Octavian Crăciun este un fotograf profesionist de arhitectură și design interior, ce locuiește în prezent în Madrid. Fiecare clădire, fiecare casă, fiecare spațiu reprezintă o provocare pentru Octavian, pentru a evidenția frumusețea ascunsă, personalitatea și caracterul pe care fiecare profesionist l-a imprimat în proiectul său.
În prezent, este foarte concentrat pe proiecte noi atât în Madrid, dar și pe proiectele internaționale ale cliențiilor lui. Ne bucurăm nespus că a reușit să îți facă timp să ne răspundă la câteva curiozități.
Bună, Octavian! În primul rând, ce anume ți-a dat impulsul acesta creator? De ce fotografia?
Salutare, Nicoleta. Eu cred că orice pasiune începe prin a experimenta, și în cazul meu nu a fost diferit. Am început să fac fotografii în toate ieșirile cu prietenii mei și în momentul în care am putut atinge un DSLR, am luat decizia că trebuia să am și eu unul.
Fotografia mă ajută să îmi exprim ceea ce simt înăuntru, care poate uneori sunt lucruri greu de exprimat în vorbe, mai ales dacă ești o persoană mai timidă cum sunt eu.
Ai fost interesat dintotdeauna să documentezi mediul construit?
Nu. Am început cu portret și evenimente (nunți), pe care încă le mai fac. Dar acum 10 ani am descoperit că îmi plăcea să fotografiez spații, să captez liniile și lumina.
În general, există un anumit mesaj sau un sentiment pe care dorești să îl transmită imaginile tale?
Interesul meu este să captez viziunea arhitectului sau a designer-ului de interior într-o formă cât mai creativă posibil. Îmi place foarte mult să respect mood-ul spațiilor sau clădirilor pe care le fotografiez.



Cât de important este echipamentul în momentul în care te decizi să faci din această activitate o meserie?
Echipamentul este destul de important, însă nu e cel mai important lucru. Poți face fotografii de arhitectură chiar și cu un 50mm. Trebuie însă să antrenezi ochiul și să înveți să interpretezi spațiile și lumina în așa fel încât rezultatele să aibă o estetică frumoasă. Și să îți cunoști echipamentul ca sa poți folosi ce ai pentru a obține cel mai bun rezultat posibil.
Cât de importantă este crearea propriul stil? Cum echilibrezi acest lucru cu nevoile individuale ale clienților sau ale proiectului?
Este important un stil propriu pentru că este ca și în cazul pictorilor, în fiecare reportaj tu lași o mică parte din tine, este ca semnătura ta. Acesta trebuie adaptat mereu la cerințele clientului, dar de asemenea, clientul trebuie și el educat în privința asta.
Înainte de a începe un nou proiect și în funcție de natura ședințelor foto, ce tip de cercetare faci și de ce? Care este primul lucru pe care îl faci când ajungi la fața locului?
În mod normal cer clientului un video al locației sau măcar un plan. Și deși îmi cunosc fiecare client și ce își dorește de la mine când fotografiez un proiect, în ultima vreme, dacă este posibil din punct de vedere logistic, îmi place să merg să văd locația înainte.
Primul lucru când ajung la fața locului este să îi cer clientului să îmi arate spațiile și să îmi vorbească un pic despre ele. Așa pot înțelege de cele mai multe ori ce este important pentru el.
Fotografia este într-o continuă evoluție. Cum te asiguri că munca ta rămâne relevantă într-o industrie cu ritm rapid? Cauți în mod activ inspirația și, dacă da, unde o găsești?
Sunt total de acord. Și încerc să rămân actualizat pe lângă faptul ca urmăresc fotografi cunoscuți internațional, încerc întotdeauna când timpul îmi permite, să experimentez.
Și îmi dau seama că asta îmi aduce rezultate bune și cunoștințe pe care le pot aplica în viitoare proiecte. Cel mai ușor de a găsi inspirația în ziua de azi, este pe internet și rețele de socializare.
Care este o fațetă importantă al acestui domeniu pe care companiile/birourile de arhitectură o ignoră adesea?
Cred că de cele mai multe ori clientul, în general, ignoră că a fotografia un spațiu nu înseamnă doar a pune trepiedul, a ajusta expoziția și a apăsa pe un buton, ci este cu mult mai mult de atât. Mi s-a întâmplat să ajung la locații și să existe muncitori dând ultimele retușuri, să nu fie curat sau să se întâmple să fie și proprietarul pe acolo. A munci liniștit este foarte important și a avea timp de a pregăti spațiul pentru fiecare fotografie este foarte important.





Care au fost cele mai provocatoare aspecte ale fotografiei de arhitectură și design interior până acum și cum ai reușit să le depășești? A existat un proiect specific care te-a împins până la limită?
Cele mai grele proiecte cred că sunt cele în care pot folosi doar lumina artificială. Am un client căruia îi plac fotografiile doar cu lumina naturală și recent am făcut un reportaj pentru el în care trebuia să folosesc lanterna de la telefon pentru a vedea butoanele aparatului foto. Surprinzător, fotografiile au ieșit foarte faine.
Suntem convinși că ai o serie de imagini, întâmplări care ți-au rămas în suflet și minte. Care este cea mai frumoasă, cea mai prezentă?
Recent am fotografiat o casă incredibilă, foarte frumos decorată și cu o arhitectură care nu te lasă indiferent. Și tot în același timp s-a întâmplat ca această casa să aibă o orientare perfectă către apusul soarelui ceea ce m-a ajutat să obțin un reportaj excepțional.
Cum ai caracteriza orașul în care te afli în prezent ca locație pentru practicarea fotografiei de arhitectură?
Madrid este un oraș superb cu o arhitectură foarte variată. De fapt, chiar acum mă aflu în procesul de a crea un pic de portofoliu de fotografie de arhitectură și am o listă destul de lungă de clădiri interesante cărora trebuie să le fac o vizită.
Cine ar trebui să stimuleze cultura construcțiilor de calitate și de ce?
Eu cred că studiourile de arhitectură care se respectă deja fac asta pentru că trăim în perioada asta în care totul este eco, sustenabil, etc. Și cred că clientul final este din ce în ce mai educat și îi place ca produsul final să fie pe lângă frumos, bine construit.
În opinia ta, ce investiții în sectorul construcțiilor sunt de maximă urgență?
În special clădirile publice, cum sunt școlile sau spitalele și clădirile cu o istorie frumoasă, dar care au rămas în paragină, poate din lipsă de fonduri sau pentru că proprietarul nu este interesat să investească în renovare.
Dacă ar fi un lucru pe care l-ai putea recomanda unui tânăr fotograf de arhitectură să-l studieze în profunzime, care ar fi aceasta și de ce?
Pe lângă fotografie, eu aș recomanda oricărui fotograf să învețe marketing. Noi ca artiști de cele mai multe ori suntem convinși că a face fotografii foarte bune este de ajuns, însă nu e adevărat. Trebuie să învățăm să ne vindem talentul.
Privind către viitor, ce se arată pentru tine?
Simt că atrag din ce în ce mai mult clienții pe care mi-i doresc. Eu cred că sunt pe drumul cel bun și că nu trebuie să mă relaxez în niciun moment. Pe lângă acestea, cred că este important să continui să îmi fac treaba cu pasiunea pe care am arătat-o până acum.




Toate drepturile aparțin (c) Octavian Crăciun