Lucian Anghel, CEO EnergyPal: “Avem planuri de educare a pieței energetice”

septembrie 5, 2024

Fondatorul brandului EnergyPal, dipl. ing. Lucian Anghel, are experiență în operarea și mentenanța clădirilor însumând  peste 3.000.000 mp în România. Experiența acumulată în decursul a 23 ani de facility management a condus la realizarea conceptului EnergyPal de eficiență energetică, prin care clienții beneficiază de cele mai eficiente soluții de reducere a costurilor de operare a clădirilor.

Echipa EnergyPal este constituită din personal cu experiență de peste 10 ani în facility management și asistență tehnică. Personalul este specializat în domeniile: smart metering, HVAC (instalații termice și de climatizare), automatizări, izolații, luminotehnică, mentenanță preventivă și predictivă. Soluțiile și tehnologiile folosite au ca rezultat reducerea costurilor de operare ale beneficiarilor, ceea ce permite finanțarea soluțiilor din economiile realizate.

Câteva detalii despre planuri de extindere a companiei, serviciile oferite, dar și noile tendințe din domeniu, ne spune dl Lucian Anghel, CEO EnergyPal.

Spuneți-ne, pentru început, care sunt principalele servicii din portofoliul dumneavoastră?

Serviciile noastre includ:

  • Optimizarea costurilor energetice
  • Atingerea obiectivelor de Sustenabilitate (ESG)
  • Digitalizarea și managementul utilităților
  • Finanțare proiecte energetice (ESCO)
  • Contorizarea utilităților și backup electricitate
  • Confortul climatic
  • Inventarierea și etichetarea instalațiilor electrice
  • Diagnoza și auditul instalațiilor electrice și de climatizare
  • Retehnologizare și înlocuire echipamente neperformante energetic
  • Conformitate legală cu legea 121 (legea eficienței energetice)
  • Electro Securitatea în operare
  • Lucrări electrice la comandă

Cum a evoluat activitatea EnergyPal în 2023, respectiv începutul anului 2024, și ce estimări aveți pentru 2025 și în perspectivă?

Anul 2023 a fost marcat de o creștere de 50%. 2024, până în prezent, aduce o dublare a activității noastre. Planul nostru pentru 2025 este de creștere a portofoliului de servicii și soluții și de extindere națională a proiectelor implementate.

Cum integrați practici de sustenabilitate și ce inițiative sau măsuri luați pentru a vă minimiza amprenta asupra mediului, menținând în același timp creșterea afacerii?

Efectuăm audituri, implementăm contorizare, BMS, politici energetice, efectuăm și promovăm campanii de măsurători în cadrul companiilor, prestăm servicii de monitorizare a calității energiei.

Care sunt tendințele actuale de top în acest sector energetic? Și care din acestea considerați că vor avea cel mai mare impact asupra afacerii dumneavoastră în viitorul apropiat?

Observăm importanța și beneficiile digitalizării, AI-ului aplicat în zona de BMS, Chat GPT.

Care este o fațetă importantă a serviciilor de eficiență energetică pe care oamenii o ignoră adesea?

Credem că un aspect important, din păcate deseori ignorat, este reprezentat de existența și calitatea datelor de intrare și evaluarea preliminară ale unei clădiri sau ansamblu.

Fiecare proiect reprezintă, cu siguranță, o nouă aventură. Ați putea să ne împărtășiți câteva provocări pe care a trebuit să le confruntați în proiectele cele mai recente?

Am întâlnit bariere de aprobare a costurilor de proiect pe baza calculelor tehnico-economice de randament al investiției.

Au fost afectate în vreun fel proiectele din ultimii ani de creșterea prețurilor la utilități și la materialele de construcții?

Creșterea prețului la utilități reprezintă un avantaj în a aproba efectuarea lucrărilor de eficiență energetică. Perioada de amortizare redusă a investiției reprezintă un alt avantaj.

Suntem convinși că aveți o serie de imagini, întâmplări EnergyPal care v-au rămas în suflet și minte. Care este cea mai frumoasă, cea mai prezentă?

Nu atât frumusețea, cât impactul pe care activitățile noastre le-au avut asupra locației clientului mă determină să mi le amintesc. Am avut contractate servicii de BMS și Smart Metering la un centru comercial mare, de renume. Pe timpul execuției, tot personalul tehnic nu ne oferea suport, argumentând mereu că anterior au mai contractat alte 3 firme să realizeze lucrarea, dar niciuna nu a reușit să finalizeze. 

După multe provocări (și tehnice, și de comunicare cu personalul) și corectări ale instalației din locație, identificarea, nopți la rând, a circuitelor de iluminat care nu mai corespundeau deloc cu proiectul inițial, am reușit să ducem la bun sfârșit lucrarea.

Ulterior am devenit prieteni cu personalul tehnic din locație pentru că le-am ușurat sarcinile de zi cu zi, prin alarme și monitorizare continuă a echipamentelor tehnice din locație. 

Tot în cadrul acestui proiect am început să folosim noua noastră platforma de BMS in Cloud, care are și aplicație mobilă.

Clientul final a fost foarte mulțumit și încântat, oferindu-ne pentru execuție tot portofoliul pe care îl administrează la nivel național.

În final, la mai bine de 2 ani de la finalizarea proiectului, economiile de energie electrică sunt în valoare de 30%, mentenanța locației a devenit mai ușor de gestionat, iar personalul tehnic rezolvă mai repede intervențiile corective. Prin sistemul de automatizare al echipamentelor de climatizare se poate regla mai fin temperatura, umiditatea și nivelul de oxigen din locație, crescând astfel nivelul de well-being al vizitatorilor.

Energy Pal @ The BIM Challenge

Energy Pal @ The BIM Challenge

Ce v-ar plăcea să vedeți mai mult în acest domeniu?

Existența unor politici energetice la nivel de companie, de politici de mediu, ar susține și facilita luarea de măsuri de reducere a amprentei de carbon. 

Cum apreciați condițiile oferite investitorilor locali și străini de către administrațiile locale și de către guvern?

Credem cu tărie că orice investitor și-ar dori, din partea autorităților, deschidere către investiții și soluții moderne de eficiență energetică prin implementarea digitalizării și centralizării tuturor informațiilor în acest domeniu, legislație clară, timp redus de răspuns din partea autorităților, lucruri care nu se regăsesc în prezent.

Referitor la evenimentul The BIM Challenge, acolo unde sunteți partener și susținător, dumneavoastră investiți în digitalizarea serviciilor? Puteți să ne dați câteva exemple de tehnologii digitale implementate și cum acestea îmbunătățesc experiența clienților?

Suntem susținători și promotori ai ideii de digitalizare, folosind și integrând EMS, IoT, rapoarte ESG.

Cum arată România din sufletul dumneavoastră și cum se prezintă cea din fața ochilor? Ce măsuri ar trebui luate pentru ca imaginile celor două să se apropie?

Legislația, din nefericire, nu susține acest domeniu. Ar fi de dorit existența și implementarea de politici predictive, sprijin în zona de finanțări de eficientizare.

Privind către viitor, ce se arată la orizont pentru EnergyPal? Există planuri de a vă extinde echipa sau aria de servicii, sau aveți deja proiecte la care trebuie să lucrați?

Avem planuri de educare a pieței prin intermediul proiectanților și al generării de proiecte de eficiență energetică în zona de inovație, tehnologie și digitalizare.

The BIM Challenge

Energy Pal @ The BIM Challenge