Horea Pasc, MP IFMA: „Am dezvoltat soluții digitale suplimentare pentru clienții noștri”

februarie 26, 2025

MP IFMA sunt lideri în domeniul ascensoarelor personalizate. Mai mult, compania oferă servicii dedicate instalării, întreținerii și modernizării ascensoarelor de persoane și marfă în clădiri și alte spații urbane. De la ascensoare de persoane, marfă, auto, pentru spitale, scări și trotuare rulante, MP IFMA oferă toate tipurile de soluții de ridicare, în funcție de necesități.

Despre companie, unități regenerabile, mituri, digitalizare și sustenabilitate, ne vorbește Horea Pasc, Country Manager MP IFMA.

Vă mulțumim că ați acceptat invitația noastră. Ne puteți oferi, pentru început, o descriere generală a companiei și a activității sale?

Suntem o companie multinațională de ascensoare dedicată instalării, întreținerii și modernizării ascensoarelor de persoane și marfă în clădiri și alte spații urbane.

Avem are o vastă experiență pe piața națională de profil, fiind specializați în gestionarea de proiecte de modernizare a ascensoarelor, dezvoltate în vederea creșterii confortului și siguranței utilizatorilor, precum și pentru adaptarea la noile exigențe prevăzute în legislația europeană de eficientizare energetică.

De asemenea, compania livrează ascensoare și scări rulante pentru construcții noi și ne aflăm în plin proces de consolidare a operațiunilor de service.

Cum a evoluat activitatea dumneavoastră în anul 2024 și ce estimări aveți pentru 2025?

MP IFMA a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 11,8 milioane de euro, menținându-și trendul ascendent din ultimii trei ani. Comparativ cu 2021, veniturile companiei au crescut cu peste 50%.

Mai multe companii de ascensoare au beneficiat în anii trecuți de facilitățile fiscale oferite angajaților din domeniul construcțiilor. Modificările fiscale care au intrat în vigoare la începutul anului 2025 vor pune presiune pe angajatori să majoreze salariile brute pentru a compensa pierderea acestor facilități. Ca efect, este de așteptat o creștere a tarifelor de întreținere a ascensoarelor, precum și a prețurilor pentru echipamentele noi.

MP IFMA nu a beneficiat de aceste facilități în trecut, astfel încât modificările fiscale din 2025 nu ne vor afecta în aceeași măsură ca pe alte companii din domeniu.

Ce vă diferențiază de alte servicii disponibile pe piață? Puteți evidenția avantajele unice oferite de compania dumneavoastră?

În primul rând, ne mândrim că suntem o companie destul de mare care poate furniza soluții pentru proiecte complexe (aeroporturi, centre comerciale, metrou, etc), dar care este și flexibilă și se poate adapta la cerințele speciale ale tuturor categoriilor de clienți.

Un alt lucru care ne diferențiază este gama extinsă de produse și expertiza echipei tehnice care ne permite să instalăm un lift în puțuri de dimensiuni atipice sau în puțuri vechi construite din diferite materiale de construcții (ex: BCA, cărămidă).

Odată cu tendințele de sustenabilitate sau provocările climatice, observați schimbări în designul ascensoarelor sau în preferințele clienților?

În ultima perioadă, am observat că partenerii noștri sunt mult mai atenți la impactul pe care îl au produsele pe care le achiziționează asupra mediului și cât de sustenabile sunt.   

La MP IFMA, proiectăm și fabricăm ascensoare cu criterii maxime de sustenabilitate, îmbunătățind accesibilitatea si promovând dezvoltarea unor orașe mai eficiente.

Ce produse recomandați pentru cei îngrijorați de aceste aspecte?

Am finalizat recent procesul de certificare internațională EPD (Environmental Product Declaration) pentru ascensorul MP GO – unul dintre principalele noastre produse. Astfel, acest ascensor contribuie cu toate creditele BREEAM corespunzătoare capitolului ENE 06 privind sistemele de transport eficiente energetic.

Această certificare consolidează angajamentul puternic la MP IFMA pentru sustenabilitate și obiectivul nostru de a reduce impactul asupra mediului al activității noastre.

Investiți în digitalizarea serviciilor? Ne puteți da câteva exemple de tehnologii digitale implementate și cum acestea îmbunătățesc experiența clienților?

Digitalizarea serviciilor a fost una din prioritățile companiei în ultimii 10 ani și continuăm să investim în continuare în această activitate. Pe lângă sistemul ERP, aplicația de gestionare a deranjamentelor si a activității tehnicienilor, am dezvoltat soluții digitale suplimentare pentru clienții noștri.

Una dintre ele este aplicația MP Call My Lift, care permite utilizatorului să-și cheme ascensorul la etajul dorit de pe telefonul mobil.

O altă aplicație MP MyLift permite administratorilor de clădiri să urmărească în timp real statusul deranjamentelor, istoricul reparațiilor la fiecare echipament, disponibilitatea echipamentelor și eficiența serviciului de întreținere. De asemenea, aceștia pot accesa ultimele facturi, datele despre contractul de întreținere și alte documente utile.

Toate ascensoarele și scările rulante noi pe care le comercializăm sunt conectate la internet și monitorizate în timp real, 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an, ceea ce înseamnă că incidentele sunt detectate imediat, iar operațiunile de întreținere și intervențiile pentru situații de urgență pot fi întreprinse mai rapid.

Cum integrați practici de sustenabilitate și ce inițiative sau măsuri luați pentru a vă minimiza amprenta asupra mediului, menținând în același timp creșterea afacerii?

Pe lângă măsurile pe care le luăm la nivel de grup pentru a furniza produse sustenabile și eficiente energetic, avem inițiative si pe plan local. În 2024, am început să înlocuim parcul de mașini în leasing operațional cu autovehicule noi având clasa energetică A (electrice, hibride sau pe GPL) pentru a ne reduce impactul asupra mediului.

Cred că, dacă suntem deschiși, putem implementa practici de sustenabilitate fără a avea un impact semnificativ asupra costurilor.

Lucrați și cu echipe de arhitecți și designeri de interior pentru alegerea ideală a tipului de ascensor pentru un proiect? Puteți detalia procesele specifice ale unui proiect?

Pentru a putea transforma zona de ascensoare dintr-o clădire într-un spațiu special care te diferențiază fata de competitorii tai este nevoie de colaborarea strânsă intre noi si arhitecți.

Ne-ar plăcea să fim consultați cât mai devreme în stadiul de proiectare pentru a putea transforma această zonă într-o extensie a designului și esteticii clădirii. Pe lângă cabina care poate fi personalizată inclusiv cu imagini furnizate de client la ascensoarele noastre, se pot personaliza ușile de palier având disponibilă o gamă de peste 150 de culori.

Un alt motiv pentru care ar trebui să fim consultați este că în cadrul MP IFMA, furnizăm proiectele 3D BIM ale ascensoarelor pentru ca acestea să poată fi integrate în planul 3D general al clădirii. Proiectele BIM sunt în format 3D IFC, gata să fie utilizate în programe precum Archicad® sau Revit®.

Care este o fațetă importantă a acestui domeniu pe care clienții o ignoră adesea?

Avem multe cazuri în care clienții construiesc o clădire fără să țină seama de reglementările tehnice legale în vigoare pentru siguranța pasagerilor și a personalului care întreține ascensorul rezultând un spațiu neconform pentru instalarea ascensorului.

Aceasta situație poate duce la imposibilitatea instalării unui ascensor în acel spațiu sau generează cheltuieli foarte mari clientului pentru redimensionarea spațiului (puțului de lift), astfel încât să respecte reglementările legale.

Cum contribuie tehnologia la siguranța liftului?

Ascensoarele MP îndeplinesc standardele de securitate impuse de normativa europeană EN 81-20/50, încorporând avantaje suplimentare care garantează siguranța absolută a utilizatorilor.

Mai mult, toate ascensoarele noi sunt livrate standard cu sistem de evacuare în caz de urgență, sistem cu acumulatori ce permite ascensorului să se deplaseze la etajul cel mai apropiat în cazul unei întreruperi la alimentarea cu energie electrică.

Cât de importantă este întreținerea predictivă în durata de viață a unui ascensor, dar și în siguranța oamenilor?

Întreținerea predictivă joacă un rol esențial atât în prelungirea duratei de viață a unui ascensor, cât și în siguranța utilizatorilor. Prelungește durata de viața pentru că previne uzura prematură a pieselor, reduce costurile de reparație si optimizează performanța. Un ascensor întreținut predictiv funcționează mai eficient, cu mai puține opriri neprogramate și o uzură mai lentă a componentelor.

Întreținerea predictivă crește siguranța utilizatorilor pentru că elimină riscul defecțiunilor critice, îmbunătățește fiabilitatea frânelor și a cablurilor, si asigură conformitatea cu normele de siguranță.

Ce sunt unitățile regenerative și care sunt beneficiile lor?

Unitățile regenerative sunt indicate pentru ascensoarele cu trafic intens și care deservesc multe etaje. Acestea recuperează energia din frânare și o introduc în rețea sau o înmagazinează în acumulatori și o refolosesc pentru acționarea ascensorului. Ascensoarele noastre pot fi echipate cu a doua variantă.

Ne puteți împărtăși un proiect de care sunteți deosebit de mândri și să explicați de ce are o semnificație aparte?

În 2024, am furnizat și instalat primele trotuare rulante MP în România la Auchan Exigent Plaza în București. Suntem recunoscători încrederii acordate de către unul din cele mai mari lanțuri internaționale de hipermarketuri și supermarketuri si suntem mândrii că le-am depășit așteptările.

Pentru final am păstrat o curiozitate, care sunt top 3 mituri pe care le întâlnim cel mai des în acest domeniu?

Domeniul ascensoarelor este plin de mituri și concepții greșite. Iată top 3 mituri pe care le întâlnim cel mai des:

1. Dacă se rupe cablul, liftul cade în gol

Realitate: Ascensoarele moderne sunt echipate cu multiple sisteme de siguranță, inclusiv frâne de urgență și paravane de siguranță. Chiar dacă toate cablurile s-ar rupe simultan (ceea ce este extrem de improbabil), sistemele de frânare ar împiedica căderea liberă a cabinei.

2. Rămân fără aer dacă liftul se blochează

Realitate: Toate lifturile au ventilație adecvată, fie prin deschideri naturale în cabină, fie prin sisteme de ventilație forțată. Chiar dacă rămâi blocat, oxigenul nu se termină. Panica este, de obicei, principalul dușman.

3. Săritul în lift poate cauza căderea acestuia

Realitate: Deși săritul poate activa senzori de siguranță și poate face ca liftul să se oprească temporar, nu există riscul ca acesta să cadă din cauza unor mișcări bruște. Totuși, este periculos pentru că poate afecta stabilitatea cabinei și sistemele electronice.

Urmăriți MP IFMA pe:
Website | Facebook | LinkedIn | Instagram