Cu peste 130 de șantiere active și lucrări în derulare evaluate la circa 3 miliarde de euro, grupul Construcții Erbașu se află într-o etapă de expansiune, dar și de prudență strategică.
Potrivit fondatorului companiei, Cristian Erbașu, care conduce și Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC), perioada următoare va aduce semnarea de noi contracte în valoare de peste un miliard de euro.
„Avem o expunere de 95% pe proiecte publice. Estimăm că vom mai semna contracte pentru proiecte de cel puțin un miliard de euro în perioada următoare”, a declarat antreprenorul în cadrul unui eveniment al industriei organizat la Sinaia.
Antreprenorul atrage atenția că stagnarea investițiilor publice ar putea avea consecințe directe asupra pieței muncii din construcții. În lipsa unei continuități a proiectelor, industria riscă să piardă aproximativ 50.000 de angajați, într-un sector care susține în mod direct și indirect peste 500.000 de locuri de muncă și cinci industrii conexe.
Piața Unirii: lucrările continuă, dar depind de buget
Unul dintre proiectele emblematice aflate în execuție este Pasajul Unirii, unde lucrările sunt în grafic.
„Prima fază se finalizează în acest an, iar proiectul este în grafic. Am avut 115 milioane lei bugetați pentru 2025, dar valoarea totală a lucrărilor din acest an ajunge la aproape 200 de milioane lei”, explică acesta.
Prima etapă vizează zona Splaiul Independenței – Hanul lui Manuc, cea mai deteriorată parte a infrastructurii.
Antreprenorul atrage însă atenția că faza următoare depinde de noi alocări bugetare: „Pentru continuarea proiectului, inclusiv consolidarea în zona metroului și a pasajului, este nevoie de alocări suplimentare. Dacă nu se alocă bani, ne oprim aici. Avem însă promisiuni că lucrarea rămâne prioritară, fiind totuși o zonă centrală, intens circulată, care influențează viața a sute de mii de bucureșteni.”
Facturi de 130 milioane lei și presiune pe ritmul plăților
În contextul reducerii investițiilor publice, compania se confruntă cu întârzieri moderate la plată, dar menține un flux de lucru stabil.
„Avem facturi restante de aproximativ 130 de milioane lei, dar nu sunt foarte vechi: vorbim de întârzieri de una-două luni. Valoarea e mare, dar termenele sunt încă rezonabile.”
Pentru 2026, Erbașu estimează un nivel constant de activitate, fără creșteri majore: „Dacă toate proiectele publice ar fi continuat, probabil am fi dublat cifra de afaceri. Așa, vom rămâne la același nivel. Ne-am organizat astfel încât să avem continuitate, chiar și într-un an mai dificil.”
Portofoliu: 25 de județe, 40 de beneficiari publici
Grupul are în lucru proiecte de infrastructură, spitale și transport, printre care:
- Autostrada Transilvania (Suplacu de Barcău-Chiribiș) – 55% execuție
- Piața Unirii (București)
- Spitalul Regional Craiova
- Spitalele din Oradea, Timișoara, București și Balotești
„Valoarea totală a proiectelor active este de circa 3,5 miliarde de euro, din care aproximativ 3 miliarde sunt încă de executat. Aproximativ 25% din aceste proiecte sunt asociați ai noștri, în medie. Estimăm că vom mai semna contracte de cel puțin un miliard de euro în perioada următoare, fiind deja în faza de documentare pentru atribuiri.”
Liderul FPSC confirmă interesul pentru proiectele de reconstrucție a Ucrainei, unde România ar putea avea un rol semnificativ.
„Cred că suntem într-adevăr acum la o dimensiune care ne poate permite să abordăm și alte piețe, însă trebuie să analizăm atent dacă aceste piețe pot fi atacate de firme de construcții românești (…). Suntem într-un grup de aproximativ 15 companii românești de construcții interesate de reconstrucția Ucrainei. Avem capacitatea tehnică și resursele umane, dar lipsa sprijinului instituțional face dificilă prezența în afara țării.”
În ultimii 2-3 ani, grupul a achiziționat 10 companii, ajungând la 26 de firme în portofoliu. „Am ajuns la 26 de firme în grup (…). Nu întotdeauna este benefic să ai toate activitățile în interiorul grupului, pentru că atunci când administrarea devine din ce în ce mai largă și complexă, eficiența scade. Trebuie să fim foarte atenți dacă o facem, când o facem.”
2.200 de angajați, dintre care 850 muncitori străini
Compania nu prevede disponibilizări, dar nici extinderi semnificative de personal.
„Nu vom face disponibilizări, dar nici angajări semnificative. Doar punctual, acolo unde proiectele o cer.” În prezent, grupul are 2.200 de angajați, dintre care 850 sunt muncitori străini, plus alți 2.000 subcontractați.
Direcții viitoare: de la tramvaie la metrou și cale ferată
Construcții Erbașu își extinde activitatea către transportul urban subteran: „Suntem aproape de a câștiga o lucrare în zona metroului. După tramvaie urmează metroul, iar în viitor, probabil, și calea ferată.”
Erbașu subliniază rolul esențial al investițiilor publice în dinamica economică: „Fiecare lucrare publică aduce investiții private, locuri de muncă și dezvoltare locală. Dacă tăiem finanțarea pentru infrastructură, blocăm creșterea economică. România are nevoie de construcții nu doar pentru drumuri și spitale, ci pentru stabilitate și dezvoltare.”