După șapte ani de cercetare și dezvoltare, profesorul Luna Lu, de la Universitatea Purdue, Indiana, declară că ar putea scurta timpul de construcție și creste durabilitatea autostrăzilor, podurilor, și a infrastructurilor din beton cu ajutorul unui sistem de detectare a rezistenței betonului.
Asociația Americană a Oficialilor Statelor în Domeniul Șoselelor și Transporturilor (AASHTO) a aprobat un dispozitiv ce utilizează vibrații pentru a verifica atunci când betonul s-a întărit. Mai mult, Comitetul pentru Materiale și Pavaje al AASHTO a dat startul unui nou standard național începând cu 31 iulie. Testarea beta a tehnologiei este în curs de desfășurare în 11 state din Midwest, Sud și Vest.
Echipa profesorului Luna Lu a descoperit că vibrațiile din beton ar putea fi folosite pentru a detecta rigiditatea sau alte proprietăți mecanice legate de rezistența acestuia. Așadar, senzorii din dispozitivul numit REBEL vibrează betonul și transformă energia mecanică a vibrațiilor înapoi în energie electrică. Măsurând modificarea frecvenței vibrațiilor în timp, senzorii rezultând câștigurile de putere.
Cum funcționează pe șantier?
Pe șantier, muncitorii vor instala senzorii înainte de turnarea betonului, fie în cadrul armăturii, fie direct pe fundația solului, dar cu cablul ieșit în afară. După turnare, vor conecta cablul fiecărui senzor într-un dispozitiv portabil ce începe înregistrarea datelor automat.
Lu crede că această metodă este mai rapidă și mai precisă decât cea folosită în prezent și anume testarea mostrelor de beton întărit într-un laborator sau o unitate la fața locului.
Departamentul de Transport Indiana (INDOT) a finanțat tehnologia senzorilor încă de la începutul dezvoltării acestuia. Mike Nelson, inginer în Divizia de Materiale și Teste a INDOT a declarat că „implicațiile acestei tehnologii sunt uluitoare. Toți cei care toarnă beton – indiferent dacă ridică un zgârie-nori sau construiesc un drum – se gândesc la rezistența betonului, astfel încât să poată continua construcția.”