1 din 3 proiecte publice de parcări este deja în execuție în 2025 [Analiză]

iunie 27, 2025

Datele platformei VICTA arată un efort public fără precedent în 2025 pentru amenajarea parcărilor și pietonalizarea zonelor urbane. La nivel național, până la 21 martie 2025 fuseseră monitorizate circa 191 de proiecte (168 publice) în acest domeniu, cu o valoare totală estimată de ~25,75 miliarde RON. Județele Bihor (19 proiecte), Timiș (18) și Cluj aparau în prim-plan la acea dată.

Evoluția ulterioară arată că, la jumătatea lui 2025, numărul proiectelor a crescut la ~339, iar investițiile însumate la ~25,56 miliarde RON, concentrate în special în județele Bihor, Timiș, Constanța, Caraș-Severin și Cluj. Aceste cifre impresionante reflectă angajamentul autorităților de a moderniza mobilitatea urbană: proiectele vizează atât amenajări de parcări noi, cât și creșterea spațiului pietonal și a zonelor verzi.

Structura investițiilor

Multe proiecte sunt încă în faze preliminare, așa cum arată datele. În primele șase luni ale lui 2025, din totalul de 339 proiecte:

  • 67 în proiectare (aprox. 11,40 mld. RON)

  • 9 cu autorizaţie emisă (196,64 mil. RON)

  • 114 înainte de execuție (3,21 mld. RON)

  • 102 în construcție (8,84 mld. RON)

  • 16 în faza de amenajare finală (1,68 mld. RON)

  • 31 în faza de finalizare/receptie (226,21 mil. RON).

Tipuri de lucrări

Predominant se realizează construcții noi, semnalizate prin 179 proiecte noi (14,11 mld. RON), pe când renovările majore sunt 29 (9,75 mld. RON), reparațiile curente 82 (1,20 mld. RON), modernizările 42 (580,86 mil. RON) și extinderile doar 7 (20,40 mil. RON).

Preponderența construcțiilor noi indică investiții ample în noi facilități (nu doar întreținere), iar suprafața totală vizată pentru parcări/pietonale depășește 431.000 m².

Proiecte emblematice în derulare

Bacău, prima parcare supraetajată a municipiului  (ID proiect: P358952)

Primarul Bacăului a prezentat în ianuarie 2025 că se construiește la intersecția străzilor 9 Mai și Unirii o parcare supraetajată cu D+P+2E, de peste 460 de locuri, plus loc de joacă pe ultimul nivel. Proiectul este primul de acest tip în Bacău și este aproape gata de structură, după finalizarea ultimului nivel urmează finisajele interioare și montajul sistemelor, cu termen de punere în funcțiune anul acesta.

Sectorul 3 al Bucureştiului dezvoltă de asemenea un proiect major: o parcare tip „Park&Ride” la Hala Laminor, aprobată în 2025. Aceasta va avea 2 subsoluri + parter + 8 etaje supraterane și 1.895 locuri de parcare, din care 100 destinate persoanelor cu dizabilități. Costul estimat depășește 145 mil. €.

Clădirea include și peroane pentru autobuze (capăt de traseu) şi 10 stații de încărcare rapidă/slow pentru autobuzele electrice. Primarul Robert Negoiță afirmă că proiectul va fi realizat cu finanțare europeană (de PNRR/POIM) și urmărește reducerea traficului poluant în oraș. (Reamintim că Park&Ride-uri mari se construiesc și în alte orașe mari, pentru fluidizarea accesului în centru.)

Oradea, pietonal și parcare spital

Consiliul Local Oradea a lansat în octombrie 2024 licitația pentru reabilitarea strazii pietonale Republicii (tronsonul central între Piața Ferdinand și G. Dima). Proiectul prevede pavarea cu porfir, iluminat modern şi crearea unui „coridor de mobilitate pietonală” în zona centrală, pentru valorificarea obiectivelor turistice.

Tot în Oradea se lucrează la parcarea supraetajată de la Spitalul Județean (str. Gheorghe Doja): aceasta va avea cinci niveluri (S+P+2E+terasă) cu 516 locuri, inclusiv 21 pentru persoane cu dizabilități și 10 stații EV. Lucrările erau 90% finalizate în iunie 2025, cu deschidere programată pentru august–septembrie 2025. Valoarea proiectului este de ~46 mil. RON (aprox. 9–10 mil. €) și se finanțează integral din buget local (Primăria Oradea). (ID proiect: P357750)

Reșița, parcare Casa de Cultură

În capitala Banatului de munte, primul proiect major de investiții 2025 a fost lansarea reabilitării parcării din fața Casei de Cultură a Sindicatelor (fostul Teatru Vechi). Proiectul presupune refacerea completă a aleilor pietonale și a mobilierului urban, amenajarea unui nou strat de dale permeabile (pentru drenaj), modernizarea iluminatului public și dotarea cu stație de încărcare pentru mașini electrice.

Se estimează chiar reducerea locurilor de parcare vehicul auto (în schimb se vor amenaja zone verzi adiționale şi trasee pietonale), în centrul civic Reșița se dorește astfel transformarea treptată într-o zonă verde și pietonală. Lucrările sunt derulate de Direcția Tehnică a Primăriei și finanțate integral din bugetul local. După finalizare, Reșița se aliniază trendului urban european de sustenabilizare și electrificare a transportului.

Parcare etajată pe strada Kogălniceanu (ID: P255782)

Un alt exemplu de proiect în execuție este parcarea etajată de pe strada Kogălniceanu, unde lucrările avansează într-un ritm susținut. După turnarea primului planșeu, proiectul, aflat în lucru încă din noiembrie 2023, vizează construirea unei clădiri cu subsol, parter și două etaje, pe o suprafață de 1.600 de metri pătrați. Această investiție contribuie la reorganizarea completă a unei zone urbane dense și este parte din strategia locală de creștere a numărului de locuri de parcare în regim public.

Finanțare prin PNRR și provocări majore

Majoritatea acestor proiecte sunt derulate fie cu fonduri naționale (POT, alte programe guvernamentale), fie cu fonduri europene (PNRR/NextGeneration, Politica de coeziune).

În acest context, investițiile în parcări și pietonal înseamnă și o miză pe absorbția banilor europeni: România beneficiază prin PNRR de ~28,5 miliarde €, dintre care 13,6 mld grant. Totuși, gradul de îndeplinire a reformelor asumate este sub așteptări.

Autoritățile centrale (inclusiv fostul ministru al Investițiilor Marcel Boloș) avertiza că neîndeplinirea reformelor fiscale asumate poate atrage suspensia sau pierderea unor sume semnificative din PNRR. De exemplu, se estimează că România riscă să piardă cel puțin 660 mil. € din PNRR dacă nu implementează reforma fiscală, iar unii experți vorbesc de un risc total de până la 7,8 miliarde de euro din fondurile PNRR.

Comisia Europeană impune creșteri de 50% progres fizic și respectarea jaloanelor de reformă pentru a debloca tranșele viitoare. În esență, redresarea finanțării UE depinde acum de îndeplinirea angajamentelor: cheltuielile mari (autostrăzi, spitale, școli) rămân în aer dacă nu „salvăm” PNRR-ul.

În acest climat, proiectele de parcări și pietonal pot fi considerate o investiție strategică: ele trebuie absorbite ca bune practici de mobilitate urbană, dar implemetarea lor efectivă va depinde de alocările rămase. Pe de altă parte, contextul politic şi fiscal intern complică evoluția bugetară: autoritățile locale trebuie să se bazeze pe bugetul propriu în caz că sursele europene se diminuează.

Surse: Date IBC Focus (platforma VICTA) și analize Economedia/HotelInvest; relatări locale despre proiectele majore din Bacău, București (Sector 3), Oradea și Reșița; informații PNRR din declarații oficiale.