Previziuni rutiere pentru anul 2025

ianuarie 31, 2025

Dacă în 2024, sectorul de infrastructură cunoaștea o scădere de 5,82% a numărului de proiecte comparativ cu anul precedent, 2025 se anunță a fi un an bun pentru infrastructura rutieră. Lăsând la o parte instabilitatea politica, reducerile de investiții sau personal sau bugetul de stat problematic, pentru prima data in istoria țării, România va avea 157 de kilometric de autostrada si drum expres care vor fi dati in trafic in 2025. Este posibil chiar sa se treaca de borna de 200 km

Potrivit Asociației Pro Infrastructura, un calendar optimist de inaugurare arată astfel:

  • În februarie – martie, inaugurarea A7 Buzău-Focșani lot 1 (UMB): 4,6 km între nodurile Buzău Est și Buzău Nord. Tot cam atunci, tot pe A7, 28,35 km Mizil-Spătaru (Coni-Trace)

  • În aprilie – mai restul de 12,315 km pe DEx12 Albota-A1 (UMB)

  • Primăvara se încheie cu restul de 15,35 km din A1 Pitești-Curtea de Argeș (WeBuild)

  • Iar în mai – iunie, inaugurarea A0 Sud între A1 și DN6, 17,965 km

  • În iunie, ciotul DEx4 de la Tureni, 4,957 km (Dimex-Con-A)

Până și în cel mai nefericit scenario, “UMB tot va livra cel puțin 60,302 km pe A7, adică loturile 2 și 3 ale A7 Focșani-Bacău între Adjud Sud și Bacău Sud, din care Centura Adjud (Domnești-Adjudu Vechi) poate și trebuie să fie deschisă în iunie-iulie, restul (până) la sfârșitul anului. În noiembrie-decembrie așteptăm și A7 Buzău Vest-Buzău Est, 13,9 km (Nurol). Total CERTITUDINI: 157,74 kilometri.”

Lotul 1 Focșani-Bacău are termen contractual septembrie 2025, iar celelalte 5 tronsoane până la Pașcani, noiembrie 2025. Împreună sunt 173,3 km care, în opinia Asociație Pro Infrastructura, nu vor fi toți gata în 2025.

Aceștia declară că sunt șanse mari să primim una din variantele:

  • 49,3 km între Bacău Nord (Săucești) și Roman Nord (Săbăoani) sau
  • 35,6 km între Focșani Nord și Adjud Sud (Domnești), segment extra-dificil cu 4 poduri-monstru pe intervalul Garoafa-Tișița.

În 2025, compania UMB are scadență și cei 10,77 kilometri pe DEx6 Galați-Brăila care pot fi gata în toamnă. Astfel că, în total, UMB poate livra încă 49,3 (A7) + 10,77 (DEx6) = 60,07 km SAU 35,6 (A7) + 10,77 (DEx6) = 46,37 km.

“Sunt șanse 50/50 pe 25,31 km, unde e nevoie de mobilizare serioasă, utilaje și oameni. Ciotul de 4,47 km pe A0 Nord între A2 și DN3 este posibil în decembrie doar dacă se va lucra tot anul, iar restricțiile de mediu pe Lacul Cernica teoretic nu vor permite asta. Pe 8,6 km între DN3 și DN2 chinezii de la CCECC au termen noiembrie 2025. Pot să-l respecte numai dacă va fi presiune din partea autorităților și a vecinului UMB fără de care tronsonul va fi muzeu.

Tot UMB este și pe cei 12,24 kilometri ai A3 Zimbor-Poarta Sălajului aflați în mare întârziere. Teoretic, pot fi deschiși cel mai devreme în septembrie, dacă stă dealul Zimbor și doar dacă antreprenorul mai găsește niște forță să trimită și aici,” adaugă reprezentanții Asociației.

Pe de altă parte, aceștia au adăugat și câteva proiecte la categoria minuni, precum:

  • A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, constructor Erbașu. Însă termenul de execuție pentru cei 26,35 km este de 18 luni și compania încă nu are autorizație de construire.
  • A1 Curtea de Argeș și Tigveni – cei 9,861 de km construiți de austriecii de la Porr. Însă aceștia deja au stabilit un record, realizând peste 60% din lucrări la secțiunea 4 a autostrăzii.

Pe lângă zestrea consistentă în numărul de kilometri dați în folosință, indiferent de scenariu, marea știre rutieră din 2025 este închiderea certă a unor verigi lipsă cheie: DEx12 și A0 Sud, plus A7 în zona Buzăului. Deci rute complete pe Craiova-București-Constanța, Curtea de Argeș-București-Constanța, București-Buzău-Focșani. Și, dacă se dorește și se reușește, A7 completă până la Bacău.

Starturi lucrări? Avem așteptate încă din 2024, dar aflate doar în pregătire până acum: ultimul tronson al A0 între A1 și DN1, A1 Sibiu-Pitești secțiunile 2 și 3, A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș, A13 Boița-Făgăraș.

Adăugăm șantierele nou-nouțe în 2025: A3 Chiribiș-Biharia, dacă se finalizează la timp disputele din instanță dintre Selina/Trameco și CNAIR. Plus capetele din PNRR ale A8 dinspre Târgu Mureș, respectiv Moțca. Dacă se rezolvă la timp contestațiile și semnarea contractelor, in-extremis am putea vedea ceva în teren măcar pe unul din cele trei sectoare ale DEx16 Oradea-Arad.

Acest an ar trebui să ne aducă și centurile rutiere de la Biharia, Făgăraș, Zalău, Mizil și Comarnic. Și drumul de legătură A1-DN69 la nord de Timișoara,” completează Asociația Pro Infrastructura.