiilor necesare.

  • CICLU: Identifică etapele de lucru repetitive și le coordonează în mod optim.

  • TRAGERE: Mașinile, materialele, informațiile și oamenii sunt furnizate procesului în funcție de necesități.

  • ZERO-DEFECTE: Se pot întâmpla greșeli, dar acestea trebuie discutate și analizate ulterior în cadrul echipei pentru a evita defectele, reluarea lucrărilor și problemele pe termen lung.

Pe un șantier convențional, pe de altă parte, defectele trec adesea neobservate pentru o lungă perioadă de timp – uneori atât de mult încât, la un moment dat, toate lucrările se opresc”, au observat Drees & Sommer.

Șeful diviziei de automobile al companiei, Florian Langlotz, a spus că programul proiectului a fost dezvoltat „în detaliu cât este necesar, astfel încât toate părțile să lucreze împreună pentru cel mai bun efect posibil”. Acest lucru a condus la o definiție clară a angajaților, mașinilor, materialelor necesare la un anumit loc și timp.

Un geamăn digital asigură o securitate maximă de planificare.

Pentru a evita orice surprize â pe șantier, folosim planificarea virtuală”, a spus Simon Rogalski, șeful echipei senior Drees & Sommer.

Fiecare clădire este inițial planificată sub forma unui geamăn digital, care reunește toate datele relevante. În această metodă, planificatorii de construcții nu doar descriu geometria noilor hale. Modelul poate fi îmbunătățit cu diferite tipuri de date privind materialele utilizate, costul și durata lor de viață, precum și proprietățile de izolare fonică și de siguranță la incendiu.”

Toate părțile din proiect folosesc același model, astfel încât orice conflict apare imediat.

Erorile nu sunt lăsate neobservate până la procesul de construcție, unde ar duce apoi la întârzieri costisitoare”, a spus compania. Acest nivel de planificare mărește efortul la început, dar dă roade pe parcursul proiectului, a adăugat acesta.

Imagine de pe șantier