Roma a inaugurat recent două noi stații de metrou, dintre care una este amplasată la mare adâncime chiar lângă Colosseum, într-un proiect ce îmbină infrastructura de transport de ultimă generație cu vestigii ale civilizației antice.
Călătorii și turiștii care intră în stația situată lângă celebrul amfiteatru pot admira exponate arheologice descoperite în timpul lucrărilor, precum vase și farfurii ceramice, puțuri din piatră cu găleți suspendate, dar și ruinele unei piscine de tip frigidarium și ale unor băi termale aparținând unei locuințe din secolul I.
Linia de metrou Metro C, cu o valoare de miliarde de euro, este în dezvoltare de aproape două decenii, fiind afectată de întârzieri birocratice, probleme de finanțare și, mai ales, de complexitatea cercetărilor arheologice impuse de prezența ruinelor romane imperiale și medievale din subsolul orașului.


„Provocarea a fost să construim într-o zonă cu un nivel foarte ridicat al pânzei freatice și, în același timp, să conservăm toate descoperirile arheologice identificate în timpul excavațiilor, fără a afecta structurile existente de la suprafață”, a declarat Marco Cervone, manager de construcție al consorțiului care realizează linia, condus de Webuild.
Costul total al celor 31 de stații ale Liniei C, dintre care aproximativ trei sferturi sunt deja operaționale, este estimat la circa 7 miliarde de euro, iar finalizarea completă a proiectului este programată pentru 2035.
Tot recent a fost inaugurată și stația Porta Metronia, situată la o stație distanță de Colosseum, la o adâncime de aproximativ 30 de metri. Aceasta adăpostește rămășițele unei cazărmi militare de aproape 80 de metri lungime, datând de la începutul secolului al II-lea, descoperită între 7 și 12 metri sub nivelul solului, conform Simonei Moretta, director științific al săpăturilor.
„Certitudinea că este vorba despre o clădire militară rezultă din configurația intrărilor în camere, care nu sunt aliniate, ci decalate, pentru a permite soldaților să iasă și să se alinieze pe coridor fără a se ciocni”, a explicat arheologul.

Militarii făceau parte fie din garda imperială, fie asigurau securitatea orașului. De asemenea, a fost descoperită o locuință cu fresce și mozaicuri foarte bine conservate, iar un muzeu integrat în stație urmează să fie deschis în viitor.
Lucrările de excavație din centrul Romei presupun traversarea a aproape trei milenii de civilizație, construite strat peste strat. Până în prezent, consorțiul care realizează Linia C a descoperit peste 500.000 de artefacte, potrivit Webuild.
Pentru a putea lucra în acest context extrem de sensibil, constructorii au utilizat soluții tehnice speciale, precum înghețarea solului pentru stabilizarea terenului și așa-numitele diafragme sacrificate, pereți din beton realizați perpendicular pe pereții perimetrali, care sunt demolați progresiv pe măsură ce excavațiile avansează.

Pe măsură ce traseul Liniei C înaintează dincolo de zona Colosseumului, metroul va trece pe sub unele dintre cele mai importante situri de patrimoniu din lume, inclusiv Columna lui Traian, Basilica lui Maxențiu, cea mai mare clădire din Forumul Roman, dar și sub palate renascentiste, biserici și zona Vaticanului.
Următoarea stație de pe traseu va fi Piazza Venezia, considerată adevăratul centru nevralgic al Romei. Trenurile vor ajunge aici la o adâncime de 48 de metri, iar deschiderea stației este programată pentru 2033, a precizat Cervone.
La finalizare, Linia C va avea o lungime totală de 29 de kilometri, dintre care 20 de kilometri vor fi subterani, și va putea transporta până la 800.000 de pasageri zilnic.


