Șantiere silențioase: Metode inovatoare pentru construcții fără poluare fonică

ianuarie 27, 2025

Străzile pașnice din Oslo devin și mai calme pe măsură ce orașul încurajează folosirea utilajelor de construcții electrice și silențioase. Pentru localnici și constructori, scăderea decibelilor reprezintă un efect secundar binevenit al obiectivului de a menține proiectele de construcții gestionate de orașe fără emisii toxice. Mandatul, care este primul de acest gen din lume, a intrat în vigoare la 1 ianuarie.

Construcțiile sunt una dintre cele mai mari surse de poluare a aerului urban. Capitala norvegiană a deschis calea în înlocuirea benzinei și motorinei care alimentează echipamentele sale de construcții cu biocombustibili, care nu contribuie la încălzirea planetei, dar încă poluează aerul local. Acum se trece la aparatură alimentată cu baterii.

Cele mai recente date arată că șantierele municipale din Oslo nu aveau combustibili fosili în proporție de 98% în 2023; trei sferturi erau alimentate cu biocombustibili și mai puțin de un sfert cu energie electrică. Pentru proiectele derulate de agenția de mediu urban, care are date mai recente până în octombrie 2024, două treimi din orele de utilizare a mașinăriilor au fost alimentate cu energie electrică și o treime cu bio-diesel.

Proporția proiectelor alimentate cu energie electrică s-a dublat în ultimii doi ani, pe măsură ce noi echipamente au apărut pe piață. Semnalul transmis de Oslo a ajutat industria să dezvolte ustensile și echipamente electrice de care pot beneficia și alte orașe.

Vehiculele electrice nu reprezintă nimic nou pentru norvegieni, care sunt mai predispuși să conducă o mașină electrică decât una cu combustie, dar piața excavatoarelor și a utilajelor pe roți mai are mult de parcurs.

Industria construcțiilor a respins planurile de pionierat ale orașului Oslo și a cerut o abordare mai flexibilă care să analizeze emisiile totale ale unui proiect de construcții, mai degrabă decât să-și reglementeze echipamentele.

Cerința ca toate utilajele de pe șantierele de construcții să nu aibă emisii este „în acest moment, nici eficientă, nici rentabilă”, a spus Stine Marie Haugen, de la Asociația Norvegiană a Antreprenorilor de Construcții și Inginerie Civilă.

„În prezent, foarte puține țări din Europa se concentrează pe utilajele fără emisii, ceea ce înseamnă că accesul la astfel de echipamente este oarecum limitat”, a spus ea. „Doar câteva țări suportă costurile de dezvoltare aferente aducerii acestor mașinării pe piață.”

Săpătoare electrice la un șantier fără emisii din Oslo. Fotografie: Ajit Niranjan/The Guardian

Pe măsură ce volumul vehiculelor crește, costurile vor scădea, dar ca și în cazul tuturor noilor tehnologii, există o primă ecologică. Un utilaj alimentat cu baterii poate costa de două ori mai mult decât unul diesel.

Există, de asemenea, beneficii care sunt mai greu de capturat, cum ar fi condiții de lucru mai silențioase la fața locului și perturbări reduse pentru comunitățile și întreprinderile locale.

„Dacă există o școală în zonă, poate continua orele de curs ca și cum nu ar exista niciun șantier”, a spus Lars Olav, un manager de proiect.

Oslo nu este singurul oraș în care oficialii încurajează trecerea la utilaje de construcții mai curate. În Stockholm, autoritățile care reamenajează un fost district de ambalare a cărnii au crescut cerințele minime pentru mașini electrice de la 10% la 50%, iar restul lucrează cu biocombustibili.

În Țările de Jos, proiectul unei consilii de apă pentru a consolida un dig utilizează peste 40 de mașini electrice de mare capacitate și a condus la construirea primei stații de încărcare rapidă din lume pentru vehicule și mașini mari.

Un șantier cu utilaje electrice în apropierea zonelor rezidențiale