Ionuț Anișca, fotograf comercial: „Surprind relația dintre funcționalitate, spațiu și identitatea de brand”

martie 6, 2025

Ionuț Anișca este trainer și fotograf comercial din Cluj-Napoca, specializat în fotografia de produs, industrială și de arhitectură/ design interior. Practică fotografia din anul 2010, fiind fotograf industrial într-o companie energetică națională timp de 7 ani. Iar din anul 2017, este fotograf profesionist full-time și fotografiază preponderent proiecte comerciale de tip B2B.

Ne bucurăm că Ionuț a răspuns pozitiv invitației noastre de interviu, unde am discutat mai multe despre mesajul din spatele imaginilor, cele mai provocatoare aspecte ale fotografiei de arhitectură și design interior, dar și ce investiții ar fi de maximă urgență în sectorul construcțiilor.

Bună, Ionuț! În primul rând, ce anume ți-a dat impulsul acesta creator? De ce fotografia?

Bună. Cronologic vorbind, pot spune că m-am apucat de fotografie relativ târziu, prin anul 2010 și că impulsul a venit bidirecțional. Pe de o parte a fost generat de necesitatea de a realiza fotografii industriale la compania la care eram angajat. Iar pe de altă parte, dintr-o frustrare generată de incapacitatea de a mă exprima prin pictură sau desen.

Am fost și sunt atras constant de istoria artei și de manifestările sale, însă, până la fotografie nu am reușit să mă exprim coerent din punct de vedere vizual.

Ai fost interesat dintotdeauna să documentezi mediul construit?

Formându-mă ca fotograf în zona industrială, am fost condus natural spre acest tip de documentare în care a trebuit să surprind relația dintre funcționalitate, spațiu și identitatea de brand prin intermediul luminii și al variațiilor de perspectivă.

În general, există un anumit mesaj sau un sentiment pe care dorești să îl transmită imaginile tale?

Răspunsul poate varia în funcție de tipul de fotografie pe care trebuie să-l realizez (interior, arhitectură sau imobiliar) și relația sa directă cu funcționalitatea sau estetica spațiului de fotografiat.

Dar, un sentiment constant prezent în toate cadrele mele ar fi naturalețea. Sentiment pe care încerc să-l redau atât prin tehnica de fotografiere, cât si prin cea ce editare.

Cât de important este echipamentul în momentul în care te decizi să faci din această activitate o meserie?

Echipamentul ne poate ușura procesul de fotografiere, dar nu este unul determinant din punctul meu de vedere deoarece, în acest domeniu, nu avem nevoie de ultimul aparat lansat pe piață care trage n cadre luate câte k pe secundă sau care face focus într-o milisecundă asistat de AI.

De regulă, aparatul este pe trepied și avem timp suficient pentru focus și încadrare. Sunt și o serie de echipamente, fără de care nu poți face fotografie de interior/arhitectură, dar acestea le afli la început de drum prin documentare prealabilă teoretică și prin procesul de încercare și eroare la fața locului.

Mai important decât echipamentul ar fi pentru mine să aloci timp și resurse către studiul compoziției, al luminii și al analizei marilor fotografi din domeniu. 

Smith’s Office / Cristina Blaj

Smith’s Office / Cristina Blaj

Smith’s Office / Cristina Blaj

Cât de importantă este crearea propriul stil? Cum echilibrezi acest lucru cu nevoile individuale ale clienților sau ale proiectului?

Cred că am răspuns parțial mai sus referitor la stilul meu personal. Da, este definitoriu, căci acesta este un criteriu major de selecție în rândul beneficiarilor și în opinia mea primează în fața criteriului numit preț.

Însă, în fiecare proiect este esențială flexibilitatea și adaptarea la nevoile și cerințele specifice din proiect. Pentru mine, dorința clientului este întotdeauna prioritară, chiar și în situațiile în care percep lucrurile diferit. Cred că este responsabilitatea mea să îi prezint alternative, însă, dacă acesta nu le alege, rolul meu este să depun toate eforturile pentru a obține cele mai bune rezultate conform viziunii sale.

Înainte de a începe un nou proiect și în funcție de natura ședințelor foto, ce tip de cercetare faci și de ce? Care este primul lucru pe care îl faci când ajungi la fața locului?

Înainte de a începe orice proiect, pun frustrant de multe întrebări pentru a afla cât mai multe detalii amănunțite despre acesta și despre rezultatul final pe care trebuie să-l livrez către client.

În general, vreau să știu dacă beneficiarul este constructor, arhitect sau designer, căci fiecare are așteptări diferite. Pentru unii primează funcționalitatea și distribuirea spațială, iar pentru alții atmosfera și detaliile fine. În momentul în care ajung la locație, fac un tur 360 al locației să analizez lumina din fiecare spațiu. Apoi fac un plan de shooting.      

Fotografia este într-o continuă evoluție. Cum te asiguri că munca ta rămâne relevantă într-o industrie cu ritm rapid? Cauți în mod activ inspirația și, dacă da, unde o găsești?

Sunt o persoană pasionată de procesul de învățare, atât ca trainer cât și ca “elev”. Consider că procesul de învățare este unul continuu și face parte din noi ca indivizi. Inspirația provine preponderent din istoria artei, fotografi de interior consacrați, cărți de design interior/arhitectură, workshopuri online și Youtube.

Care este o fațetă importantă al acestui domeniu pe care companiile/birourile de arhitectură o ignoră adesea?

Un aspect important, deși recunoscut de beneficiari, este nesincronizarea în execuție între toate părțile implicate în proiect. Acest lucru duce frecvent la reprogramări sau la necesitatea unor compromisuri în timpul ședinței foto.

Care au fost cele mai provocatoare aspecte ale fotografiei de arhitectură și design interior până acum și cum ai reușit să le depășești? A existat un proiect specific care te-a împins până la limită?

Cel mai provocator aspect și la care revin de multe ori ambivalent, sunt alegerile compoziționale care să redea optim cerințele proiectului. Tehnic, am învățat nenumărate metode de compunere a imaginilor ca să-mi asigure libertate maximă în editarea luminozității, dar un ochi fotografic cultivat te poate duce la nivelul următor. Așa că încerc zilnic să mă educ și să văd mai bine decât am văzut ieri.

Suntem convinși că ai o serie de imagini, întâmplări care ți-au rămas în suflet și minte. Care este cea mai frumoasă, cea mai prezentă?

Ca frumusețe, aș menționa proiectul de documentare de la Villa Abbatis Equestrian Center, unde am fotografiat un “hotel” de 5 stele destinat cailor de la lumina de răsărit până la cea de apus.

Ca prezență, este proiectul Smith’s Office executat de Cristina Blaj, care a câștigat anul trecut competiția Rida 2024 pentru cel mai bun proiect de corporate & retail.

Cum ai caracteriza orașul în care te afli în prezent ca locație pentru practicarea fotografiei de arhitectură?

În Cluj-Napoca, proiectele de arhitectură și design interior se află într-o creștere exponențială în ultimii ani, fapt ce a atras treptat și necesitatea documentării acestor spații.

Numărul de proiecte nu este comparabil cu cel prezent în București care are o tradiție în acest domeniu, dar lucrurile evoluează rapid și în Cluj.

Cine ar trebui să stimuleze cultura construcțiilor de calitate și de ce?

Arhitecții prin cultura și viziunea lor, dezvoltatorii imobiliari prin cooperarea cu arhitecții și designerii de interior și autoritățile locale prin legiferarea si verificarea standardelor de construcție.

În opinia ta, ce investiții în sectorul construcțiilor sunt de maximă urgență?

Sincer, nu dețin date suficiente pentru o opinie pertinentă, însă, consider că investițiile în materiale de calitate, cu impact redus asupra mediului, durabile și cu o eficiență energetică mare ar fi de ajutor pe termen lung.

Dacă ar fi un lucru pe care l-ai putea recomanda unui tânăr fotograf de arhitectură să-l studieze în profunzime, care ar fi aceasta și de ce?

Aș recomanda studiul compoziției și al luminii în pictură, sora mai mare a fotografiei care are nenumărate exemple de cultivare a ochiului fotografic.

Privind către viitor, ce se arată pentru tine?

Îmi doresc să continui să evoluez ca fotograf și să-mi cresc portofoliul de clienți în nișa fotografiei de interior/arhitectură. Am ca obiectiv pe termen lung să măresc procentul de proiecte de acest fel în raport cu cele existente momentan în zona fotografiei comerciale de produs.

Toate fotografiile aparțin (c) Ionuț Anișca

Îl puteți urmări pe Ionuț pe:
Website | Instagram