În Europa de Est, un proiect major de infrastructură din Republica Moldova deschide noi perspective, atât în biroul de proiectare, cât și pe șantier. Este vorba despre M1-Petricani, la nord-vest de Chișinău, ce are ca scop modernizarea nodurilor rutiere cheie pentru optimizarea conectivității între localități, contribuind la siguranța traficului și îmbunătățirea mobilității.
Acest proiect este unul pionier pentru infrastructura rutieră a Moldovei, fiind primul în care Administrația de Stat a Drumurilor a formulat cerințe BIM, stabilind astfel și un nou standard pentru proiectele viitoare. BIM (Building Information Modelling) a fost, așadar, utilizat în premieră în infrastructura din Republica Moldova.
Proiectul a fost realizat prin colaborarea dintre INJPROIECT și Administrația de Stat a Drumurilor, având susținerea specialiștilor de la ALLBIM NET și Universitatea Tehnică din Moldova. Astfel că, implementarea BIM a jucat un rol semnificativ în succesul acestui proiect.
Monica-Gabriela Amuza, urbanist peisagist, Allplan Product Owner în cadrul companiei ALLBIM NET și coordonator tehnic al evenimentului The BIM Challenge, ediția 2024, ne-a spus mai multe despre acest proiect într-un interviu recent. Aceasta a declarat că “Proiectul M1-Petricani a reprezentat în anul 2022 o premieră a utilizării BIM pentru infrastructura din Moldova, fiind primul în care Administrația de Stat a Drumurilor, prin implicarea și eforturile domnului Director General Interimar Sergiu Bejan, a formulat cerințe BIM, stabilind un nou standard pentru proiectele viitoare.
Tot aici, managementul de proiect, stocarea informațiilor, colaborarea între specialiști, verificarea coliziunilor și comunicarea cu beneficiarul au fost realizate cu ajutorul platformei Bimplus, o platformă CDE (Common Data Environment) puternică, conformă cu standardul SR EN ISO 19650.
Chiar dacă ne situăm la nivelul anului 2022, instrumentele software folosite au livrat nivelul de performanță necesar dezvoltării într-un singur model 3D, a tuturor elementelor componente infrastructurii rutiere – au fost modelate elementele esențiale precum sensuri giratorii, infrastructură de tip poduri, pasaje, intersecții de drumuri și toate elementele conexe care însoțesc aceste infrastructuri.
Un alt rezultat semnificativ al acestui proiect a fost utilizarea parametrizării în infrastructura modelată, prin intermediul Allplan Drumuri și Allplan Poduri, formate care vor putea fi valorificate și în alte proiecte.”
Beneficiile implementării BIM
În primul rând, trebuie menționat că proiectul a început ca un studiu de fezabilitate, determinând viabilitatea reamenajării a doua intersecții rutiere la nivel, controlate de semafoare, transformându-le într-o intersecție denivelată.
Această soluție va elimina mai multe benzi și parcări, fluidizând traficul rutier și făcând zona accesibilă pentru cicliști și pietoni. În plus, se va îmbunătăți calitatea aerului în zonă, iar riscul de accidente va fi mai scăzut.
Un alt beneficiu include îmbunătățirea accesului dinspre localitățile adiacente la arterele principale de transport, reducând timpul de călătorie și scăzând costurile pentru transport, dar și accelerând fluxurile de transport.
Însă poate unul dintre cele mai remarcabile avantaje este reducerea poluării aerului datorită minimizării emisiilor vehiculelor care vor traversa intersecția.
În proiectele de infrastructură, cele mai considerabile avantaje BIM sunt:
- proiecte mai bine coordinate (poți vizualiza un proiect în 3D sau 4D, iar coordonarea acestuia se face pe un singur model care include nu numai geometria fiecărei părți componente, ci și informațiile atașate acestora)
- detecție rapidă a coliziunilor (într-un model BIM detecția și rezolvarea conflictelor încă din faza de proiectare este mult mai rapidă și previne costuri suplimentare)
- integrarea datelor si interoperabilitate (BIM presupune integrarea unui set vast de informații într-un model unificat, iar această bază de date simplifică schimbul de informații între toți cei interesați)
- estimarea costurilor (adăugând atribute de preț componentelor unui model poți vedea aproape instantaneu care sunt consecințele schimbării oricăror parametri)
- planificare din timp a execuției (în proiectele BIM de infrastructură, timpul este a patra dimensiune care face posibilă planificarea procesului de execuție. Cu un calendar de execuție clar se optimizează alocarea resurselor și se pot respecta termenele stabilite)
Cum a fost folosit BIM în acest proiect?
Potrivit specialiștilor ALLBIM NET, proiectul a fost realizat într-o mare măsură în Allplan cu modulul Road și în Allplan Bridge. Aceste software-uri au fost alese pentru gama de funcții extinse destinate modelării parametrice 3D.
Aceste instrumente au simplificat definirea modelelor 3D pentru întreaga infrastructură și gestionarea lor eficientă, asigurând că proiectul respectă atât standardul EN ISO 19650, cât și formatul specific infrastructurii IFC4.3.
Un alt pas semnificativ a fost integrarea Bimplus, ce a facilitat managementul de proiect, colaborarea între specialiști și comunicarea cu beneficiarul. Pe de altă parte, fluxurile de lucru au fost optimizate cu opțiunea Issue Manager din Bimplus, echipa putând gestiona eficient proiectul pe parcursul tuturor etapelor.
Toate imaginile aparțin (c) ALLBIM NET