După ce în luna iulie, Comisia Europeană a ales 134 de proiecte de transport pentru a le oferi peste 7 miliarde de euro (proiectele feroviare primind 80% din fonduri), acum Guvernul aprobă proiecte privind centralizarea semnalizării feroviare în 67 de stații de cale ferată de pe raza a 5 sucursale regionale ale CNCF CFR SA.
Numai la regionalele Timișoara și Cluj sunt vizate 34 de stații feroviare a căror valoare totală se ridică la aproximativ 230 de milioane de euro (proiect de Hotărâre de Guvern ce se referă la aprobarea indicatorilor tehnico-economici), din care lucrările de construcții-montaj reprezintă 73,5 milioane de euro. Durata de execuție a acestor lucrări este estimată la 21 de luni.
Alte 18 stații aparțin de sucursalele regionale CF București și Craiova, iar valoarea totală a investiției ajunge la 135 milioane de euro, din care lucrările efective de construcții-montaj însumează 42 de milioane de euro. În cazul acesta, durata de execuție este de 15 luni.
Mai putem menționa aici și cele 15 stații la SRCF Brașov, unde valoarea totală a investiției este estimată la 75 de milioane de euro, din care lucrările de construcții-montaj reprezintă 20,5 milioane de euro.
Potrivit Club Feroviar, proiectele trebuie finalizate până în 2026, fiind finanțate prin PNRR. Să nu uităm, totodată, de cel mai mare proiect feroviar din țară care ar trebui finalizat și el în 2026, ce implică tuneluri de 7 km care străbat Munții Carpații.
Câte proiecte sunt înregistrate în Victa de la începutul anului?
Victa monitorizează 153 de proiecte de căi ferate și linii de tren din data de 01 ianuarie 2024 în diferite stadii (proiectare, autorizare, construcție, amenajare, înainte de execuție). Valoarea acestora pe șantier este estimată la 60,65 miliarde RON, iar în topul județelor cu cele mai multe proiecte se află:
- Județul Constanța – 17 proiecte
- Județul Timiș – 13 proiecte
- Județul Suceava – 10 proiecte
Din acestea, avem:
11 proiecte de construcții noi (valoare pe șantier estimată la 13,50 miliarde RON)
132 de proiecte de renovare și reparații (valoare pe șantier estimată la 31,43 miliarde RON)
10 proiecte de modernizare și extindere (valoare pe șantier estimată la 15,73 miliarde RON)
Din cele mai reprezentative proiecte, putem menționa:
- Electrificarea și modernizarea pe cei 43 de km de cale ferată dintre Constanța – Mangalia, un proiect de 1,3 miliarde lei pentru care au fost depuse două oferte, de către asocierea Drum Asfalt – SC Alstom Transport SA și asocierea IC ICTAS Insaat Sanayi Ve Ticaret A.S. – Rotary Construcții Mentenanță. Potrivit Victa, la 05.08.2024, proiectul se afla la stadiul de atribuire a contractului pentru proiectare și execuție. (Vezi P395315 pe Victa.ro)
- Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa II, a cărui valoare estimată este de aproape 473 milioane lei fără TVA. Durata lucrărilor este estimată la 30 de luni. La 31.07.2024 a avut loc depunerea ofertelor pentru proiectarea și execuția lucrărilor. (Vezi P393547 pe Victa.ro)
- Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km). Ultima actualizare a acestui proiect a fost făcută pe 3 iulie 2024, când lucrările de pe șantier au fost demarate. 7,679 miliarde de lei (fără TVA) este valoarea investiției pentru reabilitarea și modernizarea Magistralei 300, iar după modernizare viteza maximă pe care o pot atinge trenurile este 160 km/oră. (Vezi P341502 pe Victa.ro)