Premieră în România: sectorul feroviar devine prioritar, în detrimentul infrastructurii rutiere

octombrie 15, 2025

În perioada următoare, principalele surse de finanțare din transporturi vor fi direcționate către sectorul feroviar, în defavoarea celui rutier, o premieră pentru România, a declarat Robert Dobre, director în cadrul Departamentului de Finanțare pe Programe Europene din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), în cadrul evenimentului Zilele Feroviare.

Vreau să vă spun că ceea ce urmează, fără a fi un discurs motivaţional sau de diplomaţie, ceea ce urmează din punct de vedere al finanţării este dedicat căii ferate, în detrimentul rutierului, şi cred că este primul moment în care acest lucru se întâmplă”, a afirmat Dobre.

Potrivit acestuia, toate sursele de finanțare gestionate de minister, de la Programul de Coeziune, la PNRR, Fondul pentru Modernizare și noul Fond Social pentru Climă, includ componente dedicate infrastructurii feroviare, materialului rulant, digitalizării și securității cibernetice.

Programul de Coeziune vizează finalizarea coridoarelor feroviare TEN-T Core și TEN-T Comprehensive, iar prin PNRR, România derulează deja două mari proiecte de modernizare, Cluj-Napoca-Episcopia Bihor și Arad-Caransebeș, alături de peste 1.000 km de lucrări Quick Wins, menite să readucă liniile la parametrii constructivi.

Programul de Coeziune înseamnă închiderea marilor coridoare feroviare TEN-T Core, TEN-T Comprehensive la standardele STI pe care le știm cu toții. PNRR-ul, într-adevăr, se închide anul următor, dar am reușit să pornim cele două mari lucrări de modernizare și peste 1.000 de kilometri de lucrări de Quick Wins”, a precizat Dobre.

Un rol important îl va avea și noul Fond Social pentru Climă, care va permite finanțarea lucrărilor pe linii secundare sau aflate în conservare.

Mai nou este Fondul Social pentru Climă, care vizează modernizarea liniilor secundare pentru care niciodată nu am găsit resurse, și, mai mult decât atât, există o componentă absolut fabuloasă: din bani europeni să se plătească subvenţie. (…) Este o oportunitate absolut teribilă pentru România”, a explicat reprezentantul MTI.

Fondul pentru Modernizare, certitudine financiară pentru transportul feroviar

Prin Fondul pentru Modernizare, România are deja asigurate fonduri de peste un miliard de euro pentru proiecte în transportul feroviar și urban.

Cele 67 de rame PESA sunt pe Fondul de Modernizare. Mai sunt 20 de rame de lung parcurs și alte 24 de locomotive care au finanțare asigurată din Fondul de Modernizare. Tot de aici deja avem trei sectoare importante de cale ferată care au finanțare pentru electrificare”, a precizat Dobre.

Printre acestea se numără tronsoanele Videle-Rădulești-Giurgiu, Constanța-Mangalia și o parte din centura feroviară București (Chiajna-Jilava). Ministerul a demarat, de asemenea, studii de fezabilitate pentru un program amplu de electrificare a liniilor neelectrificate, cu relevanță strategică pentru rețeaua națională.

Investiții în industria locală de material rulant

Reprezentantul MTI a subliniat că România a reușit, în premieră, să modernizeze exclusiv în industria locală locomotive și vagoane din fonduri europene.

Pentru prima dată, România a reuşit din bani europeni să modernizeze exclusiv în industria locală 75 de locomotive, 55 de locomotive electrice, 20 de locomotive conversie de la locomotiva diesel hidraulică la locomotiva pe acumulator şi 139 de vagoane de toate tipurile. Toate acestea sunt modernizări în curs efectuate de cei trei mari reparatori de locomotive din ţară şi trei mari reparatori de vagoane din ţară. Sunt bani care rămân în industria românească”, a declarat Dobre.

Oficialul a adăugat că această experiență creează un precedent valoros pentru viitoarele programe de finanțare europeană.

Sursa foto: Facebook/ ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară