Mașinăriile și echipamentele folosite pentru asfaltare, frezare și compactare devin tot mai inteligente într-un ritm foarte alert. Odată cu ediția de anul acesta a evenimentului „World of Asphalt”, au fost expuse o varietate de tehnologii noi, însă cel mai surprinzător este cât de avansate au reușit să devină instrumentele din industria asfaltului. Despre câteva tehnologii de ultimă generație vom vorbi și noi.
Astec SmartEdge: O tehnologie revoluționară în industria pavajului
Directorul de vânzări Astec, Tom Travers, a declarat despre noua tehnologia de detectare a rosturilor SmartEdge și de automatizare a șapei că „încercăm de ceva vreme să vedem cum putem ajuta la reducerea oboselii psihice și fizice a celor care lucrează în acest domeniu, îmbunătățind totodată și procesul.”
Proiectat pentru noile pavele Roadtec din seria F, Astec SmartEdge este o tehnologie de detectare a rosturilor care utilizează laser pentru a genera cu precizie un model 3D al oricărei margini verticale din beton sau asfalt, permițând potrivirea precisă a rosturilor în timpul pavajului. Acest lucru asigură îmbinări longitudinale îmbunătățite și suprapunere corectă, ambele fiind esențiale pentru pavarea drumurilor de calitate.
Beneficii:
- Îmbinare longitudinală îmbunătățită: asigură calitatea îmbinării longitudinale printr-o suprapunere mai consistentă.
- Productivitate crescută: automatizează ajustările extensiei șapei, ceea ce economisește timp și forță de muncă.
- Precizie îmbunătățită: sistemul elimină nevoia de a se baza pe metodele manuale, care pot fi inexacte și consumatoare de timp.
- Siguranța operatorului
Sistemul SmartEdge constă din:
- Un senzor de marginea benzii care utilizează tehnologia laser.
- Unitate principală de control cu ecran tactil.
- Un operator folosește ecranul tactil al capului de control pentru a seta parametrii de margine pentru a îndeplini specificațiile lucrării.
- Unitatea principală de control utilizează apoi aceste informații pentru a crea automat o traiectorie de zbor pe care să o urmeze poarta de capăt a șapei.
Wirtgen Performance Tracker: Tehnologie remarcabilă de frezare
Wirtgen a dezvoltat o soluție care, pentru prima dată, face posibilă documentarea exactă și fiabilă a lucrărilor efective de frezare finalizate – noul Performance Tracker.
Nu este neobișnuit pentru constructori să fie nevoiți să frezeze mai mult decât este specificat atunci când realizează un proiect de reabilitare. Dar cum pot aceștia factura clientului pe baza unui calcul transparent atunci când se întâmplă acest lucru? Până acum, acest lucru presupunea de obicei apelarea unui tehnician de topografie. Rezultatul: costuri suplimentare și întârzieri în finalizarea proiectului. Wirtgen Performance Tracker, care oferă și alte beneficii valoroase, demonstrează că acest lucru se poate face mult mai eficient.
Acesta folosește un scaner laser pentru a măsura profilul secțiunii transversale care trebuie frezat. Performanța de frezare la suprafață și volumul de frezare sunt apoi măsurate cu precizie folosind poziționarea GPS și alți senzori. Operatorul mașinii poate urmări continuu cele mai importante informații în timp real pe afișajul panoului de control. După finalizarea lucrărilor de frezare, un raport cu toate datele relevante de performanță și consum este generat automat în format Excel și PDF și trimis operatorului mașinii prin e-mail.
Pe lângă caracteristica de documentare, care permite ca lucrările de frezare să fie facturate rapid și pe baza unor informații transparente, Wirtgen Performance Tracker poate fi folosit și pentru a determina cu precizie costurile de șantier.
BOMAG vs Dynapac: Două tehnologii inovatoare de compactare
De asemenea, nu lipsesc avantajele tehnologice în domeniul compactării. BOMAG are BOMAP Connect, o soluție cloud bazată pe abonament, care se conectează cu o tabletă sau un telefon Android, și care poate urmări numărul de treceri, compactarea solului, rigiditatea materialului și orice alți parametri setați de șantier. Alte companii precum Dynapac au lansat noi progrese tehnologice încorporate în tamburul cu role.
Ei au determinat că solul și tamburul funcționează împreună ca un singur sistem. Toate combinațiile de tambur și sol au propriile lor frecvențe naturale și unice. Astfel că, Dynapac Seismic detectează automat frecvența caracteristicilor solului, lucrează împreună cu aceasta și aplică cantitatea corectă de energie exact atunci când este necesară. Cu frecvența optimizată automat în orice moment, Dynapac Seismic va reduce consumul de combustibil, va elimina orice uzură inutilă și chiar va reduce numărul de treceri necesare pentru a ajunge la compactarea optimă.
Concluzie – Schimbare de rol
Fără nicio îndoială, scenariul actual în care tehnologia ghidează muncitorii se va schimba către un șantier care îi va plăti pe aceștia strict pentru a ajuta mașinile automate. După cum s-a spus de multe ori, muncitorul nu va fi niciodată înlăturat complet, dar o schimbare a rolurilor este cu siguranță la orizont.