Sir Peter Cook, arhitect britanic vizionar, profesor și scriitor, este cunoscut ca membru fondator al grupului neo-futurist Archigram, o mișcare radicală care a marcat arhitectura anilor ’60 prin imagini speculative și idei urbane revoluționare. Mai recent, Cook a co-fondat CRAB Studio (Cook Robotham Architectural Bureau) și a semnat proiecte conceptuale, experimentale, dar și realizări construite, precum recent inauguratul Play Pavilion de lângă Serpentine South, Londra.
Invitat în 2025 la World Architecture Festival, Sir Peter Cook a vorbit într-un interviu acordat ArchDaily despre cum vede viitorul arhitecturii, de la inteligență artificială, la rolul educației și efectele post-pandemie. Pentru cititorii Construct-Intelligence, mesajele lui sunt o invitație la curaj profesional, gândire critică și creativitate aplicată, chiar și în contextul unei industrii tot mai standardizate.
Pandemia: timp pentru introspecție și curaj creativ
Peter Cook vede perioada pandemiei ca un moment fertil, în care creativitatea personală s-a manifestat prin desen, reflecție și experiment. Spre deosebire de tendința generală din industrie de a deveni mai prudentă și conformistă, el susține că arhitectura are nevoie de riscuri, mai ales în momente de incertitudine.
„Trebuie să rămână loc pentru idei revoluționare și experiment. Altfel, ne pierdem. În loc să facem doar ‘ce trebuie’, ar trebui să facem pur și simplu ceva.”
Cook numește acest spirit „bravado,” nu doar curaj de dragul rebeliunii, ci o atitudine necesară pentru inovație reală.
Educația arhitecturală: între bifat și îndrăzneală
Una dintre cele mai ferme critici aduse de Peter Cook vizează sistemul de educație în arhitectură, pe care îl consideră tot mai axat pe conformism, „bifat corect” și standardizare. În opinia sa, școlile ar trebui să încurajeze diferența, greșeala și riscul controlat, nu doar competența procedurală.
„Nu mai e spirit. Nu mai e voie să fii greșit, obraznic sau diferit. Totul e corect, corect, corect. Și nu neapărat studenții sunt de vină, ci conducerea școlilor.”

Arhitectura ca formare transdisciplinară
Un alt mesaj important: arhitectura este o școală de gândire, nu doar o profesie. Cook susține că studiul arhitecturii ar trebui încurajat chiar și pentru cei care nu vor rămâne în domeniu, de exemplu, viitori cineaști, scriitori sau chiar grădinari urbani.
„Chiar dacă vrei să fii grădinar, tot ar trebui să faci arhitectură. Îți formează un mod de a gândi. Și mulți dintre studenții mei au făcut cariere extraordinare în alte domenii.”
Relevanță pentru piața din România
Pentru piața de proiectare și arhitectură din România, marcată adesea de reglementări rigide și ritmuri impuse de finanțări publice sau constrângeri legislative, mesajul lui Sir Peter Cook este cât se poate de actual:
- Educația în arhitectură trebuie să pregătească nu doar executanți, ci inovatori.
- Industria are nevoie de mai multă îndrăzneală și libertate creativă.
- Tehnologia (inclusiv AI-ul) ar trebui să susțină, nu să sufoce, expresia personală.
Peter Cook ne provoacă să regândim arhitectura nu doar ca rezultat construit, ci ca proces viu de explorare, care cere curaj, spirit critic și interdisciplinaritate.
Pentru cei care proiectează România viitorului, e un apel de a privi dincolo de machete și normative, către o arhitectură cu personalitate, scop și spirit.
