Iluminatul inteligent ia amploare: perspectivele lui Dan Grosuleac și Eduard Amuza, Zumtobel România

septembrie 1, 2025

interviu realizat de Alina Murg

Grupul Zumtobel sărbătorește în 2025 aniversarea a 75 de ani a mărcii sale de bază, Zumtobel. Acesta este un nou reper în istoria de succes a companiei, care și-a început parcursul ca o afacere de familie. Fondată în 1950 de Dr. Walter Zumtobel în Dornbirn sub numele „Elektrogeräte und Kunstharzpresswerk W. Zumtobel KG”, compania a început cu producția de balasturi pentru noile corpuri de iluminat fluorescente.

Înlocuirea lămpilor incandescente a marcat începutul unei noi ere, iar în doar doi ani, s-a început și producția de corpuri de iluminat. Din 2006, compania este listată la bursă, grupul reunind brandurile puternice Zumtobel, Thorn și Tridonic și operând la nivel global, cu sediul central în continuare în Dornbirn.

Zumtobel Group AG, lider internațional în furnizarea de soluții de iluminat inovatoare, își propune să creeze bunăstare și să îmbunătățească calitatea vieții oamenilor prin lumină. Grupul activează la nivel global prin brandurile sale recunoscute – Zumtobel, Thorn și Tridonic – oferind un portofoliu extins de produse și servicii axate pe nevoile reale ale utilizatorilor.

Cu o experiență privind efectele luminii asupra oamenilor, acumulată de-a lungul deceniilor, Zumtobel Group dezvoltă soluții sustenabile și orientate spre viitor, care combină eficiența energetică cu cea mai înaltă calitate a iluminatului. Grupul este listat la Bursa de Valori din Viena (ATX Prime) și are aproximativ 5.300 de angajați la nivel mondial. În anul financiar 2023/24, compania a înregistrat venituri de 1.127 milioane euro.

Sub brandul Zumtobel, compania își exprimă pasiunea pentru soluții de iluminat de înaltă calitate, menite să ofere perfecțiunea. “Credem cu tărie că lumina potrivită poate transforma atmosfera unui spațiu în orice moment al zilei sau al nopții. Lumina devine o experiență în sine, atunci când este adaptată nevoilor individuale.

Inspirați de o ambiție creativă unică, căutăm constant noi modalități de a inova prin design atemporal și inimitabil. Filosofia noastră corporativă, orientată spre progres și estetică, ne ghidează în misiunea de a crea iluminatul viitorului. Cu pasiune, simț al frumosului și o viziune orientată spre viitor, folosim lumina pentru a îmbunătăți viața oamenilor.”

În acest interviu, Dan Grosuleac, Head of Sales Zumtobel Lighting Romania, și Eduard Amuza, Senior Lighting Designer & Service Manager Zumtobel Lighting Romania, ne explică cum s-a poziționat compania în România în ultimii ani, ce segmente de piață sunt cele mai dinamice, cum influențează politicile de eficiență energetică cererea de soluții moderne și care sunt direcțiile strategice pentru următorii ani.

Cum s-a poziționat Zumtobel Lighting în piața din România în ultimii ani și care sunt principalele obiective pentru perioada următoare?

Dan Grosuleac: Piața de iluminat din România, este influențată atât de piața de iluminat vest-europeană, care vine preponderent cu soluții tehnice inovatoare, cât și de piață asiatică, care vine cu soluții mult mai competitive comercial.

Zumtobel Lighting, cu o tradiție îndelungată în soluții tehnice premium, a încercat să modeleze piața de iluminat din România, prin produsele cele mai eficiente energetic și cu fiabilitate îndelungată în exploatare, dar care să fie controlate și de partea de soluții smart a grupului, care să ofere utilizatorului final, mixul ideal de confort al iluminatului și eficiență energetică adaptată utilizării spațiului în funcție de prezența, lumina naturală și fluxuri tehnologice acolo unde a fost cazul.

Care este diferențiatorul principal al brandului Zumtobel într-o piață extrem de competitivă a soluțiilor de iluminat?

Dan Grosuleac: Pentru a rămâne unul din brandurile de top, probabil produsele noi și inovatoare sunt principalul diferențiator într-o piață în continuă dezvoltare. De asemenea, confirmarea durabilității în exploatare, a făcut ca produsele brandului să fie printre cele mai căutate, în acele aplicații în care s-a dorit o soluție de iluminat de tipul “install and forget”.

Cum se integrează filiala din România în strategia globală a Grupului Zumtobel?

Dan Grosuleac: România, la fel ca și alte țări emergente din Europa de Est, a venit cu o piață dornică de produse de iluminat consacrate din punct de vedere tehnic, iar o echipă locală foarte bine pregătită tehnic, a făcut ca transferul de tehnologie dinspre grup către piața locală, să fie mult mai ușor de făcut către principali decidenți din sectorul construcțiilor și în particular în industria de iluminat din România.

Cum percepeți evoluția pieței de iluminat profesional în România? Ce segmente (office, retail, industrial etc.) sunt cele mai dinamice în acest moment?

Dan Grosuleac: Pentru grupul Zumtobel, cele mai dinamice segmente, mai ales după COVID, au fost sectorul privat, retail fizic, care este într-o continuă expansiune, cât și cel online, strict legat de dezvoltarea domeniului Logistic, care a înregistrat o creștere constantă în ultimii 5 ani.

Sectorul industriei manufacturiere pare că vine cu dezvoltări noi, mai ales în zona de vest a țării, iar sectorul de birouri pare a fi într-o stagnare a noilor dezvoltări, însă cu câteva clădiri noi care sunt în faza incipientă de dezvoltare.

Sectorul public pe de altă parte, a părut într-o continuă dinamică, atât pe partea de investiții noi, cât și pe partea de reabilitări, în sectorul medical, educație și infrastructură.

Cum influențează politicile europene de sustenabilitate și eficiență energetică cererea de soluții moderne de iluminat?

Dan Grosuleac: Pe partea de sustenabilitate, asistăm la o serie de inițiative atât în sectorul public, cât și în cel privat, care au contribuit toate la o mai mare atractivitate a soluțiilor eficiente energetic în sectorul construcțiilor din România.

Dorința companiilor de a avea soluții eficiente energetic sau din materiale prietenoase cu mediul sau a căror proveniență să poată fi urmărită de la extracție, producție și până la punerea în operă, a oferit Zumtobel o serie de oportunități, întrucât grupul și-a dezvoltat întreg ciclul de producție axat în jurul acestor direcții, fiind pregătit în orice moment să pună la dispoziție atât documentația, cat și tehnologia necesară companiilor, să poată să atingă aceste directive pe partea de iluminat.

Ce tipuri de produse sau soluții oferă Zumtobel în România și care sunt cele mai cerute în prezent?

Dan Grosuleac: Grupul Zumtobel, este printre puținii producători de sisteme de iluminat, capabili să ofere întreg spectrul de sisteme de iluminat, de la componente, la aparate de iluminat normal, iluminat de siguranță, cât si sisteme de control al iluminatului.

În particular în România, oferim sisteme de iluminat complete preponderent în sectorul de retail, industrie și iluminat public, iar prin intermediul partenerilor locali, oferim soluții de iluminat și în sectorul de educație și medical.

Inovația este esențială în acest domeniu. Ce tehnologii noi ați introdus recent sau urmează să lansați în perioada următoare?

Eduard Amuza: Cercetarea are loc pe mai multe direcții. Recent am lansat a doua versiune a șinei luminoase Tecton, un produs busbar cu 15 conductori. Produsul poate fi folosit în spații industriale, sau de retail. În domeniul iluminatului de siguranță, am lansat în România nBox, o baterie centrală pentru iluminat de siguranță destinată spațiilor mici comerciale sau rezidențiale. În ceea ce privește cercetarea fundamentală, am lansat corpuri de iluminat cu un spectru LED special formulat, Z-Spectrum , care urmărește spectrul luminii naturale.

Cum contribuie soluțiile de iluminat inteligent la crearea unor spații mai sustenabile, mai productive sau mai confortabile?

Eduard Amuza: Utilizatorul poate folosi corpuri de iluminat cu LED-uri Z-Spectrum pentru vedere relaxată, concentrare maximă. Corpurile de iluminat se pot repara/ recicla/ refolosi, sunt mai ușor de dezasamblat. În același timp, un sistem de control al iluminatului adaptează iluminatul din fiecare cameră la utilizator și reduce consumul de energie prin utilizarea de senzori.

Cum arată profilul tipic al unui client Zumtobel în România? Colaborați mai mult cu dezvoltatori, companii industriale sau firme de arhitectură și design?

Dan Grosuleac: Ideal, pe fiecare proiect în parte, încercăm să lucrăm cu fiecare factor de decizie implicat în crearea soluției de iluminat, începând de la arhitect pentru partea de design a soluției de iluminat, cu proiectantul pentru a găsi soluția optimă din punct de vedere energetic, cu antreprenorul pentru a găsi soluțiile optime de punere în operă, și cu beneficiarul final, pentru a putea expune beneficiile în utilizare care le poate avea prin utilizarea unor soluții de iluminat premium, pe care le furnizează în final Zumtobel Group.

Tecton II 7

Cum colaborați cu arhitecții, proiectanții și consultanții în procesul de specificare a soluțiilor? Există instrumente sau platforme dedicate?

Dan Grosuleac: Este important ca grupurile de consultanți, fie că vorbim de arhitecți, designeri sau proiectanți, să fie la curent cu ultimele tehnologii în materie de iluminat, atât materiale, forme, cât și tehnologii.

Pe toate acestea le transferăm către aceste grupuri, prin întâlniri 1:1, vizite în show-room-urile noastre dedicate, traininguri regionale pe teme mai complexe, cum ar fi iluminatul de siguranță sau sistemele de control al iluminatului, cât și vizite la sediul nostru central din Dornbirn, Austria, unde putem accesa cele mai recente tehnologii în fazele finale de testare înaintea lansării pe piața.

Pe partea de proiectare, folosim toate soft-urile specializate în materie de iluminat (Dialux, Relux, etc.), care să ne ajute sa modelăm cât mai aproape de realitate, viitorul sistem de iluminat, integrat în spațiul clientului.

Care sunt direcțiile strategice pe care mizați în următorii 3-5 ani pe piața din România?

Dan Grosuleac: Următorii ani vor fi marcați de o adopție din ce în ce mai mare a sistemelor de iluminat smart, care vor integra senzoristica din ce în ce mai complexă, și care va fi capabilă să monitorizeze și să optimizeze fluxurile tehnologice și de personal.

De asemenea, vom asista și la reabilitarea sistemelor vechi, cu altele noi mai eficiente energetic, care va constitui de asemenea una din direcțiile noastre principale.

Cum vedeți viitorul iluminatului în clădiri comerciale, industriale sau rezidențiale în contextul digitalizării accelerate?

Dan Grosuleac: La fel ca și alte sisteme, iluminatul va contribui și el ca potențială infrastructură pentru integrarea de senzori din ce în ce mai complecși, precum și pentru colectarea de date legate de utilizarea spațiilor. Ulterior, pe baza datelor colectate, se va putea face optimizarea utilizării spațiilor.

Tecton II 10

Zumtobel este parte dintr-un grup internațional, care sunt lecțiile valoroase aduse din piețele vestice și aplicabile în România?

Eduard Amuza: Iluminatul devine mai inteligent, se poate adapta pe parcursul vieții clădirii. Corpurile de iluminat se pot personaliza (finisaje, culori, opțiuni) pentru o soluție unică fiecăruia.

În același timp corpurile de iluminat devin parte din economia circulară (se pot repara, refolosi, pentru o durată de viață mult mai mare). În iluminatul rezidențial sau comercial corpurile de iluminat nu oferă doar lumină adaptabilă, ci au grijă și de sunet/zgomote excesive în spațiu, Iluminatul a devenit parte integrantă din sistemul centralizat de management al clădirii (BMS).

Pentru final, suntem curioși să aflăm dacă există mituri sau idei greșite despre iluminatul profesional pe care le tot auziți și v-ați dori să dispară odată pentru totdeauna?

Dan Grosuleac: Pare că piața de iluminat devine din ce în ce mai educată în ceea ce privește iluminatul. De asemenea, industria românească de iluminat, este destul de deschisă la a adopta tehnologii noi și inovatoare, întrucât-un ritm mai ridicat decât alte tari.

Ca atare, nu am sesizat în ultimul timp, chestiuni eronate sau mituri legate de iluminat. Cel mai important pe de altă parte, este faptul ca și legislația românească în domeniu, s-a aliniat celei europene, și ca atare putem vorbi un limbaj comun în materie de produse adaptate legislației și pieței locale.