Big Carl, cea mai mare macara din lume, este manevrată de români

iulie 30, 2025

Pe șantierul unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură energetică din Europa – centrala nucleară Hinkley Point C din sud-vestul Angliei, se află în funcțiune un utilaj fără egal: macaraua SGC-250, supranumită Big Carl, cea mai mare macara de construcții din lume. Ce nu s-a spus în presa britanică, dar a ieșit recent la iveală: doi români sunt operatorii acestei structuri colosale.

Este vorba despre Romulus Andrei, originar din București și stabilit în Birmingham, și Sebastian Sonea, din Oradea, stabilit la Londra, ambii parte din echipa care manevrează Big Carl, un gigant produs de compania Sarens. Cu o înălțime de 250 de metri și o capacitate de ridicare de până la 5.000 de tone, SGC-250 este construită într-un singur exemplar și a devenit simbolul excelenței inginerești în șantierele energetice de mare amploare.

Tehnologie extremă, expertiză pe măsură

Recent, Big Carl a ridicat o cupolă de 245 de tone deasupra unuia dintre reactoarele centralei – o operațiune cu grad maxim de precizie și risc, în care factorul uman este esențial. În ciuda atenției intense asupra proiectului Hinkley Point C, presa britanică nu a detaliat cine sunt profesioniștii din spatele acestor manevre. Informația a devenit publică după ce Romulus Andrei a vorbit cu publicația PiataAuto.md, confirmând implicarea directă a echipei românești în operarea utilajului.

Conform unor surse din industrie, un operator de macara certificat ICDS pe SGC-250 poate câștiga anual în jur de 150.000 de lire sterline. Pe același șantier, muncitorii calificați, inclusiv mulți români și moldoveni, câștigă săptămânal între 1.800 și 2.000 de lire sterline, la care se adaugă digs allowance și alte bonusuri, semn clar că expertiza operațională este răsplătită pe măsură în proiectele cu miză strategică.

Lecții pentru piața din România

Cazul celor doi români de la Hinkley Point C nu este doar o poveste de succes individual. Este și un semnal despre nivelul de pregătire și de adaptabilitate al forței de muncă românești în construcții, o resursă care, odată formată și certificat ă, poate opera la cel mai înalt standard internațional.

Totodată, prezența unor utilaje de talia lui Big Carl pe șantiere europene ridică întrebarea: cum ne pregătim pentru viitorul construcțiilor majore din România? Avem în plan proiecte precum extinderea centralei nucleare de la Cernavodă, investiții în infrastructura energetică, industrială și logistică de mari dimensiuni. Pentru acestea, nu doar echipamentele sunt esențiale, ci mai ales oamenii care le pot opera, cu certificări internaționale, reflexe de șantier și experiență în proiecte de anvergură.

Faptul că doi români coordonează operațiunile celei mai mari macarale din lume e o reușită personală, dar și o dovadă a potențialului pe care piața de construcții din România îl poate cultiva și exporta.