Parapet metalic vs. beton în România: care este alegerea dominantă și de ce?

iulie 21, 2025

Conform datelor de monitorizare (Victa) în prima jumătate a anului 2025, 343 de proiecte de infrastructură rutieră din România folosesc parapete metalic, în lungime totală de 655.137 metri liniari (ml).

Cele mai multe (326.950 ml) se regăsesc în 80 de construcții noi, iar restul în proiecte de renovare (1.881 ml în 9 proiecte), reparații (276.228 ml în 212 proiecte), modernizare (34.331 ml în 39 proiecte) și extindere (15.757 ml în 4 proiecte).

În funcție de stadiul proiectelor, metalul se află preponderent în faza de execuție sau amenajare (453.869 ml în 159 proiecte), restul fiind în faze premergătoare construcției (172.732 ml în 152 proiecte) sau deja finalizate (28.546 m în 31 proiecte).

Observăm o dominanță clară a sectorului public, 337 de proiecte publice cumulează 654.803 ml de parapete metalic, față de doar câteva proiecte private/PPP, cu doar câteva sute de metri. În 2024, Victa semnala 547 proiecte cu 2,59 milioane ml de parapete metalic în total.

Pentru cei din beton, situația este cu totul diferită: în primul semestru 2025 au fost înregistrate doar 5 proiecte cu 14.518 ml de parapete din beton, în timp ce întreg anul 2024 a însemnat 11 proiecte și 10.481 ml.

Practic, betonul apare în România doar punctual, în contexte unde siguranța rutieră impune o protecție superioară. De exemplu, autoritățile au decis montarea de parapete de beton în „curba morții” de pe DN 39 (la 23 August, județul Constanța) și pe alte sectoare cu accidente frecvente.

Astfel, până în 2018, CNAIR montase pe drumurile naționale și autostrăzi circa 80.000 m de parapete de beton la locații cu risc crescut (DN1, DN2, DN59, DN65 ș.a.).

Avantaje și dezavantaje ale parapetului metalic și beton

Parapet metalic (barieră tip W sau parapet rutier standard):

  • Avantaje: cost relativ scăzut, montaj și transport facile (componente ușoare pe camion), capacitate de absorbție a energiei la impact (deformare controlată), precum și posibilitatea de reutilizare după accidente.

    În plus, pentru vehiculele mici sau autoturisme se oferă o decelerare mai blândă față de beton, reducând riscurile de rănire gravă (parapetul metalic se îndoaie și frânează treptat vehiculul). De asemenea, parapetul metalic este standardizat și versatil (EN 1317) și acoperă clase de protecție H1–H4 cu adaptări de proiect.
  • Dezavantaje: limita de rezistență la greutate este relativ mică (în România sunt dimensionate pentru vehicule de până la ~13 tone). Vehiculele grele, în special TIR-urile de 30+ tone, pot rupe sau străpunge parapetele metalice în situații extreme, cum s-a și întâmplat pe Drumul Expres Craiova–Pitești (km 46), unde un TIR de ~38 t a trecut „ca prin brânză” prin parapetul metalic median.

    În urma acestui accident mortal, oficialii CNAIR au subliniat că niciun parapet rutier standard nu ar fi oprit un vehicul atât de greu, subliniind necesitatea unor soluții mai rezistente. De asemenea, parapetele metalic necesită întreținere mai frecventă (înlocuiri după accidente) și poate produce resturi metalice periculoase.

Parapet de beton (barieră prefabricată, gen „New Jersey” sau blocuri modulare):

  • Avantaje: rigiditate și rezistență mare la impact, deosebit de eficient pentru vehicule grele. Testele și simulările internaționale arată că barierele din beton conțin și redirecționează vehicule mari mult mai eficient, în studii cu autobuze de 10–13 tone, barierele din beton limitau pătrunderea în zonă mediană, în timp ce cele metalice conduceau adesea la deformări mari și la pătrunderea vehiculului în șanț.

    Un studiu francez a concluzionat că parapetele din beton este mult mai eficient în a preveni traversarea mediană a unui vehicul greu. De aceea, în Europa de Vest s-a observat un trend de înlocuire a parapetului metalic median cu unul de beton. De asemenea, parapetul din beton nu necesită reparații frecvente după coliziuni (de obicei doar îndepărtarea unui segment avariat și repunerea în poziție), iar întreținerea sa este redusă pe termen lung.
  • Dezavantaje: costul inițial și logistic sunt mult mai mari, barierele de beton sunt grele (1–2 tone bucata) și necesită transport special și utilaje de montaj, deci prețul de achiziție și instalare poate fi de câteva ori mai mare decât un parapet metalic similar. CNAIR a estimat că parapetul median din beton (clasă H4, rezistență ridicată) costă de circa 6 ori mai mult decât parapetul metalic standard folosit curent.

    Betonul este rigid și transmite șocuri verticale, riscând să provoace răsturnări sau traume la coliziuni cu vehicule ușoare. De asemenea, odată montat, este dificil de relocat sau reconfigurat. La final de viață, betonul poate fi recuperat și reciclat ca agregate, dar procesul este costisitor, comparativ cu reciclarea oțelului din parapete metalice (care este 100% reciclabil).

Siguranța rutieră și accidentele

Parapetele reduce riscul de accident frontal și lateral prin împiedicarea pătrunderii vehiculelor în sens opus sau în zone periculoase. La nivel european și românesc, standardul EN 1317 impune testarea și clasificarea parapetelor după scenarii de impact (inclusiv tipuri de vehicule și viteze).

Studiile arată însă că tipul parapetului influențează caracteristicile accidentelor. Conform unui studiu bazat pe date franțuzești, «cei din beton sunt mult mai eficienți în a preveni traversarea completă a medianei de către vehicule grele».

În practică, multe accidente grave de tip pătrundere mediană au fost evitate în Europa de barierele de beton. În România, accidentele din 2025 (de exemplu tragedia de pe DEx12 Craiova–Pitești) au reaprins discuția despre robustețea parapetului median.

CNAIR recunoaște că, în cazuri extreme (TIR de 38 t), și parapetul „maxim” H4 nu ar opri vehiculul, dar totuși înlocuiește metalul cu beton în zonele critice. De fapt, autoritățile au montat parapet din beton în numeroase puncte negre de pe drumurile naționale – DN1, DN2, DN59, Centura București etc. – tocmai pentru că acolo numărul accidentelor grave era ridicat.

Experiența arată că parapetul metalic standard este adecvat pentru majoritatea situațiilor, dar în locurile cu risc foarte mare sau trafic intens de camioane, betonul oferă o protecție suplimentară.

Din păcate, nu există statistici publice detaliate în România care să compare frecvența accidentelor în funcție de tipul parapetului. Totuși, expertiza europeană și oficială recomandă alegerea parapetului în funcție de trafic și risc. În autostrăzile noi din țară, CNAIR analizează deja proiectarea unor parapete de beton median, în special pe sectoarele cu trafic greu.

Surse: Date statistice interne (Victa), rapoarte și comunicate CNAIR/CTnews, studii de siguranță rutieră