Mai este sticla relevantă în era materialelor high-tech? Mari jucători de pe piața românească

iunie 17, 2024

Care este pulsul sticlei în secolul 21? Ce viitor îi așteaptă pe producătorii de sticlă din România? Deși este un material străvechi, este destul de impresionant că nu și-a pierdut relevanța nici în epoca noilor materiale high-tech. De la pereți de sticlă, lămpi, iPhone-uri și până la utilizări arhitecturale și de construcții, sticla rămâne un material greu de înlocuit, iar datorită noilor dezvoltări tehnologice, are proprietăți tot mai uimitoare.

Cu apariția diverselor tehnologii de fabricare a sticlei de înaltă calitate și fără plumb, aceasta își lasă amprenta ca un material clasic și progresiv în același timp. Mai mult, utilizarea sticlei se poate face într-un mod sustenabil, fără consecințe negative asupra mediului.

Sistemele de protecție interioară și de protecție împotriva incendiilor, dar și fațadele din sticlă aduc beneficii incredibile dezvoltatorilor și utilizatorilor finali prin creșterea siguranței și îmbunătățirea performanțelor de izolare termică și fonică a clădirii.

3 mari jucători de pe piața sticlei din România

Printre cei mai mari producători de sticlă din România se numără:

1. Saint-Gobain Glass România

Cel mai mare producător din țara este Saint-Gobain Glass România, parte a grupului francez Saint-Gobain, multinațională ce produce și distribuie materiale pentru piețele industriale și de construcții. Saint-Gobain România produce sticlă pentru clădiri rezidențiale, fațade arhitecturale, design interior, dar și produse ansamblate din sticlă și aparatură electrocasnică. În 2023, compania a avut o cifră de afaceri de 905,96 milioane lei cu o scădere de 7.83% față de anul precedent, dar și un profit net de 106.07 milioane de lei, cu 46% mai puțin față de 2022.

Momentan, Saint-Gobain controlează piața de sticlă pentru construcții. Cea mai mare investiție a companiei, dar și una din cele mai mari din industria construcțiilor de după revoluție, a fost chiar construirea fabricii de sticlă de la Călărași, cu o valoare de peste 130 de milioane de euro. Extinderea agresivă a firmei, prin construirea fabricilor de sticlă, vată minerală din sticlă sau preluarea operațiunilor Rigips România, i-a plasat de harta celor mai importanți actori din piața românească a sticlei.

2. Şişecam Automotive România SA

Un alt jucător important este Şişecam Automotive România SA, parte a grupului Șișecam din Turcia. Grupul reprezintă unul dintre principali producători de sticlă din lume, cu fabrici în peste 14 țări de pe 4 continente și peste 25.000 de angajați în peste 40 de fabrici. Şişecam Automotive România SA a avut în anul 2023 o cifră de afaceri de 359,76 milioane de lei, o creștere de 17.62% față de 2022 și 589 de angajați. Compania nu a avut profit, raportând pierderi de 92,72 milioane de lei.

3. BA Glass România SA

În cele din urmă, un al trei jucător semnificativ este BA Glass Romania SA. Compania europeană de ambalaje din sticlă este singurul producător de recipiente de acest tip din România și deservește industria alimentară și a băuturilor. În 2023, compania a dezvăluit că vrea să investească 70 de milioane de euro în fabrica din România, și că intenționează construirea unei depozit din 25.000 mp.

,,În ultimii 5 ani a fost momentul să investim în Bulgaria și am cheltuit peste 200 de milioane de euro pentru modernizarea fabricilor cu cea mai bună tehnologie și pentru creșterea capacităților noi de producție. Acum a venit momentul să investim în România. În următorii 5 ani, BA Group va investi peste 1 miliard de euro în cele 12 fabrici ale sale, din care 150 de milioane vor fi investite în România,” declară CEO-ul BA Glass, Sandra Santos.

Câte proiecte folosesc pereți de sticlă?

De la începutul anului, conform VICTA.ro, sunt 50 de proiecte ce folosesc pereți de sticlă în diferite stadii și domenii, cu o valoare pe șantier de 3.54 miliarde RON. Pentru aceste proiecte, sunt folosiți 19.212 mp de pereți de sticlă. Din acestea, 15 proiecte sunt finanțări publice, cu valoare pe șantier de 2.66 miliarde RON și 892mp de pereți de sticlă utilizăți.

Alte 31 de proiecte sunt finanțări private, cu peste 17.000 mp de pereți de sticlă, iar 4 proiecte sunt finanțate prin fonduri europene și folosesc 1236 mp astfel de pereți.

Din cele 50 de proiecte, 37 sunt construcții noi, 10 sunt renovări, reparații și modernizări, iar 3 sunt proiecte de extindere. Domeniile cele mai active în utilizarea pereților de sticlă sunt hotel&relaxare, construcții sociale și comunitate, și birouri/comercial.