Cum și de ce o biserică de 713 tone a fost mutată 5 km în Suedia

august 25, 2025

Orașul suedez Kiruna, care se mută treptat cu aproximativ 5 km spre est pentru a face loc extinderii unei mine de fier, a sărbătorit săptămâna aceasta o realizare spectaculoasă: mutarea unuia dintre cele mai valoroase repere arhitecturale, biserica iconică Kiruna, construită acum 113 ani.

Chiar și Regele Suediei s-a numărat printre miile de spectatori care au urmărit operațiunea de două zile, supranumită „Marea Plimbare a Bisericii”.

Kiruna, cel mai nordic oraș al Suediei, cu o populație de aproximativ 17.000 de locuitori, se află deasupra unuia dintre cele mai mari depozite de minereu de fier din lume, exploatat prin cea mai mare mină subterană din lume. Compania de stat LKAB are nevoie de acel minereu, așa că, din 2014, orașul a început să demonteze și să reconstruiască clădiri în noi locații spre est, ca parte a unui plan urbanistic pe 100 de ani, conceput de arhitecții suedezi de la White Arkitekter.

Una dintre cele mai mari structuri de lemn din Suedia

Finalizată în 1912 și considerată la un moment dat cea mai frumoasă clădire din Suedia, biserica Kiruna este una dintre cele mai mari structuri de lemn din țară.

Compania de construcții Veidekke și LKAB au contractat Mammoet pentru a muta clădirea de 713 tone într-o singură bucată. Mammoet a declarat că operațiunea a necesitat 1.000 de ore de planificare și pregătire.

Împreună cu Veidekke și inginerii suedezi specializați în structuri din lemn, echipa a modelat și testat răspunsul clădirii la ridicare și transport. Operațiunea a fost programată în luna august pentru a evita condițiile meteo nefavorabile care ar fi putut pune în pericol mutarea.

Biserica a fost ridicată la 1,3 m și a fost așezată pe grinzi de oțel, sprijinite de două șiruri de transportoare modulare autopropulsate (SPMT) cu câte 28 de axe fiecare. Un sistem intern de monitorizare a asigurat stabilitatea clădirii pe întreaga durată a transportului, permițând o înclinare laterală maximă de 75 mm.

Crearea traseului a implicat lărgirea temporară a drumurilor și compactarea suprafeței. Mammoet a realizat teste de drum folosind SPMT-uri încărcate cu contragreutăți pentru a simula sarcina pe axe a bisericii.

Mutarea efectivă a avut loc pe 19 și 20 august, în timpul zilei. Odată ajunsă la noua locație, biserica a fost coborâtă pe noi fundații din beton.

În zilele următoare, Mammoet va muta și clopotnița de 90 de tone, folosind o configurare diferită a SPMT-urilor.