Tot mai multe companii adoptă automatizarea, însă nu pentru a înlocui muncitorii, ci pentru a spori forța de muncă limitată, potrivit un raport HowToRobot. 80% dintre respondenți au spus că proiectele lor sunt menite să elibereze angajații de sarcini manuale și să-i mute către alte activități cu valoare adăugată.
Un furnizor al unei platforme de piață globală de automatizare din Danemarca confirmă că întreprinderile văd robotica și automatizarea ca pe un supliment pentru munca umană, nu ca pe un înlocuitor. „Din conversațiile noastre zilnice cu producătorii din întreaga lume, reiese clar că lipsa forței de muncă a fost factorul motor din spatele deciziilor de afaceri de automatizare în 2023 și începutul lui 2024”, a declarat Søren Peters, CEO al HowToRobot, într-un comunicat.
„Prin automatizarea celor mai grele sarcini, companiile au încurajat angajații să își asume alte sarcini necesare pentru a menține nivelurile de producție și pentru a îndeplini comenzile clienților”, a spus el. „Nimeni nu a adoptat automatizarea pentru că a vrut să concedieze oameni.”
Lipsa forței de muncă împiedică creșterea productivității
A doua cea mai mare motivație pentru automatizare în 2023 și prima jumătate a anului 2024 a fost creșterea productivității. HowToRobot a raportat că 70,9% dintre proiectele respondenților au avut acest obiectiv.
Roboții pot îmbunătăți productivitatea prin reducerea orelor de muncă necesare pentru același nivel de producție. Acest lucru le permite companiilor să crească salariile, să reducă prețurile și să-și crească profiturile, ceea ce duce la o creștere economică mai puternică. Cu niveluri ridicate ale inflației în ultimii trei ani, productivitatea a fost deosebit de importantă pentru întreprinderi.
Lipsa forței de muncă a limitat, de asemenea, capacitatea întreprinderilor de a extinde capacitatea de producție cu muncă manuală, crescând și mai mult nevoia de automatizare. În 2023, 60,6% dintre proiectele de automatizare au căutat să crească capacitatea, devenind a treia cea mai mare motivație pentru automatizare.
Compensația orară numai în producția din SUA a crescut cu 18% între 2019 și 2023, potrivit datelor BLS. „Când prețurile cresc rapid, ce faci ca afacere?” spuse Peters. „Investiți în domenii care sporesc productivitatea. Observăm că mulți dintre cei care au avut previziunea – și fondurile – să investească în automatizare sunt acum în frunte”, a adăugat el. „Sunt mai competitivi și își permit să-și plătească angajații mai bine.”
Calitatea produsului și condițiile de lucru contează
Aproximativ o treime – 36,2% – din proiectele de automatizare de anul trecut au căutat să îmbunătățească calitatea și uniformitatea produsului prin automatizare, făcându-l un obiectiv de afaceri moderat important, a spus HowToRobot.
„De asemenea, vedem o conștientizare tot mai mare cu privire la impactul asupra mediului și la modul în care roboții și automatizarea pot ajuta la reducerea amprentei ecologice a operațiunilor de producție.” Multe companii au căutat, de asemenea, automatizări pentru a-și îmbunătăți mediul și nivelul de lucru. Anul trecut, 31,5% dintre proiectele de automatizare au avut acest obiectiv.
,,De exemplu, companiile pot automatiza sarcini solicitante care implică mișcări repetitive, ridicare de greutăți sau medii periculoase. Devine clar pentru un număr tot mai mare de companii că investiția în bunăstarea angajaților implică și automatizare”, a spus Peters.
Mai mult, acesta adaugă că firmele nu ar trebui să aștepte să planifice viitoare investiții în robotică, fiindcă timpul de la începerea unui proiect de automatizare până la semnarea unui acord cu un furnizor poate varia de la câteva luni la mai mult de un an. Cu cât o afacere începe mai devreme procesul, cu atât mai repede poate culege beneficiile automatizării.