Tunelul feroviar Bătuța redeschis după 7 ani de întârzieri

aprilie 25, 2025

Pe scurt:

  • Locație: Linia feroviară Arad – Deva, între Bârzava și Ilteu
  • Durata lucrărilor: 7 ani de întârzieri (față de 3 ani estimati inițial)
  • Tunel: Lungime de 603 m, săpat la 27 m sub munte
  • Viteza maximă: Până la 160 km/h (după testele și procedurile de stabilizare)
  • Probleme: Întârzieri cauzate de blocaje birocratice și descărcarea arheologică a Cetății Vărădia
  • Costuri: Investiție de aproximativ 1 miliard de euro pentru modernizarea tronsonului
  • Constructori: Webuild SpA, FCC Construccion SA și Thales Systems Romania SRL

Pe larg:

După o întârziere de 7 ani, un important tunel feroviar de pe linia Arad – Deva va fi redeschis în curând. Tunelul Bătuța, aflat între Bârzava și Ilteu, va permite din nou circulația trenurilor, deși inițial viteza va fi mai mică. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, în câteva săptămâni, primul tren va traversa tunelul Bătuța, după o întârziere de 4 ani și jumătate față de planul inițial.

7 ani de lucrări și provocări birocratice

Construcția tunelului a fost mult întârziată din cauza blocajelor birocratice, inclusiv problemele legate de descărcarea arheologică a Cetății Vărădia și a pâlcului de copaci aflat lângă tunel. De asemenea, procedurile de obținere a autorizațiilor au adăugat complexitate și au contribuit la întârzierea semnificativă a acestui proiect, care trebuia finalizat într-o perioadă de 3 ani.

Infrastructura modernă, dar cu începuturi lente

Tunelul, cu o lungime de 603 metri și amplasat la 27 de metri sub munte, va permite trenurilor să circule cu viteze de până la 160 km/h. Totuși, Asociația Pro Infrastructură avertizează că inițial se va circula cu viteză redusă, mai ales pe poduri. Așa cum s-a întâmplat și în alte zone, cum ar fi Conop, viteza va crește treptat după stabilizarea dinamică a infrastructurii, proces realizat prin circulația trenurilor.

Sursa foto: ChimDrone/Traveler pe pagina de Facebook/ Asociația Pro Infrastructură

Sursa foto: ChimDrone/Traveler pe pagina de Facebook/ Asociația Pro Infrastructură

Provocările suplimentare ale proiectului

Deși tunelul Bătuța face parte dintr-un proiect important de modernizare a liniei feroviare dintre Arad și Deva, există și critici legate de eficiența lucrărilor. În special, lipsa pasajelor subterane în locul celor superioare și trotuarele insuficiente au ridicat semne de întrebare. Asociația Pro Infrastructură subliniază că, fără aceste deficiențe, proiectul ar fi putut permite trenurilor să atingă viteze de până la 200 km/h între Arad și Deva.

Impactul economic și social al lucrărilor

La finalizarea lucrărilor, tronsonul feroviar va avea un impact semnificativ asupra transportului și economiei din vestul țării, facilitând o legătură mai rapidă între Arad și Deva. Cu toate acestea, recepția completă a lucrărilor și finalizarea testelor la instalațiile de semnalizare se preconizează că vor mai dura câțiva ani, cu estimări de întârziere de până la 6 ani pentru punerea în funcțiune a întregului sistem.

Sursa foto: ChimDrone/Traveler pe pagina de Facebook/ Asociația Pro Infrastructură

Stadiul lucrărilor

În prezent, proiectul este realizat în proporție de 93%, iar constructorii implicați sunt Webuild SpA, FCC Construccion SA, Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA și Thales Systems Romania SRL. Totuși, procedurile de stabilizare și finalizarea instalațiilor tehnice vor determina o implementare graduală a noilor standarde de viteză pe întreg tronsonul.

Citește și: