Eficiența energetică nu mai este doar un ideal sau un obiectiv pe termen lung, ci o cerință esențială și imperativă în construcțiile moderne, care modelează modul în care clădirile sunt proiectate, realizate și utilizate.
În spatele acestei transformări profunde se află lideri vizionari, care nu doar urmează tendințele, ci le anticipează și trasează direcțiile strategice pentru întreaga industrie.
Roxana Ghioca, General Director al Austrotherm, vorbește despre cum se construiește performanța reală într-un domeniu în care fiecare detaliu contează: de la compoziția inovatoare a materialelor termoizolante, care garantează eficiență și durabilitate, până la angajamentul constant față de responsabilitatea față de mediul construit și sustenabilitate.
Pentru Austrotherm, performanța nu este doar un rezultat tehnic, ci o misiune integrată ce ține cont de impactul asupra comunității și a planetei.
Cum a evoluat Austrotherm România în 2024 din punct de vedere al cifrei de afaceri și al cotei de piață?
Austrotherm România este parte din grupul austriac Austrotherm, cu unități de producție în 13 țări din Europa și Asia, 34 de unități de producție polistiren expandat și 5 unități de producție polistiren extrudat, ceea ce aduce know-how internațional și standarde de calitate ridicate.
În ansamblu, Austrotherm România a demonstrat în 2024 o adaptare continuă la cerințele pieței și un angajament ferm față de dezvoltarea sustenabilă și inovație continuă.
Cotele de piață din România sunt de aproximativ 16% pentru EPS și 35% pentru XPS. În ceea ce privește cifra de afaceri în 2024, discutăm de aproximativ 35 milioane euro, cu câteva procente mai mică decât în 2023, influențată de condițiile de preț.
Care sunt principalele direcții strategice ale companiei în 2025? Vizați extinderea în noi piețe sau consolidarea poziției existente?
În prezent, Austrotherm România nu urmărește extinderea pe piețe externe, ci mai degrabă focusul nostru este pe consolidarea pe piața internă. Prioritatea este optimizarea proceselor interne, investițiile în sustenabilitate și îmbunătățirea capacităților de producție și depozitare existente. În 2025, avem investiții de retehnologizare a unității de producție de la Horia, tocmai pentru a răspunde cerinței crescute de produse termoizolante, dar și pentru eficientizarea proceselor de producție.
De asemenea, extindem capacitățile de depozitare pe toate unitățile de producție, pentru optimizarea fluxului logistic operațional.
O altă direcție strategică a companiei este legată de reciclarea produselor EPS și XPS. Facilităm colectarea resturilor de material de pe șantierele partenerilor. Suntem certificați ca și reciclatori finali încă din 2018.
Ce diferențiază Austrotherm în piața națională? Este doar o chestiune de calitate a produsului sau există și o componentă de servicii, consultanță tehnică sau parteneriate strategice?
Austrotherm este prezentă în piața din România de peste 26 de ani.
În toți acești ani, direcțiile de abordare ale pieței au avut în vedere focus exclusiv pe termoizolații de înaltă performanță din polistiren, proximitatea față de client pentru a asigura un flux rapid al livrărilor, implicarea activă în educarea pieței privind alegerea corectă a materialelor, dar și în ceea ce privește eficiența energetică.
Produsele sunt testate riguros și constant atât în laboratoarele proprii, cât și la instituțiile acreditate / notificate internațional.
Suntem certificați în Sistem 1 de calitate, sistem asociat cu evaluarea și certificarea produselor pentru construcții, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 305/2011 (CPR) care stabilește condițiile de comercializare a produselor pentru construcții în Uniunea Europeană. Sistemul 1 este cel mai strict și se aplică produselor cu impact major asupra siguranței construcțiilor (ex. produse rezistente la foc, cu rol structural, etc.)
Oferim consultanță tehnică detaliată arhitecților, proiectanților, constructorilor, dezvoltatorilor, dar și programe educaționale și workshopuri tehnice pentru profesioniștii din domeniu.
Rezultatele vorbesc de la sine: suntem lider de piață și calitate în ceea ce privește polistirenul extrudat XPS și un important jucător pe piața de polistiren expandat EPS, cu o imagine de brand solidă și recunoscută la nivel național și internațional.
Cum vă aliniați la cerințele de sustenabilitate și eficiență energetică impuse prin standardul nZEB și alte reglementări europene?
Orientarea companiei către politici de sustenabilitate este evidentă încă din 2017/2018, când am devenit reciclatori finali și am demarat procese de colectare a resturilor de polistiren din piață, lansând programe de conștientizare a necesității de a recicla și reutiliza un material atât de versatil și durabil cum este polistirenul.
Am implementat un program de reciclare a produselor EPS și XPS, oferind colectare gratuită a resturilor de polistiren. Materialele colectate sunt reciclate și reintroduse în procesul de producție, contribuind astfel la reducerea deșeurilor și economisirea resurselor naturale.
În același timp, două dintre cele patru unități de producție Austrotherm funcționează cu energie verde. Sunt instalate parcuri de panouri fotovoltaice la Arad și la Horia.
Din 2025, Parcul fotovoltaic de la Horia, Roman are o putere instalată de 0,99 MWp, contribuind astfel la reducerea emisiilor de CO₂ și la creșterea eficienței energetice a producției. Avem în perspectivă și alte investiții în astfel de surse de energie.
Ce rol joacă inovația în dezvoltarea de noi produse? Există lansări recente sau planificate care merită urmărite?
Austrotherm România a inaugurat în noiembrie 2022 o nouă unitate de producție la Călan, județul Hunedoara, destinată producției de polistiren expandat, dar și a plăcilor cu nuturi din polistiren expandat pentru sisteme de încălzire în pardoseală. Această investiție face parte din strategia companiei de a extinde gama de produse din polistiren, dar și de a răspunde strategiei de proximitate pentru partenerii din vestul țării. Această investiție contribuie la dezvoltarea economică a regiunii și la crearea de noi locuri de muncă, sprijinind astfel comunitatea locală.
De asemenea, am lansat geoBLOCK, un material inovator destinat lucrărilor de infrastructură rutieră, feroviară sau navală. geoBLOCK este un material 100% reciclabil, ușor de montat și eficient din punct de vedere economic, având un impact redus asupra mediului.
Primul proiect realizat în România cu utilizarea blocurilor de polistiren expandat Austrotherm geoBLOCK® a fost o rampă rutieră pe A0, construită peste o conductă municipală, finalizată și dată în folosință în decembrie 2023. Această lucrare a marcat debutul aplicării tehnologiei geoBLOCK® în infrastructura rutieră din țară. Intenționăm să extindem utilizarea geoBLOCK® în diverse proiecte de infrastructură, inclusiv în construcția de ramblee pentru autostrăzi și drumuri care traversează terenuri cu capacitate portantă scăzută.
Versatilitatea acestei soluții este dovedită de cei peste 50 de ani de utilizare internațională. geoBLOCK oferă o densitate scăzută, rezistență mare la compresiune și stabilitate dimensională, fiind ideal pentru construcția rambleelor de autostrăzi, drumuri naționale și județene, precum și pentru terasamente deasupra rețelelor subterane de utilități.

Există o deschidere în industrie spre digitalizare, fie în vânzare, fie în procesele de fabricație? Cum răspunde Austrotherm acestui trend?
Este o întrebare de actualitate și da, deschiderea industriei construcțiilor din România spre digitalizare este în creștere, dar rămâne inegală – mai rapidă în segmentele de proiectare și dezvoltare mare (spitale, ansambluri rezidențiale, infrastructură publică), mai lentă în execuția de șantier și în distribuția tradițională. Austrotherm România răspunde activ acestui trend, integrând treptat soluții digitale atât în vânzări, cât și în procesul de proiectare și colaborare tehnică.
Este deja cunoscut și înțeles că BIM este un instrument care aduce precizie, viteză și transparență într-o industrie care are nevoie acută de profesionalism și predictibilitate.
În ceea ce privește compania noastră, automatizăm progresiv liniile de fabricație, optimizăm deja digital stocurile, lucrăm integrat cu ERP, putem exporta rapid datele pentru analiza de calcul a performanței energetice a produselor noastre. Investim în trasabilitate și eficiență inclusiv digitală.
De asemenea, produsele noastre sunt integrate în biblioteci BIM (Revit, ArchiCAD, Allplan), oferim suport tehnic pentru arhitecți și proiectanți care lucrează în BIM.
Digitalizarea în construcții nu mai este opțională, ci necesară și inevitabilă, fiind în final o platformă de colaborare inteligentă cu toți actorii implicați în procesul de construire: proiectanți, constructori, dezvoltatori, producători, distribuitori și beneficiari finali.
Cât de informat este clientul român atunci când vine vorba de alegerea materialelor termoizolante?
Clientul român este parțial informat, cu o tendință de a alege după preț și recomandări. Segmentul profesional este mai educat, dar rămâne sensibil la costuri. Educația consumatorilor finali și campaniile transparente din partea producătorilor ar trebui să corecteze aceste lacune și sunt esențiale pentru o piață matură.
Dacă ne referim la beneficiarii finali, aceștia nu au suficiente informații privind conductivitatea termică, de exemplu. Aleg de cele mai multe ori „polistiren de 10”. De multe ori nu verifică certificatele tehnice. Decizia este influențată de preț și de meșter, care și el, de cele mai multe ori, a rămas într-o zonă de cunoaștere relativă.
Dacă ne referim la dezvoltatori sau companiile de construcții, acestea, de regulă, cunosc reglementări nZEB și normele tehnice, încep să aprecieze valorile tehnice, colaborează adesea cu producători care oferă asistență tehnică și documentație completă.
Însă și aici presiunea asupra prețului duce la compromisuri de calitate, iar în final bugetul limitat decide nivelul de calitate în achiziție.
Recomandarea mea este ca, indiferent de aplicația pentru care se achiziționează un material, să se solicite Declarație de performanță, Certificat CE, Fișă tehnică, Certificat de conformitate.
Apoi ar trebui să se facă o analiză de recomandare tehnică din partea specialiștilor recunoscuți. Există acum acces la platforme digitale care pun la dispoziția beneficiarului informații despre produse, analize, păreri de la alți utilizatori, topuri de calitate, comparații de beneficii etc. Alegerea trebuie să fie responsabilă și argumentată și nu redusă la preț.
Ce inițiative aveți pentru a sprijini educarea pieței în zona eficienței energetice și a construcțiilor sustenabile?
Austrotherm România a declarat responsabil un angajament ferm și real față de sustenabilitate. Oferim soluții termoizolante care îndeplinesc cerințele standardului nZEB, esențial pentru clădirile cu consum aproape zero de energie. Toate produsele asigură o izolație termică superioară, contribuind la reducerea consumului de energie și la creșterea eficienței energetice a clădirilor.
Austrotherm EPS și XPS pot fi utilizate în sisteme ETICS (External Thermal Insulation Composite Systems) care respectă clasa de reacție la foc B-s2,d0, conform standardului european EN 13501-1. Această clasificare indică un comportament la foc ridicat, emisii reduse de fum.
Un exemplu relevant este sistemul ETICS Austrotherm Ethalon, care include plăci de polistiren expandat Austrotherm EPS AF 80 și EPS AF 120, EPS AF 150, EPS AF 200, XPS TOP P și XPS TOP 30. Acest sistem a fost certificat pentru a îndeplini cerințele de reacție la foc B-s2,d0, fiind adecvat pentru proiecte publice și private care solicită astfel de standarde.
Avem un sistem propriu de colectare și reciclare EPS și XPS. Utilizăm într-un oarecare procent aceste colectări fără a compromite calitatea materialelor.
Avem proiecte în derulare de educare a pieței în sensul colectării și utilizării responsabile a materialelor termoizolante care respectă mediul.
Polistirenul este 98% aer și 100% reciclabil. Există o platformă web care pune la dispoziția publicului larg informații despre colectare. Site-ul oficial care promovează colectarea și reciclarea materialelor Austrotherm este aropolistiren-reciclare.ro. Mai multe informații sau pentru a solicita serviciul de colectare, se poate contacta Austrotherm România la numărul de telefon +40 (0) 213 17 12 /27-29 sau prin e-mail la adresa office@austrotherm.ro.
Cum a evoluat cultura organizațională Austrotherm în ultimii ani și ce valori considerați că vă definesc ca echipă?
Cultura organizațională a Austrotherm România este caracterizată printr-un angajament ferm față de inovație, sustenabilitate și dezvoltare continuă, susținută de o echipă dedicată și responsabilă, orientată către rezultate, dar și flexibilă față de nevoile actuale ale pieței. Avem parteneriate durabile cu clienții și furnizorii, avem o comunicare deschisă și constructivă cu angajații.
În ceea ce privește valorile echipei, aici aș putea enumera destul de multe, însă cele mai relevante sunt responsabilitatea, angajamentul față de calitate, diversitatea, aprecierea și integrarea diferitelor perspective și experiențe, inovația, căutarea continuă a soluțiilor noi, optime, adaptate și actuale.
Care este cea mai mare provocare pe care ați întâmpinat-o ca lider al Austrotherm România?
Provocările poziției mele sunt multe. Producem, distribuim și promovăm o izolație corectă, nu o izolație ieftină; suntem mai mult decât furnizor, suntem partener tehnic pentru proiectanți, constructori și autorități.
Provocarea cea mai grea este obsesia clientului pentru costul inițial! Bariera alegerii unui produs doar pe baza analizei de preț!
Majoritatea proiectelor, atât în sectorul public cât și în cel privat, sunt evaluate aproape exclusiv după prețul de construcție, nu după costul total de exploatare (TCO – Total Cost of Ownership). „Mai ieftin acum” înseamnă de multe ori mai scump în 5-10 ani! Sau chiar mai devreme. Se aleg adesea termoizolații sau finisaje inferioare, fără gândire pe termen lung privind comportamentul la umiditate, foc, deformare sau degradare, sau costuri de mentenanță.
O altă provocare este menținerea echilibrului între creșterea companiei și adaptarea rapidă la schimbările legislative și economice, în special cele legate de politica fiscală aplicată sectorului construcțiilor. Cea mai valoroasă misiune a fost să păstrăm o echipă motivată, deschisă și în același timp ancorată în valorile care ne-au definit mereu: seriozitate, calitate, profesionalism.
Ce vă motivează în acest rol și cum vedeți impactul pe termen lung al activității companiei în sectorul construcțiilor?
Acesta e genul de reflecție care ține mai puțin de cifre și mai mult de sens. Mă motivează evoluția echipei, încrederea, preluarea inițiativei, creativitatea și deschiderea colegilor către mai bine. Mă motivează oportunitatea de a inova, adapta și dezvolta într-o industrie cu provocări multiple și, evident, mă motivează rezultatele.
De asemenea, găsesc motivație în influența pozitivă pe care o putem avea în reglarea comportamentului de achiziție al pieței, de la dezvoltatori până la beneficiari finali, pentru că ceea ce livrăm noi nu este doar polistiren, ci un pachet de beneficii pe termen lung.
Rolul Austrotherm nu e doar economic, ci și educativ. Prin inițiativele noastre (traininguri, consultanță, ghiduri, workshop-uri, prezentări, conferințe tehnice), contribuim la formarea unei generații noi de profesioniști în termoizolații.

Care este, în opinia dumneavoastră, cel mai subestimat aspect din industria construcțiilor românească în acest moment?
În climatul actual al industriei, în opinia mea cel mai subestimat aspect din industria construcțiilor este mentenanța pe termen lung și sustenabilitatea reală a clădirilor. Se ignoră performanța energetică în exploatare, nu se urmărește suficient post construcție, nu există o cultură suficientă, reală a auditului energetic post ocupare care să reflecte performanțele materialelor utilizate pe termen lung.
Nu există un sistem bine definit, instrumentat care să verifice pe termen lung comportamentul la umiditate, foc, deformare, degradare, nu există un plan de mentenanță real… intervenții fiind doar atunci când ceva se strică.
Ar fi utile reglementări care să penalizeze improvizațiile tehnice, să încurajeze evaluările ulterioare ocupării, să se promoveze materialele care respectă întocmai standardele de calitate, să se promoveze dezvoltatorii și constructorii care gândesc pe termen lung și nu doar la un profit pe termen scurt.
În opinia mea, nu termoizolarea, structura, proiectele, designul sunt problemele, ci lipsa unei culturi reale a durabilității în exploatare. Abia după ce aceste analize pe termen lung sunt instrumentate, monitorizate, ne putem întoarce la o analiză corectă a materialelor, montatorilor, constructorilor sau investitorilor.
În încheiere, cum arată Austrotherm România în 2030, dacă toate planurile și investițiile merg conform viziunii de astăzi?
Austrotherm România în 2030 este mai mult decât un producător de termoizolații, este un jucător esențial în tranziția energetică a construcțiilor. Cred eu că prin investiții inteligente și leadership responsabil, compania este și va rămâne nu doar lider de calitate în piață, ci și un model de business sustenabil și uman.
Avem și vom dezvolta în continuare centre de inovație tehnică, de exemplu avem acum Laborator propriu R&D în România, care dezvoltă soluții pentru ingineria geotehnică (geoBLOCK pentru aplicații în infrastructură, termoizolații adaptate schimbărilor climatice).
Rămânem lider în sustenabilitate și vom dezvolta în continuare această direcție, suntem parte activă a proiectelor de regenerare urbană, clădiri nZEB și zero carbon susținute prin parteneriate durabile, nu facem compromisuri de performanță. Avem o echipă diversă, intergenerațională, multiculturală, bine pregătită, fidelizată prin politici transparente și planuri de carieră personalizate cu accent pe leadership responsabil, empatic și inclusiv, unde deciziile se iau rapid.
Urmăriți activitatea AUSTROTHERM Romania pe:
Website | Facebook | Instagram
Citește și: