Imagini de pe șantierul Rogfast: cel mai lung tunel rutier subacvatic din lume

septembrie 19, 2025

Norvegia se pregătește să transforme mobilitatea pe coasta sa de vest prin proiectul Rogfast, un tunel subacvatic de 27 de kilometri, care va deveni cel mai lung și mai adânc tunel rutier din lume.

Construit de Skanska, cel mai mare contractor civil din Norvegia, tunelul va conecta orașele Stavanger, Haugesund și Bergen, reducând timpul de călătorie cu până la 50% și facilitând legătura cu centrele vitale ale industriei de petrol și gaze.

Tunelul va coborî până la 392 de metri sub nivelul mării, iar în mijlocul său se va afla un punct de ramificație către insula Kvitsøy, cu un sens giratoriu unic subteran situat la -250 de metri. Această inovație tehnică, fără precedent, va permite dirijarea traficului spre ramura Kvitsøy fără a perturba fluxul principal al traficului.

Precizie la centimetru și tehnologie de ultimă oră

Proiectul Rogfast nu se bazează doar pe amploare, ci și pe precizie. Echipele Skanska lucrează cu Hexagon, folosind tehnologii avansate de măsurare și scanare, pentru a se asigura că cele două capete ale tunelului, săpate din direcții opuse, se întâlnesc cu o abatere de maxim 5 centimetri.

Este ca și cum doi oameni ar sta față în față, cu ochii acoperiți, încercând să atingă degetele. Tehnologia Hexagon face acest lucru posibil”, explică Rolf Christian Kværnæs, Head of Geomatics la Skanska Norvegia.

Folosind stații totale și scanere laser, echipele de topografi verifică și documentează fiecare pas, reducând riscul erorilor care ar putea genera pierderi de timp, costuri suplimentare sau emisii crescute.

Conform Trond Valeur, Vicepreședinte Skanska Norvegia, „fiecare deviație de 10 centimetri în săpături poate echivala cu 1-2 transporturi suplimentare cu camionul per sesiune, ceea ce afectează sustenabilitatea și costurile”.

Sustenabilitate și inovație integrate în proiect

Rogfast nu este doar o realizare inginerească, ci și un proiect de referință pentru construcțiile durabile. Face parte din inițiativa națională pentru un traseu E39 fără feribot, de la Kristiansand la Trondheim, și aspiră să devină primul „climate+ road project” din Norvegia.

În cadrul proiectului, au fost identificate măsuri pentru reducerea consumului de energie, diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră și optimizarea materialelor. De asemenea, energia regenerabilă, solară, eoliană, geotermală și din valuri, va fi valorificată acolo unde este posibil.

În plus, proiectul Rogfast integrează elemente de design și estetică pentru a combate monotonia și anxietatea traficului subteran: proiecte artistice, iluminat dinamic adaptabil și zone de recunoaștere vizuală, care scurtează percepția timpului de călătorie și sporesc orientarea conducătorilor auto.

Provocări tehnice și operaționale

Dimensiunea fără precedent a tunelului presupune soluții inovatoare pentru ventilație și securitate, inclusiv în caz de accidente sau incendii. Manualul norvegian N500, destinat tunelurilor de până la 10 km, nu acoperă proiecte de această anvergură, astfel că a fost dezvoltat un ghid propriu de proiectare, pentru a se asigura că standardele moderne pentru drumuri, spațiu și siguranță sunt respectate.

Totodată, Rogfast va funcționa prin trei centre operaționale și implică construirea unui sistem complet de gestionare a tunelului, precum și depozitarea materialului excavat în locații marine selectate. Durata estimată a construcției, începând cu primul contract principal din 2021, este de aproximativ opt ani.

Rogfast este rezultatul unei colaborări de peste 30 de ani între Skanska și Hexagon, parteneriat care a permis digitalizarea completă a proiectului. Toate datele de proiect, planurile, măsurătorile și documentația tehnică sunt integrate în sistem BIM 3D, asigurând eficiență și coordonare optimă între echipe. Conform Rolf Christian Kværnæs, „Skanska vrea să fie un lider în digitalizare, iar colaborarea cu Hexagon ne permite să fim în fruntea inovației”.

Recorduri mondiale în construcții

La final, Rogfast va stabili mai multe recorduri:

  • tunelul rutier subacvatic cel mai lung din lume pentru trafic regulat,

  • cel mai lung tunel rutier cu patru benzi,

  • cel mai adânc tunel rutier cu patru benzi la -392 m și

  • cel mai adânc nod rutier subteran la -200 m.

Proiectul Rogfast nu este doar un tunel, ci o demonstrație de precizie inginerească, inovație tehnologică, sustenabilitate și viziune pe termen lung, care va transforma fundamental mobilitatea pe coasta de vest a Norvegiei și va seta noi standarde pentru infrastructura rutieră mondială.

Toate imaginile aparțin: (c) Skanska