România este a opta țară ca mărime din Uniunea Europeană, însă cu toate astea, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres de 1100 kilometri este una dintre cele mai mici. Cu aproximativ 6% din lungimea drumului național, ocupăm locul 17 la numărul de kilometri de autostradă construiți.
De 30 de ani încoace, au existat promisiuni că lucrurile se vor îndrepta și se vor construi mii de kilometri de autostrăzi pe an. Puține s-au schimbat, însă.
Un caz concret este colaborarea dintre americanii de la Bechtel și autoritățile române pentru Autostrada Transilvania. Sunt 20 de ani de când s-au propus 415 kilometri de autostradă ce ar fi traversat Ardealul, de la Brașov până la granița cu Ungaria, la Oradea. Însă între timp, proiectul a fost retras. În prezent, se circulă pe aproximativ 140 de kilometri, iar CNAIR a declarat că unele porțiuni vor fi finalizate abia peste patru ani.
Contractul dintre statul român și compania americană era în valoare de 2.2 miliarde de euro și a fost secretizat ani la rând. În 2013, Dan Șova, ministrul delegat pentru marile proiecte de infrastructură din acea vreme, spunea că originalul contractului s-a pierdut. În același an, Guvernul a reziliat contractul, și deși noile licitații au fost reluate, până în 2018 niciun alt kilometru de autostradă nu a mai fost inaugurat.
Porțiunea de 52 de kilometri realizată până în 2010 a costat 1.4 miliarde de euro, rezultând în 22 de milioane de euro/kilometru. Comparativ, autostrăzile aflate acum în construcție au prețuri ce variază între 4.5 și 28 milioane de euro pe kilometru, în funcție de dificultatea terenului.
Azi se circulă pe doar 144 de kilometri din cei 415 promiși:
- pe o porțiune continuă de 125 de kilometri, între Nădășelu și Târgu-Mureș;
- 14 kilometri între Nușfalău (Sălaj) și Suplacu de Barcău (Bihor) – porțiunea deschisă anul trecut și cu care România a depășit borna de 1.000 de kilometri de drumuri rapide;
- un ciot de 5 kilometri între Biharia și Borș, la granița cu Ungaria
Autostrada Brașov-Borș, a devenit, în cele din urmă, autostrada Târgu Mureș- Borș. Adică cei 415 kilometri s-au transformat în 270 de kilometri, din care se poate circula pe 140. Pe tronsoanele nedeschise, fie licitațiile au fost blocate și reluate, fie sunt probleme tehnice, iar pe cel mai complex din ele nu a fost stabilit nici măcar constructorul.
Durata de viață a peste o treime din autostrăzile renovate din țară au expirat până la sfârșitul anului 2021. De astfel, România a înregistrat cel mai mare deces rutier din Europa, fiindcă majoritatea drumurilor sunt în stare proastă.
La ora actuală, sunt peste 700 de kilometri de drumuri rapide noi, din care:
- Autostrada Moldovei (320 km) cu termen de finalizare în 2026;
- Autostrăzile Sibiu – Pitești (122 km) și Sibiu – Făgăraș (68 km) – ambele trebuie terminate până în 2028.
Pentru 2024, Ministerul Transporturilor și CNAIR anunță ca vor finaliza 180 de noi kilometri de autostradă.
4406 șantiere rutiere de dimensiuni mari monitorizate de Victa.ro
In prezent, Victa.ro monitorizează 4406 proiecte rutiere pe șantier (drumuri publice, șosele, autostrăzi) de dimensiuni mari, ce însumează 338.23 miliarde RON și o suprafață de 2.38 milioane mp.
Din acestea:
- 286 de proiecte sunt construcții noi în valoare de 132.80 miliarde RON
- 1941 sunt proiecte de reparații și renovare, cu o valoare pe șantier de 90.5 miliarde RON
- 322 de proiecte sunt de modernizare și extindere, cu o valoare pe șantier de 10.12 miliarde RON
- 1 proiect este de demolare, în județul Neamț.
Din proiectele monitorizate:
- 755 de proiecte sunt finalizate,
- 93 sunt proiecte de intenție
- 1976 sunt în faza de proiectare
- 44 în stadiul de autorizare
- 352 sunt înainte de execuție
- 1078 sunt în construcție, iar
- 108 în stadiul de amenajare
În ce stadiu sunt autostrăzile promise pentru 2024?
Finalizarea porțiunii dintre Suplacu de Barcău și Chiribiș, din Bihor, rămâne una din vulnerabilitățile de pe drumul Nădășelu-Biharia, cu o lungime de aproape 160 de km. Constructorul de proiectare și execuție este compania Erbașu, iar termenul de realizare este 2026. Există totuși șanse ipotetice ca investiția să fie finalizată anul viitor, în urma unei mobilizări exemplare a constructorului.
Situația de pe lotul vecin, Chiribiș-Biharia de 29 km, este delicată. CNAIR a reziliat în 2022 contractul cu Trameco, din grupul de firme Selina. Acest lucru s-a întâmplat după ce firma a solicitat majorarea contractului, de la 62.5 milioane euro la aproape 90 de milioane de euro. Câștigătorul noi licitații este Precon-Citadina, pentru 140 de milioane de euro fără TVA, însă ordinul de începere a lucrărilor este abia la anul.
Pe porțiunile din Autostrada Transilvania, realizate de UMB, lucrurile stau astfel:
- Pe lotul Nădășelu-Zimbor (300 de milioane de euro), lucrările au ajuns la 70%, însă circulația nu va fi deschisă până când cele două viaducte prevăzute nu sunt gata. Viaductele vor fi realizate de compania turcă Ozaltin, pentru un contract de aproape 200 milioane de euro.
- Pe lotul Zimbor-Poarta Sălajului (160 de milioane de euro), a fost licitat separat realizarea nodului rutier din Românași, pentru a asigura legătura cu drumul național.
Ambele lucrări trebuie finalizate până în vara anului 2026, însă UMB a cerut extensii de timp pentru contracte.
Pentru cel mai complex dintre proiecte, Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, încă nu a fost desemnat un câștigător al licitației. Valoarea contractului a fost suplimentată până la 1.6 miliarde de euro, dar evaluarea ofertelor este in curs.
Din păcate, nu ne vom putea compara cu nicio țară europeană în ceea ce privește numărul de autostrăzi sau nivelul de modernizare a drumurilor existente din cauza procesului de construcție, dar și a lipsei de fonduri pentru acest segment.
Sursa informațiilor: CNAIR