Adrian Balcău este designer de obiect și de interior. În 2013 și-a deschis la Cluj-Napoca atelierul propriu de design de obiect, unde s-a concentrat pe crearea corpurilor de iluminat, a pieselor de mobilier și diverse alte obiecte, instalații și spații.
Adrian este inspirat de linii grafice, forme geometrice, designul anilor ’50-60 și experimentarea cu material în moduri noi și inedite. Pentru el, designul este un joc permanent între practică artistică și pragmatism, cu un subton ce evocă emoție.
Bună, Adrian! Ne poți oferi, te rog, o descriere generală a studio-ului tău de design și a activității tale pe această piață?
Mi-am deschis studioul de design în 2013, în Cluj-Napoca. Aici ne ocupăm de design de interior pentru spații foarte diverse. Printre cele peste 80 de proiecte realizate până acum se numără spații rezidențiale (case și apartamente), spații de birouri, hoteluri, cafenele, restaurante și spații pentru evenimente. Elementul comun care le leagă pe toate este senzația de căldură, comfort și eleganța naturală pe care le caut în orice spațiu pe care îl semnez. Chiar dacă este un birou sau un restaurant, mi se pare că sentimentul de „acasă” nu are niciun motiv să lipsească.
Studioul meu se ocupă și de design de obiect, de mobilier, corpuri de iluminat unicate sau în serii limitate, la limita dintre artă și design, astfel că biroul meu funcționează și ca showroom de obiecte de design collectable create aici.
Cât de important este să-ți creezi propriul stil? Cum echilibrezi acest lucru cu nevoile individuale ale clienților sau ale proiectului?
Eu cred că stilul personal e ceva ce se întâmplă de la sine, instinctual. Ca designer te trezești mereu atras de anumite forme, compoziții, finisaje, care fără să fi plănuit îți dai seama că lumea începe să le catalogheze ca fiind stilul tău. Tu doar faci lucruri care îți plac ție, și în timp stilul tău se conturează singur. Iar eu cred că orice poate fi făcut frumos. Orice nevoie individuală a clienților poate fi abordată și rezolvată într-o manieră estetică. Asta e meseria de designer, de fapt.
Mi se pare că ești întotdeauna cu un pas înaintea tendințelor actuale și că îți creezi într-adevăr propriul simț al stilului atunci când vine vorba de produsele tale. Care este secretul tău? De unde îți iei inspirația sau ce fel de research faci înainte de a lucra la un proiect?
Modul de lucru într-un studio de design, când ieși dintr-un proiect și intri în altul, inevitabil rămân influențe din proiectul tocmai terminat în cel început și asta mi se pare foarte interesant. Pentru că simt de fapt că proiectele mele evoluează din unul în altul și ideile se dezvoltă și se transformă de la un proiect la altul. Deci o mare parte din inspirație mi-o iau din propriile proiecte remixând idei și dezvoltând lucrurile în direcții noi. În special în zona de design de produs, unde foarte des răsfoiesc schițele vechi nematerializate, sau machetele preliminare pentru alte proiecte și îmi creez din ele moodboarduri pentru noile produse. Dar ocazional îmi dau câte un refresh și ies să iau o gură de aer proaspăt la expoziții de design gen ”Collectible” din Bruxelles, preferata mea, sau alte Design Week-uri din occident. Și bineînțeles, răsfoiesc internetul, că doar trăim în 2024.
Iar dacă tot a venit vorba de tendințe, care crezi că sunt cele mai mari trenduri de design în momentul de față?
Cred că trendul cel mai relevant și valoros este către un design sustenabil. Atât din punct de vedere al materialelor naturale din care e implementat, pe cât se poate, dar și din punct de vedere estetic sustenabil. Adică un design mai atemporal, care nu se demodează în doi ani și deci care să nu trebuiască schimbat atât de des. Mă refer la stiluri gen Japandi sau chiar și Scandinav care în continuare poate fi abordat în noi iterații. Sau elemente mai clasice tip country house care au acel vibe prefect de ”acasă” și care „will never go out of style” reimaginate într-un context modern.
Ce ți-ar plăcea să vezi mai mult în acest domeniu? Dar mai puțin?
Mi-ar plăcea să văd mai multă personalitate și mai multă creativitate, stiluri individuale mai evidente. Să pot să spun, da ăsta e un proiect făcut de X. Și dacă nu mi-ar plăcea, tot aș aprecia că ai încercat ceva aici și văd tușa ta de designer. Dar văd foarte multe proiecte de design generice și impersonale, care ar putea fi făcute de oricare designer. Ceea ce e ok, e o altă abordare, și le merge foarte bine. Dar eu aș vrea să văd proiecte mai aventuroase.
Cum alegi materialele cu care lucrezi?
Încerc să aleg materiale naturale cât de des pot. Dar bineînțeles că bugetul nu permite tot timpul asta. Dar măcar să aibă aspect natural. Materialele naturale merg împreună aproape în orice combinație, nu dai greș niciodată cu ele. Plus că îmbătrânesc frumos, capătă caracter în timp.
Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ai întâlnit de-a lungul timpului în acest domeniu? Ce fel de lecții ai învățat pe măsură ce studioul tău a crescut?
Una din cele mai mari provocări în a avea propriul meu studio de design a fost să îmi fac timp mie. Când lucrezi pentru tine însuți orele de muncă și timpul personal se întrepătrund cu ușurință și devin chiar de nedistins. Mi-a luat mult timp până am reușit să îmi impun un program de muncă strict în măsură să îmi protejez timpul personal. Am vrut să fiu freelancer ca să pot să îmi fac programul după cum vreau eu, dar am realizat între timp că de fapt programul de la 9 la 17 pe care îl are toată lumea angajată e cel mai sănătos pe termen lung. Că de fapt e de la 10 la 18, e un detaliu…
Investești în digitalizarea serviciilor? Ne poți da câteva exemple de tehnologii noi implementate și cum acestea îmbunătățesc sistemul de lucru sau experiența cu clienții?
Încerc să țin pasul cu evoluția software-ului de proiectare 3d și randare chiar dacă asta înseamnă că trebuie să îmi dedic în continuare timp să învăț programe noi, dar în final e un timp câștigat, pentru că apar programe care fac munca designerului din ce în ce mai ușoară și mai eficientă din punct de vedere al proiectării sau al realizării unor simulări cât mai realiste. Și în final ajungi să lucrezi mult mai inteligent. Și modul de prezentare al proiectelor în studioul meu e mai interactiv din cauza aceasta, ne plimbăm prin proiect ca într-un joc și clienții au o mai bună înțelegere a spațialității în felul acesta.
Cum vezi viitorul digitalizării în industria design-ului de produse și de interior din România?
În materie de design de produs, imprimantele 3D sunt din ce în ce mai accesibile, ceea ce este minunat pentru partea de machetare în special, dar și ca produse finite printate 3D. Oferă o mai mare posibilitate de explorări formale. La fel si Laser-cut-urile și CNC-urile care sunt foarte utilizate în designul de produs.
Ca design de interior, cred că la nivel de software încă mai sunt locuri de îmbunătățiri și eficientizări. Deși a fost o evoluție mare în ultimii zece ani ca performanță a programelor de randare în special. Când eram eu la facultate aveai nevoie de o zi să randezi o imagine cu un interior și acum faci una în câteva minute maxim. Doar că editarea luminilor și a materialelor de dinaintea momentului randării e în continuare time consuming și sunt încrezător că poate fi eficientizată mai mult.
Care a fost cea mai neobișnuită solicitare pe care ai primit-o de la un client și cum ai gestionat-o?
Cred că cea mai neobișnuită solicitare a fost să pun un jacuzzi îngropat în podea între zona de living și bucătărie a unei cabane la munte… Dar eu cred că am găsit o soluție drăguță: am placat cu travertin zona de jacuzzi spre deosebire de restul open space-ului care era placat cu parchet și l-am delimitat și mai mult printr-un paravan decorativ din trunchi de mesteceni pe care oricum doreau să îl taie de pe teren ca să facă loc construcției.
Există planuri de extindere a portofoliului de produse sau a ariei de servicii?
În materie de design de obiect, mobilier și corpuri de iluminat vreau să abordez o nouă direcție acum și să lucrez în mare parte doar cu materiale recuperate, reciclate sau rebuturi pentru a le da o nouă viață sub formă de obiecte unicate collectable.
Ce crezi că lipsește artistului pentru a trăi din artă mai mult decât prin artă?
Puțină detașare cred. E greu să vinzi ceva în care ai pus mult suflet. Din cauza asta îți este greu să stabilești și să negociezi un preț corect pentru munca ta. Dar până la urmă este un serviciu pe care îl oferi și trebuie să abordezi lucrurile ca un mic business. Chiar dacă tu în atelier ești un artist și te joci și pui emoție, când vrei să ieși să vinzi trebuie să fii puțin mai detașat pentru că pasiunea ta pentru ceea ce faci poate fi folosită împotriva ta într-o negociere. Păstreaz-o în atelier.
Cum arată România din sufletul tău și cum se prezintă cea din fața ochilor?
România din sufletul meu e o țară într-o continuă dezvoltare cu o viziune din ce în ce mai occidentală vis-à-vis de lucruri, chiar și în design, dar de fapt nu cred că e chiar așa.
Dacă ar exista un film despre studioul tău, care ar fi titlul și cine ar juca rolurile principale?
Ce întrebare drăguță! I-aș spune ”Cabinet Of Curiosities”cu Josh O’Connor.
Iar în încheiere, pentru cineva care încearcă să reușească în domeniul acesta , ce credeți că este esențial să cunoască?
Cred că în acest domeniu e esențial să ai bun gust. Să desenezi, să proiectezi, să randezi, să negociezi poți învăța, dar bunul gust… mai greu. Ăsta e make or break-ul.
Pe Adrian îl puteți urmări pe:
Facebook | Instagram | Website
Toate pozele aparțin: (c) Adrian Balcău