Infrastructura sistemului educațional și de formare profesională reprezintă un factor vital în procesul educațional, având un efect direct asupra elevilor. De obicei, în procesul decizional privind investițiile în infrastructura educațională, decidenții se pot confrunta cu provocări de natură demografică (amplasarea proiectului și calitatea proiectării mediilor de predare și învățare), financiară, socială sau organizațională. Rareori există o abordare holistică pentru prioritizarea investițiilor în infrastructura din educație.
Potrivit VICTA.ro, în 2024 au fost finalizate 497 de proiecte educaționale (școli, grădinițe, licee, facultăți, centre pentru cursuri profesionale). Investiția totală a fost de 2,04 miliarde RON, iar suprafața este de 907,826 mp.
Cele mai multe proiecte au fost înregistrate în județul Iași, cu 30 de astfel de lucrări. Clasamentul este completat de județul Timiș (25 de proiecte) și județul Suceava (22 de proiecte).
Cu toate acestea, cele mai multe investiții s-au făcut în județul Timiș, unde au fost alocați 226,23 milioane RON. Pe locul doi se poziționează București cu 150,05 milioane RON, iar pe locul trei se află județul Vaslui cu 124,95 milioane lei.
97,4% proiecte cu finanțare publică
Mai bine de 97% (484 de proiecte) din proiecte sunt publice, a căror valoare ajunge la 1,72 miliarde RON. Alte 13 proiecte au finanțări private, cu o investiție de 323,71 milioane RON și o suprafață de 173,222 mp.
După tipul construcției, observăm că:
- 125 de proiecte au fost construcții noi, cu o investiție de 735,75 milioane RON
- 282 de proiecte au fost renovări și reparații, cu o investiție de 961,96 milioane RON
- 90 de proiecte au fost de modernizare și extindere, cu o investiție de 343,33 milioane RON