Parcurile de retail s-au impus ca formate reziliente şi dinamice, adesea dominante în zonele suburbane ale țărilor mature (Polonia, Cehia, Ungaria) și extinzându-se rapid în piețele emergente, printre care și România.
Conform raportului Colliers „ExCEEding Borders 2025”, cota de piață a parcurilor de retail din Polonia a urcat de la 9% din stocul modern în 2015 la 22% în 2025, iar în țări precum România și Bulgaria se construiesc rapid noi proiecte, în special în orașe medii sau mici.
Piața de retail modern în România
Piața românească de retail modern se află pe o traiectorie ascendentă, chiar dacă rămâne relativ subdimensionată comparativ cu media UE.
În 2024, vânzările de produse nealimentare au avansat cu aproximativ 14%, stabilind un record istoric, iar consumul individual efectiv al românilor a ajuns la 89% din media UE. Acest consum tot mai mare susține dezvoltările noi de spații comerciale.
Volumul stocului modern de retail a depășit 4,6 milioane mp până la finalul lui 2024, iar în semestrul I 2025 depășea 4,7 milioane mp. În H1 2025 au fost livrați circa 116.000 mp noi de spații de retail, dintre care 41.000 mp în parcuri comerciale (atât scheme noi, cât și extensii).
Deși concentrarea spațiului modern este mai mare în orașele mari, dezvoltatorii se uită tot mai mult către centre regionale. Piteștiul a avut cele mai importante livrări în 2024 (aproape 75.000 mp noi, cu proiecte precum Argeș Mall și M Pitești Park).
În ansamblu, Colliers estimează că până în 2025 vor fi gata peste 200.000 mp de retail modern nou, adăugând extinderi la centre existente (ex. Mall of Moldova Iași, Agora Arad) şi proiecte mari de anvergură.
Date Victa: investiții și proiecte în derulare
Datele platformei Victa, asistentă virtuală de vânzări pe șantier, arată că în ultimele 12 luni au fost monitorizate 29 de proiecte de parcuri de retail în România. Valoarea cumulată a investițiilor este de aproximativ 993,91 milioane RON, iar suprafața totală construită sau planificată se apropie de 242.840 mp.

Dintre cele 29 de proiecte: 9 se află în faza de autorizare, 1 în proiectare, 1 înainte de execuție, 6 în construcție, 1 în amenajare și 11 finalizate. Majoritatea proiectelor (27) sunt construcții noi, iar doar 2 reprezintă extinderi ale unor ansambluri existente.
Această activitate intensă denotă apetitul ridicat pentru investiții în parcuri comerciale. Spre exemplu, dezvoltatorii GELD Capital Management și REPACO Capital (din care GELD deține 75%) și-au anunțat intrarea agresivă pe piață: în 2025 planifică inaugurarea a trei noi retail park-uri, în Curtea de Argeș, Brașov și Breaza, cu investiții cumulate de peste 20 milioane de euro.

Caracteristici și exemple de parcuri de retail
Parcurile de retail sunt, de obicei, ansambluri comerciale de dimensiuni medii, organizate sub forma unor strip mall-uri sau clustere de magazine mari cu acces direct din parcare. Ancorele clasice sunt mari comercianți de tip hard-discounter sau de articole nealimentare (Pepco, Jysk, KiK, dar și retaileri alimentari cu magazine mari, cum ar fi Lidl, Kaufland, Penny).
Pe lângă cumpărături, aceste proiecte includ adesea și opțiuni de petrecere a timpului liber (zone de foodcourt, restaurante) și servicii de proximitate (farmacii, saloane de înfrumusețare etc.). Modelul se potrivește foarte bine în orașele mici și medii, unde clienții caută confort și prețuri accesibile.
În București și marile orașe se dezvoltă atât noi parcuri comerciale, cât și extensii ale celor existente. Dezvoltatori importanți din domeniul mall-urilor au lansat segmente dedicate parcurilor: de exemplu, compania Iulius a construit recent două “Family Market” în jurul Iașiului (Miroslava și Bucium, 7.000 mp fiecare) orientate pe retail alimentar și de servicii.
Și jucători străini precum Mitiska Reim (Square7) deschid parcuri la Baia Mare, Slatina sau Tulcea. În general, cererea include lanțuri de fashion, încălțăminte, articole de larg consum și produse alimentare.
Perspective de creștere și factori-cheie
Analizele pieței indică un potențial de creștere semnificativ pe termen mediu. Pe de o parte, Romania încă are un stoc modern de retail sub cel al Occidentului, iar rata de consum pe cap de locuitor crește constant, sugerând spațiu pentru noi investiții.
Pe de altă parte, scăderea prognozată a inflației și creșterea veniturilor reale ar putea întări în continuare cererea de consum și necesarul de spații comerciale. Se estimează că extinderea parcurilor de retail va continua mai ales în orașe secundare și mici, cu proiecte integrate ESG (clădiri eficiente energetic) și cu mixuri de utilizări combinate (retail + locuințe + agrement).
