Analfabetismul funcțional este o realitate pentru aproape jumătate din elevii din România. 42% dintre elevi nu pot înțelege cu adevărat un text, iar doar 11% (unul din 10) au abilități depline la finalul anilor de studiu. Experții în educație susțin că ceea ce nu funcționează în sistemul românesc de învățământ sunt chiar programele școlare, din care derivă manualele.
“Copiii de azi au și mai multe surse de informare și dacă nu reușești să-i captivezi se plictisesc,” spune profesorul universitar Ovidiu Pânișoară. În acest context, care este viziunea unei biblioteci în secolul XXI? Și cum pot arhitecții să stimuleze interesul generațiilor tinere pentru lectură?
Observăm că în România sunt monitorizate 48 de proiecte de biblioteci de la începutului anului, de către Victa. Suprafața acestora pe șantier este de 90,109 mp și cu o investișie de 227,19 milioane RON. Dintre acestea:
- 36 sunt renovări și reparații, cu o suprafață de 63,052 mp
- 9 sunt construcții noi, cu o suprafață de 13,267 mp
- 3 sunt extinderi și modernizări, cu o suprafață de 13,790 mp
93,8% din proiecte sunt finanțări publice, ce însumează o investiție de 221,01 milioane RON, pe când doar 3 proiecte sunt private. Distribuția numerică a șantierelor de biblioteci pe județe arată astfel:
Se observă că bibliotecile locale nu sunt folosite de membrii comunității doar pentru împrumut de cărți, ci și pentru cluburi de alfabetizare, acces la computere și chiar ca spații calde în timpul iernilor reci. Cu tot mai multe biblioteci care își închid activitatea, sau tot mai puține construcții noi, cum răspund designerii noilor nevoi și constrângeri? Există un decalaj între aspirațiile comunității pentru biblioteci și mijloacele disponibile prin proiectare?
La nivel global, creșterea rapidă a tehnologiilor de comunicare, împreună cu informațiile disponibile și nevoia constantă de actualizare a cunoștințelor, aduce cu sine noi abordări educaționale, practici culturale și activități comunitare care presupun crearea de spații mai dinamice, capabile să se adapteze la diferite funcționări simultan.
Integrarea altor utilizări sau chiar încorporarea noilor tehnologii joacă de obicei un rol central în interioarele bibliotecilor contemporane concepute pentru un public tânăr. Fie el public sau privat, universitar, școlar sau de specialitate, rolul bibliotecii este să promoveze dragostea pentru lectură și să dezvolte obiceiuri noi de învățare.
Cu toate acestea, având în vedere numeroasele opțiuni tehnologice, recreative și de divertisment disponibile pentru copii și tineri în ziua de astăzi, devine o tot mai mare provocare să creezi spații de lectură fluide, dinamice, care atrag. Așadar, cum poate contribui arhitectura la educația și învățarea copiilor?
Dinamism, flexibilitate și adaptabilitate în biblioteci
Exemple din întreaga lume arată un interes consecvent față de diferitele roluri ale bibliotecilor ca bunuri sociale și culturale foarte apreciate în comunitățile locale. Introducerea de noi funcții în bibliotecile existente sau nou construite devine o metodă de garantare a supraviețuirii acestora.
De fapt, în Brooklyn, New York , unde se află numeroase biblioteci istorice construite de la începutul până la mijlocul secolului al XX-lea, arhitecții au studiat cele 59 de biblioteci publice ale districtului și au identificat diferitele funcții auxiliare dorite la nivel local, dintre care majoritatea nu au fost asigurate de arhitectura istorică.
Aceste funcții, de la cursuri de fitness la expoziții și spații de joacă, au cerințe foarte diferite, precum tipuri diferite de pardoseli, izolarea acustică, lumină naturală sau artificială, sau utilizarea proiectoarelor. Pentru a aborda mai multe locații simultan, Situ Studio a conceput un „kit de piese” care ar putea fi instalat în diferite combinații pentru a oferi condiții de mediu potrivite pentru fiecare activitate. Schema este un răspuns arhitectural la diversificarea utilizărilor care începuse deja să aibă loc în multe dintre bibliotecile cartierului și este o altă dovadă a faptului că aceasta este o metodă de supraviețuire și revitalizare a bibliotecilor locale.
Aceste clădiri pot conține mai multe spații legate de bibliotecă, cum ar fi o bibliotecă pentru copii, o sală de lectură și săli de ședințe, precum și o sală de conferințe și o cafenea de vară. Până la urmă, multitudinea de funcții suplimentare nu diminuează scopul bibliotecii, ci îl revitalizează.
Mai mult, introducerea diferitelor tipuri de joacă spațială permite crearea unor medii de lectură mai interesante pentru copii, unde ar putea fi incluse scaune în formă organică, insule colorate, pereți de cățărare sau elemente de mobilier organizate pentru a menține permeabilitatea, flexibilitate și continuitatea în interior. Pot fi incluse spații de exerciții interioare și exterioare, grădini, teatre în aer liber, un teren de baschet sau de fotbal.
Iar combinația de materiale diferite precum lemnul, piatra, sau textile, oferă posibilități ample de divertisment, dinamism și adaptare la utilizări viitoare.
Fără limite: Deschiderea bibliotecilor către utilizări multiple
Deși există proiecte care nu vor să renunțe la stereotipul de a rămâne doar spații de lectură sau de împrumutat cărți, în multe cazuri, definirea publicului ajută la crearea unor experiențe personalizate.
Punând copiii în centrul atenției, designul Bibliotecii Adams Street din Brooklyn oferă spații pentru activități de învățare, povestiri, cărți și vederi ale Brooklyn Bridge Park, integrând în același timp noi colecții, tehnologii și programe pentru adolescenți și tineri adulți. Un alt exemplu conceput ca un spațiu de lectură multifuncțional atât pentru adulți, cât și pentru copii este The Book Room in India, care promovează lectura și împărtășirea cunoștințelor prin gândirea designului.
Dar ce beneficii aduc aceste spații educaționale? Am putea spune că o bibliotecă modernă servește ca un spațiu multifuncțional capabil să se transforme într-o sală de clasă temporară, zonă de povestire, loc de prezentare a cărților, spațiu social sau loc pentru a face temele. Sau, mai simplu spus, locul unde spațiul de lectură este extins fără limite, și de care, sperăm noi, tinerii vor fi atrași tot mai mult.