Analiză a podurilor în șantier: Zilnic se construiește sau se renovează un pod

mai 29, 2024

Pe scurt:

  • se construiesc sau se renovează 360 de poduri, conform Victa.ro
  • 244 de poduri sunt în renovare.
  • în ultimele 12 luni au fost anunțate 116 construcții noi.
  • peste 400 de firme de arhitectură au fost implicare în proiectarea construcțiilor și renovărilor de proiecte tip pod/pasarele.
  • în ultimii 5 ani, am monitorizat 1023 de astfel de investiții – în valoare cumulată de peste 27 miliarde de lei.
  • UE finanțează studiul de fezabilitate pentru un nou pod între Bulgaria și România

Pe larg:

Pe măsura ce podurile din România se învechesc, trecem încet de la construirea de noi poduri la menținerea celor existente. Noi materiale, tehnologii, tehnici de evaluare și chiar diverse metode de construcție au fost luate în considerare pentru a face față acestor provocări. Sunt peste 5,500 de poduri rutiere (peste apă), sau viaducte și pasaje, iar alte 1,500 sunt treceri de cale ferată.

Peste 80% din podurile și trecerile feroviare au fost construite înainte de Revoluția din 1989, per un comunicat de presă al Ministerului Transporturilor. Așa cum arată și ultimele rapoarte, România are nevoie de un program sistematic de conservare a podurilor, unde accentul să fie pus pe reparare și întreținere preventivă.

Inginerii de poduri folosesc tot mai mult și în România materiale precum betonul și oțelul de înaltă rezistență sau armături rezistente la coroziune. În plus, se utilizează metode de evaluare nedistructive (engleză: nondestructive testing – NDT), termografia în infraroșu, radar de penetrare la sol sau dispozitive de supraveghere operate de la distanță, precum drone submersibile sau zburătoare. Acestea evaluează condițiile podurilor și facilitează decizii de inginerie mult mai sigure și eficiente.

Totodată, elementele de pod prefabricate sau modulare devin în vogă, pentru a reduce timpul în care traficul este întrerupt atunci când un pod este reparat sau chiar înlocuit.

Câte poduri sunt în șantier?

În momentul de față, potrivit datelor preluate cu ajutorul singurei asistențe virtuale de vânzare la șantiere, VICTA.ro, se construiesc sau se renovează 360 de poduri, iar valoarea cumulată a acestor investiții depășesc 20 miliarde de Ron. Asta înseamnă că se renovează sau se construiește un pod pe zi.

Victa.ro ne mai arată că brandul cel mai folosit pentru geotextil este B2B Consprod, în medie de 92,54% din proiectele în care fost menționat brandul în caietele de sarcini.

244 de poduri sunt în renovare:

Iar în ultimele 12 luni au fost anunțate 116 construcții noi:

Datele preluate din Victa.ro ne arată și care sunt cele mai active firme de proiectare identificate în ultimele 12 luni:

În total, peste 400 de firme de arhitectură au fost implicare în proiectarea construcțiilor și renovărilor de proiecte tip pod/pasarele. Pentru a vizualiza lista completa cu cei mai activi arhitecți de poduri, dar și constructori de poduri,  vă puteți abona pe Victa.ro.

De cele mai multe ori, viteza de execuție a unui pod este redusă, mai ales în cazul podurilor la care se lucrează în timpul traficului. Din acest punct de vedere, am fost curioși să vedem câte astfel de construcții au fost monitorizate în ultimii 5 ani, iar conform VICTA.ro, am monitorizat 1023 de astfel de investiții – în valoare cumulată de peste 27 miliarde de lei.

Noutăți în piața podurilor

Ce se mai întâmplă pe piața podurilor în România.

UE finanțează studiul de fezabilitate pentru un nou pod între Bulgaria și România

Comisia Europeană a aprobat o finanțare de 6,9 ​​milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate comun între Bulgaria și România privind construcția unui al doilea pod peste Dunăre între Ruse și Giurgiu. Bugetul total al proiectului este de aproape 13,7 milioane de euro, diferența costurilor provenind din bugetele celor două țări.

Podul planificat de doi kilometri va servi ca o facilitate rutieră și feroviară, cu 15 kilometri de infrastructură de legătură care urmează să fie construite în fiecare țară, împreună cu o legătură directă cu autostrada Ruse-Veliko Tarnovo, care este în construcție. Bulgaria și România vor semna un acord cu Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu pentru finanțare până la jumătatea anului 2024, în timp ce parametrii proiectului ar trebui definiți până în 2026.

Cinci poduri noi peste Prut

România face, cu fonduri UE, cinci poduri noi peste Prut:

  • Stânca – Costești
  • Bumbata – Leova
  • Fălciu – Leca
  • Răducăneni – Barboieni
  • Pod nou la nivel de autostradă, la Ungheni

Ministerul Transporturilor menționează că prin construcția acestor poduri se dorește eliminarea blocajelor din punctele de trecere a frontierei, fluidizarea și optimizarea fluxului de transport mărfuri cu camioanele ce trebuie operate în Portul Constanta, dar și realizarea conexiunii dintre Republicii Moldova și rețelele europene de transport TEN-T.

Noul pod România – Ucraina, peste Tisa, pe masa guvernului

Realizat în proporție de 37%, acest pod cuprinde toată infrastructura unui punct de frontieră, și anume două poduri paralele cu două benzi de sens, cinci poduri de descărcare, trotuare, 2 clădiri administrative, parte de rezistență și de fundare a halelor de scanare și control.

Dorești să ofertezi la șantierele de poduri?

Toate șantierele podurilor sunt disponibile pe platforma Victa.ro. Dacă vrei să ofertezi astfel de proiecte, sau orice alt tip de șantier, poți accesa site-ul www.victa.ro pentru a avea acces la cea mai mare bază de date.  

Sursă foto copertă: Pod Brăila/Wikipedia