Viitorul birourilor: mai puțin spațiu, mai multă valoare

august 7, 2025

În contextul revenirii în forță la birouri, angajatorii pun un accent tot mai mare pe calitate și confort, realizând că spațiile reinventate sunt esențiale pentru a atrage și reține angajații.

Contrar percepției generale, piața de construcții și renovări de birouri nu doar că nu este pe „moarte”, ci este în plin proces de reinventare. Companiile recunosc importanța mediului de lucru de înaltă calitate, dar se confruntă cu provocări serioase, costuri ridicate, incertitudini economice și reguli în continuă schimbare.

Așa că tot mai mulți se întreabă: Cum îmbunătățim ce avem, fără să supra-dimensionăm și fără să compromitem experiența angajaților? Cum rămânem agili într-un context politic și economic imprevizibil?

Perspective din ghidul JLL „U.S. and Canada Office Fit‑Out Cost Guide 2025”

JLL oferă un raport esențial pentru planificarea investițiilor și strategii de amenajare a birourilor, care reflectă dinamica pieței în contextul global și nord-american.

Raportul evidențiază:

  • 59% dintre organizațiile din SUA și Canada intenționează să crească investițiile în amenajarea birourilor

  • Structurarea spațiului devine tot mai flexibilă și multi-modal, folosind unelte avansate de analiză a utilizării spațiului pentru o eficiență sporită și adaptabilitate

Costuri, diferențe regionale și factori determinanți

  • Lucrările de bază (builders’ works) reprezintă aproximativ 38% din costuri și sunt cele mai sensibile la fluctuațiile de forță de muncă și prețuri materiale

  • Sisteme mecanice și electrice (M&E), plus IT, AV și securitate, sunt al doilea mare cost, materialele și finisajele pot influența costul final cu peste 20%

Sustenabilitate, flexibilitate și predictibilitate în fața incertitudinii

Chiar și în fața provocărilor, inflație, lanțuri de aprovizionare tensionate, reglementări, companiile investesc în spații durabile și eficiente:

  • 60% dintre piețe au observat o cerere în creștere pentru amenajări sustenabile

  • Investițiile în M&E eficiente energetic pot genera economii operaționale între 10% și 40% pe termen lung

  • Strategiile de planificare flexibilă includ opțiuni multiple de finisaje, achiziții decalate și furnizori de rezervă pentru a gestiona riscurile de cost

Birourile moderne nu mai sunt doar spații de lucru, sunt instrumente strategice pentru creșterea productivității, atragerea talentelor și consolidarea brandului companiei. În această perioadă volatilă, amenajările inteligente, sustenabile și adaptabile nu sunt doar o opțiune, ci o decizie esențială.