Specialistul BIM al companiei Multiconsult, Magne Ganz, a susținut o prezentare fantastică la BILT Europe 2024 de la Riga, explicând de ce este nevoie pentru a realiza strategia BIM a proiectului Fornebubanen din Oslo, unde client este Etat Fornebubanen. Linia Fornebu este cea mai recentă adiție la rețeaua de metrou din Oslo, urmând să aibă o lungime de 7,7 km cu șase stații. Termenul de finalizare a liniei de metrou este anul 2029.
Multiconsult și COWI au format, astfel, un parteneriat pentru proiectul de design, iar echipa de proiectare a fost formată din ingineri, manageri, controlori și coordonatori BIM din cinci țări europene.
Despre strategia BIM
Etat Fornebubanen reprezintă colaborarea dintre municipalitățile Oslo și Akerhus, iar viziunea lor pentru proiect este: „o colaborare inovatoare ce va crea metroul viitorului”. Mijloacele pentru realizarea acestei viziuni sunt menționate în strategia BIM:
- Clientul dorește să contribuie la dezvoltarea industriei dintr-o perspectivă digitală, inclusiv dezvoltarea de noi produse și îmbunătățirea proceselor folosind BIM sau alte instrumente tehnologice.
- Schițele trebuie folosite cât mai puțin posibil în fazele proiectului și în autoritățile de aprobare.
- Legătura dintre programul de construcție și model va fi utilizată pentru a efectua analizele fazei de construcție și pentru comunicarea vizuală cu părțile interesate.
Execuția tehnică
Prezentarea lui Magne a explicat pe larg gama vastă de orchestrare tehnologică, operațională și managerială ce trebuie stăpânită pentru a completa viziunea clientului. Echipele de proiectare lucrează într-un mediu comun de date, ce cuprinde opt platforme: Teams/Sharepoint, BIM 360 Docs, BIM 360 Collaborate, Trimble Novapoint Quadri, File server, BIMCollab Cloud, dRofus Asset DB și Omega365.
Din păcate, niciun singur BIM nu ar putea satisface toate nevoile. Până în 2024, Navisworks și Solibri (instrumente pentru validarea BIM, controlul conformității, coordonarea și revizuirea designului și multe altele) au fost instrumentele principale folosite, însă începând cu anul acesta, se va folosi Novorender (cea mai puternică platformă Digital Twin și BIM din lume) fiindcă funcționează mai bine cu CDE și poate fi folosit pe toate dispozitivele. Pe șantier, antreprenorii folosesc alte câteva vizualizatoare BIM.
Software-ul BIM
Gama de software BIM utilizată în proiect include:
- ArcGIS + FME pentru date de hartă și clădiri existente
- Revit pentru proiectarea stației (arhitect, structural, MEP, incendiu și siguranță)
- Novapoint / Civil 3D pentru infrastructură și proiectare feroviară
- Tekla pentru structuri de tunel
Toate modelele au fost geolocate folosind cadrele Euref 89 – NTM 10 și NN 2000.
Magne a folosit fișiere bat și Windows Task Scheduler pentru coordonarea modelului, rulând automat actualizări de model peste noapte. El a menționat, de asemenea, că a folosit Grasshopper, Dynamo și Python pentru diverse sarcini de automatizare a designului.
BIM 4D și 5D
Magne a împărtășit și câteva informații despre cum trebuie utilizate cu succes BIM 4D (timp) și BIM 5D (cost), punctând cât de esențiale sunt clasificarea industriei, etichetarea elementelor în funcție de structura de defalcare a costurilor și a modelelor pe măsură ce sunt construite.
Pașii de estimare a costurilor au inclus modelarea BIM, ieșirea către IFC / OpenBIM și utilizarea ISY Calcus pentru calculele de cost și CO2. În mod interesant, prețurile unitare de la ISY Calcus au fost transmise înapoi la Revit, astfel încât proiectanții să poată face calcule live ale costurilor pe măsură ce proiectau sau modificau modelul.
În final, Magne a subliniat importanța cerințelor BIM bine definite pentru designeri și antreprenori, dar și nivelul corect de maturitate tehnologică pentru a garanta succesul într-un astfel de proiect cu mai multe fațete. O documentație cuprinzătoare este, de asemenea, o necesitate. Acest proiect dorește să arate, în cele din urmă, cum clienții vizionari și experții precum Magne duc la transformarea industriei noastre.
Pozele aparțin: (c) Oslo.kommune.no