Companiile românești se află, din nou, pe ultimul loc în Uniunea Europeană la folosirea inteligenței artificiale, conform statisticilor Eurostat. Deși în Danemarca, Finlanda și Luxemburg media de utilizarea a IA printre companii este de 15%, cele mai mici cote sunt înregistrate în România, cu doar 1,5%. În 2023, doar 8% din firmele din UE cu 10 sau mai mulți angajați au folosit inteligența artificială pentru a-și desfășura activitatea.
Băncile, companiile mari precum Walmart, Amazon, Boeing, JP Morgan Chase și aproape toate firmele de IT din lume au adoptat în mod agresiv inteligența artificială. Însă un număr impresionat de firme aleg încă să nu participe la tendințele tehnologice, deși riscă să rămână în urmă în industriile în care activează. IA nu este doar un instrument pentru giganții lumii afacerilor, ci un puternic tool de care toate companiile ar trebui să beneficieze. Nu este nici atât de complicat și nici de costisitor pe cât ar părea.
Motive pentru care adoptarea IA nu este atât de răspândită în România
Deși este adevărat că inteligența artificială va ajunge greu la o acceptare universală, multe companii îi valorifică deja puterea. Cu toate astea, sunt destule motive pentru care IA nu este atât de răspândită în România pe cât ar putea fi. Din acestea, menționăm:
- Lipsa de expertiză și cunoștințe: implementarea și utilizarea eficientă a IA necesită abilități, și în unele cazuri, înțelegere specializată, iar majoritatea firmelor mici și mijlocii nu au cunoștințele interne pentru a profita de noile tehnologii.
- Preocupări privind confidențialitatea datelor: IA se bazează adesea pe cantități mari de date, ducând la îngrijorări cu privire la securitate și confidențialitate. Companiile ar trebui mai întâi să se asigure că respectă reglementările cu privire la utilizarea datelor.
- Costuri: cu cât aplicațiile sunt mai complexe, cu atât costurile sunt mai mari. Acest lucru poate reprezenta o barieră pentru întreprinderile mici și mijlocii cu bugete limitate.
- Forța de muncă scăzută: există o cerere din ce în ce mai mare de specialiști IA, însă fondul de talente nu poate ține pasul. Iar companiile pot întâmpina dificultăți în găsirea oamenilor potriviți pentru implementarea și gestionarea inițiativelor IA.
- Incertitudinea ROI: companiile par nesigure cu privire la rentabilitatea concretă a investiției pe care o vor obține din implementarea IA. Antreprenorii și investitorii au nevoie de dovezi clare ale beneficiilor înainte de a face investiții semnificative.
- Teama înlocuirii personalului: încă există îngrijorarea că IA ar putea automatiza locurile de muncă, ducând la disponibilizări ale angajaților. Însă companiile ar trebuie să abordeze aceste preocupări prin recalificarea și perfecționarea forței de muncă.
- Reglementări și probleme legale: Peisajul juridic din jurul inteligenței artificiale este în dezvoltare, dar încă incert, iar companiile trebuie să navigheze cu atenție aceste complexități.
Cum ar putea firmele mici și mijlocii să implementeze IA?
Folosirea IA nu înseamnă întotdeauna investiții mari. Există modalități prin care și întreprinderile mici pot face un salt în lumea inteligenței artificiale. Acestea pot folosi IA în mai multe moduri:
- Utilizarea instrumentelor IA de uz general, de la ChaptGPT, Gemini (ex-BARD, chatbot dezvoltat de Google) și până la Copilot (dezvoltat de Microsoft)
- Folosirea instrumentelor specializate sub formă de abonament, dar care nu cer bugete mari. Sunt accesibile, practice, și pot face o diferență semnificativă în eficientizarea unei afaceri.
- Construirea propriile produse IA generative: deși sună foarte high-tech, crearea aplicațiilor IA generative este foarte simplă. Exemple: chatbot pentru rezervări, sisteme de comandă activate prin voce, instrumente de analiză a feedback-urilor.
- Crearea propriile produse IA discriminatorii: acestea implică o cunoaștere mai aprofundată a inteligenței artificiale, fiindcă presupune luarea unor decizii sau predicții precise pe baza datelor pe care sistemul le primește. Exemple: prognozarea vânzărilor, optimizarea inventarului, prețuri dinamice (să ajusteze prețurile în funcție de cerere pentru maximizarea veniturilor)
Și firmele mici pot implementa aceste instrumente, mai ales că numărul tot mai mare de freelanceri pe piață se poate traduce prin costuri mai rezonabile.
Prin adoptarea IA, companiile nu numai că se pregătesc pentru viitor, ci și câștigă un avantaj competitiv în prezent. Era IA este aici, fie că ne place sau nu, dar este deschisă tuturor companiilor care doresc să-și exploreze potențialul.