drd. arh. Adina Nițu, Tarkett: „Un copil petrece 1.260 de ore pe an la școală. Ce fel de mediu îi oferim?”

septembrie 11, 2025

interviu de Alina Murg

Într-un peisaj educațional aflat în continuă schimbare, Tarkett România a ales să își folosească vocea nu doar ca lider în soluții de pardoseli sustenabile, ci și ca susținător activ al unui viitor construit prin educație.

Campania lansată în 2024 explorează legătura profundă dintre sustenabilitate și formarea noilor generații, într-un demers curajos de a implica comunități diverse, de la profesori și părinți, până la arhitecți, constructori și decidenți.

Am stat de vorbă cu Adina, Segment Manager Education & Sustainability Tarkett Romania & Moldova, despre ideile din spatele campaniei, provocările întâlnite și viziunea pe termen lung a unei companii care își asumă rolul de educator în mod autentic.

Adina, campania lansată de Tarkett în august 2024 a adus în prim-plan educația și sustenabilitatea. Ce v-a motivat să abordați aceste teme și cum a fost primită inițiativa de către public?

Campania începută în august 2024 și care continuă și astăzi este una de informare și conștientizare. A venit ca un pas firesc în viziunea noastră pe termen lung, aceea de a contribui activ la construirea unui viitor mai bun prin spații care susțin educația.

Am început acest demers pentru că noi, la Tarkett, credem cu tărie că schimbarea începe cu fiecare dintre noi. Iar când vine vorba de educație, spațiile în care învață copiii, elevii și studenții modelează nu doar generații, ci și direcția în care merge societatea.

Ne-am dorit să creăm conținut care să fie, în același timp, util și inspirațional, abordând teme cu caracter urgent: siguranța, securitatea, sănătatea, accesibilitatea și starea de bine în școli și universități.

De aceea, am lansat o serie de materiale precum broșuri, articole si video-uri, care explică principii concrete de proiectare sustenabilă pentru medii educaționale, de la folosirea materialelor atent alese, care contribuie la sănătatea și securitatea utilizatorilor (fără ftalați, cu emisii reduse de COV, reacție la foc potrivită mediilor aglomerate etc.), până la soluții de pardoseli care susțin incluziunea, orientarea facilă și siguranța în mișcare.

Am pus accent pe patru direcții principale:

Design centrat pe oameni, cu spații flexibile, adaptabile nevoilor pedagogice moderne;

Sustenabilitate, prin materiale circulare, reciclabile, transparente din punct de vedere al compoziției (prin EPD și MHS);

Sănătate și siguranță, prin soluții care contribuie la calitatea aerului, reduc praful fin și zgomotul, sprijinind confortul și concentrarea;

Incluziune, prin accesibilizarea către toate grupele cu cerințe specifice diverse: elemente tactile și pardoseli antiderapante, elemente de direcționare vizuală și comunicare non-verbală pentru o orientare intuitivă a tuturor utilizatorilor, studii de culoare pentru alegeri corecte în funcție de grupa de vârstă, sensibilități sau predispoziții; chiar și studii referitoare la condiții medicale specifice și neurodiversitate, furnizând recomandări privind combinațiile de culori și creând colecții dedicate persoanelor neurodivergente.

British International School of Timisoara

British International School of Timisoara

Inițiativa a fost foarte bine primită, feedbackul a venit din toate direcțiile. Arhitecții au apreciat abordarea tehnică și claritatea soluțiilor prezentate, părinții și profesorii s-au arătat interesați de impactul real al acestor spații asupra sănătății copiilor, iar autoritățile locale ne-au contactat pentru a discuta despre implementarea unor ghiduri.

În același timp, campania se adresează și instituțiilor educaționale, creșe, grădinițe, școli, universități, care au nevoie de ghidaj în reconfigurarea spațiilor ca experiențe educaționale integrative. Pentru noi, educația nu este doar un sector, este una dintre cele mai importante investiții într-un viitor sustenabil. Iar calitatea spațiilor în care învățăm influențează direct modul în care trăim, gândim și ne dezvoltăm ca societate.

Care este scopul principal al acestei campanii și cui se adresează în mod direct?

Un copil petrece, în medie, aproximativ 1.260 de ore anual în sala de clasă. Este o cifră care, privită în contextul dezvoltării cognitive și emoționale a celor mici, ne responsabilizează pe toți – părinți, profesori, arhitecți și autorități – să ne întrebăm ce fel de mediu le oferim pentru a învăța, a crește și a se simți în siguranță.

Aceasta a fost una dintre ideile care a stat la baza campaniei noastre: convingerea că spațiile educaționale nu sunt doar funcționale, ci formează caractere, influențează performanța și pot inspira generații întregi.

Scopul principal al campaniei este de a genera o schimbare reală în modul în care sunt concepute și întreținute spațiile educaționale.

Ne-am propus să creștem gradul de conștientizare privind impactul mediului construit asupra sănătății copiilor și să oferim, în același timp, soluții concrete – sustenabile, sigure și ușor de pus în practică – pentru proiectarea unor școli mai bune. Nu doar clădiri mai frumoase, ci spații care stimulează colaborarea, creativitatea și incluziunea.

Așadar, campania se adresează unui public larg, pentru că responsabilitatea este una colectivă. În esență, mesajul nostru este simplu: viitorul începe în școală. Iar dacă vrem un viitor sustenabil, sănătos și echitabil, trebuie să construim spații care să reflecte exact aceste valori. 

Cantina, Cafeteria și sala de evenimente a Transylvania College

Cantina, Cafeteria și sala de evenimente a Transylvania College

Cantina, Cafeteria și sala de evenimente a Transylvania College

Cum reacționează publicul – părinți, profesori, specialiști din industrie – la mesajele voastre? Ați primit feedback care v-a surprins?

Feedbackul pe care l-am primit până acum a fost extrem de pozitiv, iar interesul pentru campanie este în continuă creștere. Ne-am bucurat să constatăm că mesajele noastre au reușit să ajungă atât la specialiști din domeniu, cât și la publicul larg, în special părinți, trezind un nivel de responsabilizare privind importanța spațiilor educaționale.

Nu știu dacă au fost lucruri care să ne surprindă neapărat de-a lungul acestui demers, însă cu siguranță ne-a bucurat extrem de mult să constatăm că vizibilitatea campaniei a fost remarcabilă, iar mesajul a ajuns la aproximativ 1,7 milioane de oameni în doar câteva luni.

Una dintre cele mai captivante povești pe care le-am prezentat și care a generat cel mai mare reach a fost transformarea unei săli de sport a unei școli dintr-un oraș mic de provincie într-un adevărat nucleu al comunității și un centru de performanță. Această transformare nu doar că a schimbat modul în care copiii interacționează cu spațiul, dar a reunit întreaga comunitate în jurul ideii de educație și sustenabilitate, demonstrând concret cum designul atent și soluțiile inovatoare pot avea un impact real și durabil.

Iar faptul că publicul gustă acest tip de conținut nu face altceva decât să ne încurajeze să continuăm să facem ceea ce am început și anume: să schimbăm lumea pas cu pas, cu răbdare si implicare.

Există planuri de extindere a campaniei sau de colaborări cu alte organizații pentru a amplifica impactul mesajelor voastre?

Da, dorința noastră de a contribui la schimbarea în educație nu se oprește aici. Astfel, ne-am alăturat Revista Arhitectura, care a dedicat primul număr din 2025 în întregime educației, și Uniunii Arhitecților din România.

Din această colaborare a luat naștere RE:EDU, un concept de conferințe naționale care explorează arhitectura educațională și modul în care spațiile școlare modelează învățarea și experiențele copiilor. Conferințele vor avea loc în Cluj, Oradea, Timișoara, Iași și București și vor aduce laolaltă arhitecți, educatori și specialiști din diverse domenii, creând un dialog viu și multidisciplinar despre cum putem transforma școlile și sălile de clasă în spații care inspiră, protejează și includ fiecare copil.

Ne bucurăm că putem fi parte din această inițiativă și abia așteptăm să ne implicăm activ în discuțiile care vor modela viitorul educației. Este o oportunitate perfectă pentru toți cei pasionați de designul educațional să se alăture, să inspire și să fie inspirați!

Așa că urmărește-ne pe Facebook, Instagram și TikTok pentru a afla toate detaliile legate de calendar și nu numai.

Știm că Tarkett este activ și transmite un mesaj puternic în zona sustenabilității. Cum se îmbină această abordare cu proiectele de construcții dedicate educației și care sunt provocările aplicării principiilor sustenabile în acest segment?

Așa este, ne dorim ca sustenabilitatea să fie mai mult decât un mesaj, să fie parte integrantă din modul în care construim însă, la fel ca și în celelalte domenii, nici în zona construcțiilor dedicate educației sustenabilitatea nu este lipsită de provocări.

Cea mai mare dificultate este schimbarea modului în care publicul se raportează la responsabilitatea privind deșeurile generate în construcții, utilizarea resurselor și impactul asupra mediului, precum și înțelegerea reală a ceea ce înseamnă de fapt sustenabilitate în toată complexitatea ei.

În plus, trebuie să subliniem că, în spatele tuturor etichetelor „green” și al poveștilor de marketing atractive, trebuie să existe întotdeauna fapte concrete și inițiative reale, nu doar vorbe.

Implementarea sustenabilității în construcțiile educaționale presupune găsirea unor soluții care să combine aceste principii cu cerințele specifice acestui domeniu: siguranță, sănătate, incluziune și funcționalitate.

Abordăm acest subiect cu grijă, răbdare și ]n continuă colaborare cu profesioniști, pentru a transforma conceptele de sustenabilitate în acțiuni concrete, vizibile și relevante pentru copii, profesori și întreaga comunitate educațională.

Ca arhitect, perspectiva mea asupra subiectului tinde să fie mai creativă. Dincolo de direcțiile generale corporate pe care le implementăm cu succes și în România prin proiectul Restart , la intersecția dintre sustenabilitate și educație a luat naștere proiectul Manifest pentru Educație.

Acesta explorează noi moduri creative în care ceea ce unii consideră pierdere, deșeu sau pur și simplu material nesalvabil devine resursă pentru puncte de interes sau noi funcțiuni. Exemple concrete includ: spații de activare și interacțiune socială în școala din Marghita, zone multifuncționale și neconvenționale în școala Borșa sau chiar spații de explorare și aventură prin lectură la școala din Săcele. Prin reutilizarea creativă a acestor materiale, nu doar că reducem impactul asupra mediului, dar creăm și spații educaționale funcționale și inspiraționale .

Manifestul demonstrează că sustenabilitatea și educația pot convergenta pentru a genera valoare adăugată pe termen lung, oferind comunităților instrumente reale de dezvoltare și stabilind un nou standard pentru inovație responsabilă.

Școala Gimnazială „Octavian Goga” din Marghita

Se vorbește mult despre sustenabilitate, dar adesea rămâne la nivel de concept. Ați simțit vreodată că industria în care activați doar „mimează” interesul pentru sustenabilitate? Cum faceți voi diferența reală, dincolo de marketing?

Din păcate, în piața de construcții, dar nu numai, întâlnim extrem de multe exemple de formă fără fond și asumări doar declarative ale aderării la principii de sustenabilitate și responsabilitate. Totuși, în optimismul caracteristic, am speranța că aceasta este doar o fază incipientă ,și că se aplică principiul „fake it till you make it”- popularizat încă din anii 70 de către Glenn W. Turner-, urmând ca, în câțiva ani piața să se maturizeze și să evolueze de la a mima la a face.

Pentru Tarkett, sustenabilitatea este unul dintre pilonii de bază ai culturii organizaționale. Nu este doar o poveste frumoasă cu stickere colorate sau mesaje de marketing, ci un efort constant, zilnic, uneori complicat, dar extrem de satisfăcător, pe care îl facem la toate nivelurile companiei.

Ne asumăm responsabilitatea în fiecare detaliu: de la verificarea atentă a materiei prime și colaborarea cu furnizori acreditați, până la schimbări în procesele de producție care să elimine complet substanțele nesustenabile și colectarea post-utilizare sau post-montaj a resturilor, integrându-le apoi în cicluri noi de producție.

Un exemplu concret de intervenție asupra materiei prime este carbonatul de calciu: în loc să folosim materie provenită din surse greu regenerabile, am găsit o soluție creativă – carbonat de calciu provenit  din stații de dedurizare, transformând astfel ceea ce ar fi fost considerat deșeu într-o resursă responsabilă.

Modelul nostru de business este bazat pe principiile economiei circulare, iar performanțele sunt recunoscute prin multiple certificări, precum si Cradle to Cradle Gold, sau Ecovadis platinium level. Mai mult, Tarkett se află în top 1% dintre cele peste 130.000 de companii evaluate la nivel global, fiind singura companie din industria pardoselilor și a suprafețelor sportive care a atins acest nivel de rating ESG.

Punem accent și pe utilizarea responsabilă a resurselor: reutilizăm și filtrăm apele uzate, reducem consumul de apă și energie, achiziționăm electricitate din surse regenerabile și ne ocupăm de colectarea resturilor post-utilizare sau rezultate în timpul montajului. Aceste materiale sunt procesate în centrele noastre proprii de reciclare și reintegrate în procesul de producție, mulțumită programului Restart.

În plus, prin proiectul Manifest pentru Educație, explorăm moduri creative de a transforma cantitățile locale mici de materiale care altfel ar fi considerate deșeuri în resurse utile și dându-le o alta față, reducând necesitatea de a fi transportate către centrele de reciclare, si contribuind astfel la sustenabilitate și inovare direct în spațiile în care acestea sunt folosite.

Astfel, sustenabilitatea la Tarkett nu este doar un concept frumos, este un mod de lucru real, plin de viață și creativitate, care este atât responsabil, cât și extrem de satisfăcător, generând impact pozitiv asupra mediului și comunităților în care activăm.

Și pentru final, care este mesajul esențial pe care îl transmiteți tuturor celor implicați în procesul educațional din România? Ce înseamnă pentru Tarkett responsabilitatea socială într-un context educațional și cum vedeți rolul educației în promovarea sustenabilității în construcții și design?

Mesajul esențial pe care dorim să îl transmitem tuturor celor implicați în procesul educațional din România este că viitorul începe cu educația, iar spațiile în care copiii cresc, învață și se dezvoltă au un impact direct asupra lor și asupra comunităților în care trăiesc.

Pentru Tarkett, responsabilitatea socială într-un context educațional înseamnă mai mult decât a oferi produse de calitate: este un angajament de a contribui activ la crearea de medii sigure, sănătoase, incluzive și sustenabile, care stimulează învățarea, colaborarea și creativitatea.

Din perspectiva sustenabilității, ideea esențială este că aceasta necesită implicare zi de zi, în fiecare acțiune sau demers. Sunt necesare acțiuni concrete, nu vorbe goale sau sloganuri de marketing, iar cuvântul-cheie în tot ceea ce facem este angajamentul activ.

Așadar, fie că vorbim de educație, sustenabilitate sau orice alt domeniu, mesajul cel mai puternic pe care vrem să îl transmitem este un îndemn la implicare, indiferent de locul, domeniul sau tipul de activitate desfășurată: educația începe cu noi toți si doar împreună putem clădi viitorul la care visăm.

În acest spirit, ne-am implicat și în RE:EDU, inițiativa națională de dialog interdisciplinar alături de Revista Arhitectura și UAR. Astfel, așteptăm pe toți cei interesați în a face parte din schimbare să se alăture dialogului dintre arhitecți, constructori, autorități, cadre didactice, psihologi, elevi și factori decizionali pentru a  regândi spațiile educaționale ca medii vii de învățare, siguranță, colaborare și inspirație. Și contribuind construirea unui viitor educațional mai bun.

RE:EDU nu este doar o discuție teoretică, este un cadru documentat, colaborativ și cu impact real asupra comunității, unde fiecare contribuție contează. Proiectul debutează la Cluj, pe 1 octombrie 2025, la Pavilionul Tinerilor, Centrul de Cultură Urbană, iar noi abia așteptăm să întâlnim și să implicăm cât mai mulți participanți în construirea unui viitor educațional mai bun.

Prisma

British International School of Timisoara

Morphoza

Urmăriți Tarkett pe:
Website | Facebook | LinkedIn