Urcarea către cabina macaralei turn poate dura până la 40 de minute, iar odată ajuns sus, operatorul petrece ore întregi într-o cabină înghesuită, expusă vânturilor puternice.
În afacerea construcțiilor, la înălțimi de aproximativ 100 de metri, există și riscuri de siguranță considerabile. Deși accidentele în care operatorii cad sunt rare, unii au fost răniți grav sau chiar uciși în urma prăbușirii macaralelor turn. Mai mult decât atât, operatorii care se confruntă cu o urgență medicală în timp ce se află la înălțime sunt mult mai expuși riscurilor, întrucât extragerea lor este o operațiune extrem de dificilă și periculoasă.
În fața acestor provocări, Aviv Carmel, co-fondator și co-CEO al Skyline Cranes, o companie israeliană, a dezvoltat o soluție inovatoare: Skyline Cockpit, un sistem care permite operarea macaralelor turn de la sol.
Skyline Cockpit: Controlul macaralei de la sol
Cu Skyline Cockpit, operatorul se află la sol, în fața unui set de ecrane de 160 de grade, care oferă o vedere similară cu cea din cabina macaralei. Camerele și senzorii montați pe macara sunt conectați la unitatea de control prin fibră optică, permițând operatorului să controleze întreaga macara fără a se afla în cabină.
Sistemul este intuitiv și ușor de utilizat. Deși poate fi controlat cu orice tip de interfață, de la o consolă de jocuri până la un sistem tradițional de comenzi, configurația respectă ergonomia unei cabine standard, dar într-un birou sau o cabină de șantier. „Evoluția nu trebuie să fie revoluționară, ci un pas mic, dar esențial”, afirmă Zachi Flatto, CEO al Skyline Cockpit.
Provocările tehnologice și soluțiile inovative
Skyline Cockpit a fost în dezvoltare timp de doi ani și jumătate. Una dintre cele mai mari provocări a fost eliminarea latenței sistemului, pentru ca operatorul să poată controla macaraua în timp real. Acum, tehnologia permite chiar operarea unei macarale aflate la New York din Tel Aviv, fără întârzieri.
Un alt aspect important a fost îmbunătățirea aspectului de realitate augmentată (AR), care ajută operatorii să poziționeze încărcătura cu precizie, ghidându-i cu ajutorul unui punct roșu pe ecran.
După ce aceste provocări tehnice au fost depășite, sistemul a fost testat în condiții reale pe un șantier din Northampton, unde Radius Group, partener al Skyline Cockpit în Marea Britanie, a evaluat performanța acestuia.

Beneficii de siguranță și productivitate
Unul dintre cele mai mari avantaje ale Skyline Cockpit este creșterea siguranței. Operatorii nu mai sunt expuși riscurilor legate de lucrul la înălțime, iar camerele de înaltă rezoluție permit o vizualizare completă a zonei de lucru. De asemenea, monitorizarea condițiilor de mediu, cum ar fi vântul și temperatura, ajută la efectuarea operațiunilor într-un mod mai sigur.
„Înlocuirea cabinei tradiționale cu un control de la sol reduce semnificativ riscurile fizice. Fără a fi nevoie să te apleci sau să te balanszi la înălțime, totul devine mult mai ușor”, explică Nicholson, operator de macara turn.
Skyline Cockpit nu aduce doar siguranță, ci și o creștere a productivității. Sistemul colectează date care pot fi analizate pentru a îmbunătăți eficiența și a optimiza activitățile de pe șantier. De exemplu, Winvic, care utilizează sistemul pe un proiect în centrul orașului Birmingham, a reușit să îmbunătățească operațiunile cu 10% doar prin ajustarea activităților zilnice.
Viitorul operării macaralelor
Skyline Cockpit promite să transforme modul în care se lucrează pe șantierele de construcție. În viitor, ar putea exista un centru de comandă la distanță care să controleze mai multe macarale, reducând semnificativ timpul de călătorie și amprenta de carbon a șantierelor.
Această inovație deschide, de asemenea, oportunități pentru o gamă mai largă de oameni să lucreze ca operatori de macarale turn, indiferent de locația lor, oferind un mediu de lucru mai confortabil și mai sigur.
„Este un pas important pentru viitorul industriei”, spune Flatto. „Viziunea noastră este de a crea un centru de comandă pentru mai multe macarale și echipamente de construcție, controlate de un singur operator dintr-un birou. Asta va revoluționa industria.”
Citește și: