Pe scurt:
- Tuneluri de 5 și 7 km ce vor străbate Munții Carpați
- Proiectul va fi finalizat în 2025
- Sunt folosite utilaje speciale de tip cârtiță (TBM)
Pe larg:
Cele mai lungi tuneluri feroviare care vor străbate Munții Carpați vor fi finalizate în 2026, după cum declară constructorul grec Aktor. Lucrările au demarat deja la tunelul de la Ormeniș, ce face parte din proiectul de modernizare a căii ferate dintre Sighișoara și Brașov. Acesta reprezintă cel mai mare proiect de acest tip din România, și presupune circulația trenurilor prin tuneluri de 5 și 7 kilometri lungime.
După ce modernizarea va fi finalizată, trenurile vor putea circula cu viteze de până la 160km/h. Constructorul Aktor a confirmat că până în 2026 lucrările vor fi finalizate, săpăturile pentru tunelurile de la Ormeniș fiind realizate cu două utilaje specializate de tip „cârtiță” (TBM), iar alte două astfel de utilaje urmând să intre în operare în septembrie 2024.
Deși unele întârzieri au apărut din cauza schimbărilor de proiectare, compania este hotărâtă să recupereze timpul pierdut. Astfel, lotul 2 va fi finalizat înaintea loturilor 1 și 3.
„Tunelurile vor fi gata în ianuarie 2026 potrivit ultimului calendar. Cele două mașini de săpare tuneluri (TBM) sunt deja în operațiune, iar celelalte două vor intra pe șantier în septembrie 2024, așa că toate patru vor fi operaționale în acest an.
Întârzierile au apărut, în principal, din cauza schimbărilor de proiectare. Este un proiect dificil pentru că eforturile trebuie adaptate în mod constant situației din teren, dar vom tăia din timp. Lotul 2 va fi gata înaintea loturilor 1 și 3, așa că în programul general al Ministerului Transporturilor”, a declarat Antonis Kyriakos.