Depouri și autobaze sunt instalații cheie în infrastructura transportului public. Depourile servesc tramvaiele/troleibuzele (și, în general, materialul rulant feroviar urban), iar autobazele adăpostesc autobuzele din flota de transport local.
De exemplu, în București STB exploatează mai multe depouri de tramvai și autobaze, așa cum arată datele companiei (8 autobaze și 7 depouri de tramvai în rețea).
În perioada 1 ianuarie 2024 – 23 octombrie 2025, Victa raportează 14 proiecte de depouri, cu valoare estimată la 542,19 mil. RON și 15 proiecte de autobaze, cu o valoare estimată la 142,44 mil. RON.
Aceste proiecte sunt în diferite stadii. De exemplu, dintre cele 14 proiecte de depouri:
- 3 sunt în faza de proiectare,
- 4 sunt înainte de execuție,
- 3 în construcție,
- 3 în amenajare și
- 1 finalizat.
După tipul lucrărilor:
- 5 proiecte sunt construcții noi de depouri,
- 2 sunt renovări,
- 4 reparații și
- 3 modernizări

În mod similar, autobazele înregistrate constau din:
- 7 construcții noi,
- 2 renovări și
- 6 lucrări de reparații
Iar stadiile includ:
- 3 proiecte în proiectare,
- 1 în autorizare,
- 6 înainte de execuție,
- 2 în construcție,
- 1 în amenajare și
- 2 finalizate.

Marea majoritate a proiectelor mari sunt finanțate din fonduri europene (POR 2021–2027) și PNRR, plus bugete locale. De exemplu, fondurile regionale (Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est etc.) au linii dedicate „mobilității urbane durabile – utilizarea transportului public”, unde depourile și autobazele sunt eligibile.
Un caz ilustrativ este Oradea: Primăria a depus un proiect de 278,63 mil. lei (din care 144,72 mil. nerambursabili) în cadrul POR Nord-Vest 2021-2027 pentru construirea unei noi autobaze și reabilitarea depoului de tramvaie.
Contractul a fost aplicat în 2024 ca mega-proiect de mobilitate urbană (aprox. 56 mil. €), incluzând și piste de biciclete.
În N‑Est, primăriile obțin finanțări similare: de pildă, municipiul Botoșani a lansat un proiect POR Nord-Est care urmărește înființarea unei autobaze noi pentru transportul metropolitan.
Deja, prin PNRR (componentele Fond Local C10.I.1.1 – vehicule nepoluante) municipalitatea Botoșani a obținut circa 100.000 € nerambursabili pentru construcția noii autobaze, menită să deservească flota de 68 de autobuze electrice achiziționate.

Exemple de proiecte majore
La nivel național, primăriile marilor orașe anunță și derulează proiecte importante de infrastructură pentru depouri și autobaze. În București, Primăria a demarat studiile și proiectele pentru modernizarea celor două mari depouri STB (Titan și Colentina).
Deși nu au fost încă finalizate contractele, documentațiile arată investiții majore: studiu de fezabilitate aprobat de aprox. 578 mil. lei (inclusiv TVA) pentru depoul Titan și 434 mil. lei pentru depoul Colentina.
Aceste proiecte, anunțate în 2024 de administrația locală, ar urca bugetul total dedicat infrastructurii de tramvai din București la peste 1 miliard de lei.
În orașele care au achiziționat autobuze electrice prin PNRR (ex.: Iași, Cluj, Botoșani), trebuie de asemenea adaptate și autobazele, de regulă prin proiecte complementare. La Iași, deși lipsește un anunț oficial similar, comunicările primăriei arată că noile 25 de autobuze electrice stau în prezent depozitate în garajul CTP, în așteptarea unui viitor proiect de amenajare modernă.

Perspectivă și concluzii
În ansamblu, proiectele de depouri și autobaze reflectă tendința României de a înnoi și extinde infrastructura de transport public în contextul tranziției verzi.
Pe măsură ce se adaugă tramvaie și autobuze electrice, autoritățile investesc concomitent în facilitățile necesare: hale de întreținere adaptate, stații de încărcare la autobaze (prevăzute explicit în programul PNRR C10 «Fond Local»), sistemele electronice de gestionare a parcurilor auto etc.
Exemplele de mai sus arată un efort amplu în toate regiunile: proiecte de modernizare a depozitelor de tramvai în București, Galați, Craiova, Oradea și altele, precum și construcția de autobaze noi în orașe medii și mari (Oradea, Botoșani, Turda etc.) toate finanțate din fonduri europene sau naționale.
Cifrele Victa confirmă numărul ridicat de proiecte active în 2024-2025, iar sursele oficiale și mass-media atestă bugete substanțiale dedicate acestor investiții.