GENCO 93 este una dintre companiile care reușesc să combine viziunea pe termen lung cu rădăcinile solide într-un sector tehnic și exigent. Am stat de vorbă cu Petre Tătaru, Director General, despre transformările prin care a trecut piața utilajelor, schimbările din comportamentul clienților, provocările antreprenoriatului și filosofia din spatele unei echipe care funcționează ca un adevărat „Zid Galben” al construcțiilor. Un interviu despre oameni, strategie și forța investițiilor făcute la momentul potrivit.
Ne puteți oferi, pentru început, o descriere generală a companiei și a activității sale?
Desigur. GENCO 93 este o companie specializată în distribuția și servisarea utilajelor destinate construcțiilor. Activitatea noastră principală este împărțită în două direcții: construcția de drumuri și producția, respectiv punerea în operă a betoanelor. Suntem dealer autorizat pentru mai multe branduri de renume. În domeniul construcției de drumuri, reprezentăm mărci precum Bomag, GEHL și SECMAIR. În ceea ce privește betoanele, colaborăm cu Putzmeister și Liebherr-Mischtechnik.
Cum a evoluat activitatea dumneavoastră în 2024 și ce estimări aveți pentru 2025?
În 2024, comparativ cu 2023, am înregistrat o scădere a cifrei de afaceri de aproximativ 10%, cauzată în special de lipsa proiectelor finanțate din fonduri europene. Anul 2023 a fost unul de referință în industria noastră, însă în 2024, majoritatea investițiilor s-au realizat prin leasing sau finanțări proprii, pe proiecte deja existente. Estimările pentru 2025 indică o posibilă continuare a scăderii, având în vedere nu doar rezultatele din 2024, ci și instabilitatea politică actuală, pe care o resimțim cu toții.
Ce garanții de calitate oferă produsele pe care le comercializați și cum poate fi clientul sigur că face alegerea corectă?
Producătorii pe care îi reprezentăm provin în general din Europa de Vest: Germania, Franța, iar într-o măsură mai mică, Italia. De asemenea, avem parteneriate și cu producători din Statele Unite, cum ar fi GEHL. Toți acești producători oferă o garanție standard de minim un an sau o mie de ore de funcționare. În funcție de nevoile clientului și de opțiunile alese, garanția poate fi extinsă până la cinci ani sau cinci mii de ore, contra cost.
Siguranța unei alegeri corecte implică două aspecte: în primul rând, selecția utilajului potrivit pentru aplicația specifică a clientului. Aici intervenim noi, cu experiența și expertiza noastră, pentru a identifica soluția optimă din multitudinea de opțiuni disponibile. În al doilea rând, este vorba despre suportul oferit de dealer: avem o echipă de specialiști, service dedicat, reacție promptă și stocuri de piese de schimb. Acoperirea noastră națională și resursele disponibile demonstrează angajamentul nostru față de clienți.

De ce criterii ar trebui să țină cont un client atunci când alege un astfel de echipament?
Pe lângă alegerea producătorului și a garanției oferite, este esențial să se ia în considerare echipa din spatele produsului, respectiv dealerul sau reprezentanța. Suportul tehnic, disponibilitatea pieselor de schimb și capacitatea de a răspunde prompt la solicitări sunt factori determinanți în alegerea echipamentului potrivit.
Achiziționarea utilajelor profesionale versus închirierea lor este un subiect dezbătut de mult timp. Ce ați recomanda unei companii de construcții aflate la început de drum?
Dacă o companie lucrează exclusiv cu utilaje închiriate, are nevoie de proiecte foarte bine finanțate și plătite pentru a acoperi costurile asociate închirierii. În general, eficiența utilizării utilajelor închiriate este dificil de atins, având în vedere variabilele implicate în proiectele de construcții, cum ar fi proiectarea, soluțiile tehnice, execuția și condițiile meteorologice.
Recomand un mix: utilajele esențiale, necesare pe tot parcursul proiectului, ar trebui achiziționate, în timp ce utilajele utilizate ocazional pot fi închiriate pe termen scurt, atunci când condițiile sunt favorabile. Această abordare permite un control mai bun al costurilor și al eficienței operaționale.
Adoptarea vehiculelor electrice la nivel național se dezvoltă constant, însă lipsa unei infrastructuri de încărcare fiabile este o provocare majoră. Care este opinia dumneavoastră în acest sens?
Autonomia oferită de acumulatori crește de la an la an, iar în viitorul apropiat, utilizarea predominantă a autovehiculelor electrice va deveni o realitate. În ceea ce privește utilajele, tranziția este mai dificilă din cauza cerințelor de putere ridicate și a timpilor mari de încărcare. Utilajele de construcții operează adesea în zone fără infrastructură de încărcare, ceea ce complică adoptarea pe scară largă a soluțiilor electrice.
Totuși, în anumite aplicații punctuale, unde se lucrează în locații fixe, implementarea utilajelor electrice este posibilă și se va dezvolta în timp.

Care sunt principalele provocări cu care se confruntă producătorii de echipamente și automobile în tranziția către un viitor electrificat?
Una dintre principalele provocări este autonomia utilajelor, având în vedere că acestea operează în zone fără infrastructură de încărcare. Deoarece utilajele contribuie la construirea infrastructurii, este dificil să se asigure condiții adecvate pentru încărcare.
Dacă în viitor se vor dezvolta acumulatori cu capacitate mai mare și dimensiuni reduse, oferind o autonomie extinsă, tranziția va deveni mai fezabilă. Cu siguranță, motorizarea alternativă reprezintă unul dintre pilonii principali de cercetare pentru toți producătorii la nivel global.
Cum gestionați logistica transportului, în special în locații îndepărtate sau care prezintă provocări?
În prezent, logistica transportului este bine acoperită. Există numeroase companii de transport și curierat, inclusiv servicii rapide și transport cu camionul. În cadrul companiei noastre, avem un specialist dedicat în logistică, o colegă cu experiență în domeniu, ceea ce ne permite să gestionăm eficient livrările, indiferent de locație. Deși uneori livrările nu se realizează a doua zi, reușim să rezolvăm toate solicitările într-un timp rezonabil.
Industria utilajelor este deja avansată, cu o serie de produse high-tech pe piață, iar personalizarea acestora după nevoile clienților este impresionantă. Care sunt cele mai inovatoare produse din portofoliul dumneavoastră?
Un exemplu este Putzmeister, care, pe lângă linia electrică IONTRON, este singurul producător de pe piață care a dezvoltat o imprimantă 3D pentru punerea în operă a betoanelor, o inovație tehnologică deosebită.
În ceea ce privește BOMAG, compania a dezvoltat un robot cu independență totală a compactorului față de intervenția umană. Utilajul poate lucra singur, pe baza unui proiect introdus în sistemul 3D. Deși aceste tehnologii sunt încă la nivel de prototip, ele indică direcția în care se îndreaptă industria.
În general, producătorii de utilaje se concentrează pe trei direcții de dezvoltare: motorizarea alternativă, digitalizarea și siguranța. Se urmărește ca utilajele să devină cât mai autonome, reducând astfel riscul de accidente și îmbunătățind eficiența operațională.

Cum percepeți situația actuală a pieței în care activați?
În România, piața construcțiilor se află într-o perioadă de progres și dezvoltare. Există două mari componente: construcțiile civile și industriale, unde se investește masiv în ultimii ani, fie prin finanțări europene, fie prin relocarea de fabrici din Europa de Est, în contextul geopolitic actual.
A doua componentă este infrastructura mare, unde avem acces la fonduri semnificative prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Se lucrează la numeroși kilometri de autostradă, implicând multe companii și sume considerabile. Comparativ cu alte țări din Uniunea Europeană, România are încă un potențial semnificativ de creștere în acest domeniu, deși evoluția depinde în mare măsură de contextul politic și global.
Ne puteți spune care sunt ultimele tendințe în această industrie? Ce modificări ați observat în comportamentul consumatorului în ultimii ani?
Dacă ne referim la comportamentul consumatorului ca tendință, da, în ultimii ani, și datorită investițiilor mari din domeniu, tendința este de a înlocui echipamentele second-hand cu echipamente noi. Din ce în ce mai mulți constructori aleg investițiile, au început să înțeleagă rolul acestora, profiturile reinvestite, eficiența și economia pe care le aduce tehnologia și utilajele noi, comparativ cu cele second-hand.
Până acum câțiva ani, România era unul dintre principalii consumatori de utilaje înlocuite din vestul Europei. Acest lucru s-a schimbat mult. De aceea a și crescut atât de mult piața utilajelor: pentru că se cumpără tehnologie mai nouă.
Dacă ar fi să asemănați echipa dumneavoastră cu o altă echipă celebră, care ar fi aceasta?
Echipa noastră ar fi echipa Borussiei, un fel de David și Goliat al fotbalului german. Acum câțiva ani, au ajuns ambele în finala Champions League. Bineînțeles, a câștigat în final Goliatul, Bayern München, care este un colos al industriei fotbalistice. Dar cred că toată lumea și-a dorit să câștige Borussia.
Borussia este fratele mai mic și mai sărac al fotbalului german, dar cu o pasiune mult mai mare. Galeria Borussiei se numește Zidul Galben, iar atmosfera pe care o creează pe stadion este ceva unic. Cam așa văd și echipa noastră: o echipă precum Borussia, care se luptă cu o competiție mult mai mare.
Cel puțin în zona de drumuri, avem de-a face cu un competitor principal care este un fel de Bayern München, foarte puternic. Dar prin pasiune și ambiție reușim să le facem față și, uneori, chiar să-i învingem.
Ce hobby-uri aveți? Cum vă relaxați după o săptămână intensă de lucru?
Hobby-urile mele, pe care, din păcate, nu le pot practica foarte des, includ pescuitul. Reușesc de două-trei ori pe an să merg câte o săptămână la pescuit.
Locuiesc într-o zonă relaxantă prin definiție, o zonă rurală, iar weekendurile înseamnă timp petrecut cu copiii, plimbări, îngrijirea curții și a calului. Citesc, deși am tot mai puțin timp, mă uit la meciuri de fotbal, mă mai întâlnesc cu vecinii la o tablă. Avem fel de fel de metode de relaxare.
Pentru final, ne puteți spune dacă există planuri de extindere a portofoliului de produse sau a ariei de servicii oferite de GENCO 93?
Sigur, întotdeauna există, suntem într-o piață în mișcare, nu ne cramponăm de ceea ce putem oferi azi.
Ideea noastră de bază este să întărim cât de mult putem compania, atât ca furnizor de servicii, cât și de echipamente. Încercăm să întărim foarte mult echipa, locațiile, acoperirea, să ne întărim în general. Am început implementarea unui ERP și încercăm să devenim foarte operativi.
În ceea ce privește portofoliul, ținem foarte tare la ceea ce avem. Este foarte posibil să existe modificări în viitor. Grupul Fayat, care deține Bomag și SECMAIR, doi dintre partenerii noștri, deține foarte multe companii. Nu știm exact ce vom modifica, dacă vom modifica ceva, dar direcțiile noastre vor rămâne aceleași: drumuri, în special asfalt, și betoane, producere și punere în operă.

Urmăriți activitate GENCO ’93 pe:
Website | Facebook
Citește și: