Cum arată o școală care stârnește curiozitatea elevilor și stimulează un sentiment autentic de apartenență? Cum putem satisface atât nevoile elevilor, cât și ale profesorilor, creând un mediu propice creșterii, învățării și formării unei comunități puternice?
Acestea sunt întrebările fundamentale care au ghidat proiectul de construire a uneia dintre cele mai moderne facilități de învățământ din România. Iar rezultatul vorbește de la sine despre valorile, viziunea și dăruirea față de excelență a comunității British International School of Timișoara (BIST).
Proiectul a început prin implicarea părților interesate în grupuri, ateliere și interviuri pentru a le fi înțelese toate nevoile. Acest lucru a condus la conceptul de design „Learning Plaza”, centrat pe cunoaștere și dezvoltare.
Construcția a pus accent pe transparență, incluziune și deschidere, integrând spații multifuncționale, soluții digitale și mobilier flexibil pentru a susține diverse activități.
„Nimic nu este mai frumos decât să-i vezi pe acești copii crescând și învățând. Pe lângă un personal didactic extrem de motivat, implicat și pasionat, aceste noi facilități permit școlii să dezvolte și să ofere elevilor diverse alternative de a-și explora propriile pasiuni, înclinații și dorințe. De la artă la știință, de la psihologie la informatică, de la sport la teatru, British International School of Timișoara oferă acum întreaga gamă de discipline și programe extracurriculare.” – Ovidiu Şandor, fondator Mulberry Development și unul dintre fondatorii British International School of Timișoara.
Regenerarea și extinderea unei clădiri existente
Prima etapă a proiectului British International School of Timișoara a fost regenerarea și extinderea unei clădiri existente. Brief-ul strategic, funcțional și tehnic pentru noua clădire a fost stabilit prin intermediul mai multor întâlniri cu reprezentanții școlii (președintele și directorul școlii, managerul de proiect, profesorii).
Astfel, au fost clar definite principiile pedagogice, atmosfera dorită, dar și preocupările pentru o clădire durabilă. Primele schițe ale ANDREESCU & GAIVORONSCHI au investigat diferite tipuri de abordări, fiind preferată o opțiune de clădire atrio compactă.
Împreună cu clădirea existentă a școlii primare, noua clădire a liceului îmbrățișează parcul existent, cu arborii bătrâni și valoroși. Parcul devine adevărata inimă a ansamblului, reunind astfel două generații de studenți. Campusul British School este situat la marginea de nord a orașului Timișoara într-o zonă rezidențială cu terenuri mari în apropiere, care va fi dezvoltat și urbanizat în viitor.
Liceul este conceput la standard nZEB, cu minim 30% din energia necesară furnizată prin surse regenerabile de energie. Ca atare, imobilul este izolat corespunzător, cu încălzire și răcire asigurată de un sistem de pompe de căldură completat de un cuptor pe gaz, energie electrică asigurată de panouri fotovoltaice pe terasa de pe acoperiș.
Noua clădire poate fi văzută ca o poartă de intrare în întregul ansamblu, un „oraș interior” cu o axă longitudinală și o topologie ascendentă spre bibliotecă, cu două componente spațiale cheie – „piaza” și amfiteatrul, poziționate într-un atriu interior.
Lângă intrare se află sălile de artă, orientate și extinzându-se spre parcul din spate, iar o cantină cu înălțime aproape dublă vine ca surpriză. Și biblioteca are o înălțime dublă, etajul al doilea deschizându-se către un parc cu o terasă mare.
Lumina soarelui care pătrunde în interior, cele două alei pietonale suspendate la etajul doi și arborele Bucida din interior generează o atmosferă urbană puternică. Iar betonul la vedere și echipamentele mecanice contribuie la o imagine relativ industrială, rugozitatea lor fiind un fundal potrivit și contrastant pentru efectele luminii solare, compensate în același timp de finisaje delicate și mobilier moale.
Conturarea designului interior
În conturarea conceptului de design interior pentru British International School of Timișoara, compania ANDREESCU & GAIVORONSCHI s-a concentrat pe mai mult decât estetică, punând accent pe implicarea comunității și pe viziunea școlii.
Conceptul „Learning Plaza” prezintă un atrium ca element central, integrând diverse spații comunitare și o bibliotecă impresionantă. Există 3 laboratoare de știință, o sală de artă, o sală de muzică și teatru, 22 de săli de clasă, 7 săli multifuncționale și un salon pentru profesori. Dulapurile optimizează spațiul, iar bistro-ul școlii găzduiește 250 de persoane, completând gama de facilități.
Credite:
Client: British International School of Timisoara – președinte Ovidiu Șandor
Data finalizării: 11/2023
Suprafața brută: 5,025 mp
Cost: 5.000.000,00 €
Arhitecți: Vlad Alexandru Gaivoronschi, Simina Silvia Cuc
Echipa de proiectare: Andrei Cira, Ovidiu Gabor, Monica Manase, Andreea Citu Katalin, Alice Vulc, Zeno Ardelean
Design interior: MORPHOZA – Diana Calfa
Antreprenor principal: Management Proiect – MULBERRY DEVELOPMENT srl.,
Subantreprenori – Structura METAL HAMMER BAU srl.,
Fațade – ALUSYSTEM srl.,
Mecanică și finisaje– AGASI srl, MELBO – electrice, MILLEGARDEN – plantații.
Consultanți: Mihai Danciu-urbanism; ing.Vasile Olaru- Active Engineering srl.- NZEB; ing.Victor Rill – mobilitate; Dorina Colojoara, Nicolae Mohora -Expert Prest srl – ecologie; Alexandru Ciobota – peisaj si verde; ing. Ciprian Bucur- prevenirea incendiilor; ing. Mihai Moldoveanu-Aluglass Technik srl – fațade și luminator.
Furnizori: SCHUCO, TARKETT, CERESIT, OTIS, AMEDIO KLINKER, ISOVER-SAINT-GOBAIN, SINIAT, CAPAROL, PAMESA CERAMICA/MARAZZI, NINZ, HUNTER DOUGLAS, ELBA, ELIS, GREENFOREST/INTEGRA/NARBUTAS
Fotografi: Ovidiu Micsa, David Dumitrescu, Vlad Gaivoronschi