Andreea Chiser, arhitect & fondator Lutfain: ,,Piața românească este price-sensitive cu produsele realizate manual”

august 26, 2024

Lutfain este un atelier de ceramică decorativă și utilitară înființat în 2020 în București. În spatele acestui brand se află Andreea Chiser, un arhitect care s-a îndrăgostit iremediabil de ceramică. Descoperirea acestei pasiuni a însemnat îmbinarea ideală între design și meșteșug.

Fiecare obiect este realizat manual din ceramică și fiecare colecție vine cu o poveste în spate. Prin Lutfain, Andreea își dorește să releve importanța frumosului în viețile oamenilor și să readucă în atenția publicului ceramica prin obiecte moderne cu design contemporan.

Mai multe despre ce înseamnă să deschizi o afacere de ceramică pe piața românească, provocările sau tendințele acestui domeniu, ne spune Andreea Chiser, arhitect și fondator Lutfain.

Bună, Andreea! În primul rând, ce anume ți-a dat impulsul acesta creator? Crezi că fiecare om are cumva o chemare a sa?

Impulsul de a mă exprima creativ a fost mereu acolo, doar că l-am descoperit treptat. Atunci când lucram în proiectarea de arhitectură, aveam diferite outlet-uri creative: fotografie, ilustrație, colaje, design grafic. Ulterior am descoperit ceramica și simt că le îmbină pe toate.

Cred că atunci când faci ceva ce te pasionează și îți face plăcere, ai șanse mult mai mari să fii o persoană împlinită și capabilă să ofere ce e mai bun celorlalți. Cred că această chemare are diferite etape și poate avea numeroase forme, iar țelul de a identifica o chemare unică poate lua din bucuria găsirii acesteia.

De ce ți-a fost cel mai teamă când ai trecut de la arhitectură la ceramică?

Trecerea a fost treptată fiindcă între momentul în care mi-am dat demisia și deschiderea atelierului au fost 2 ani de freelancing în care am explorat diferite domenii conexe. Locuiam în Cairo, acolo am descoperit ceramica și s-a conturat  ideea deschiderii unui atelier în care să mă axez pe plăci ceramice realizate manual.

Cât de greu este, financiar și logistic, să deschizi un atelier de ceramică?

Cea mai importantă investiție pentru un ceramist este cuptorul în care se ard obiectele. Investiția mea inițială în echipamente și mobilier a fost de aproximativ 12.000 de euro. Fiecare atelier este diferit și în funcție de tipul de obiecte realizate, necesităților sunt altele. Sunt ceramiști care lucrează de acasă, dar sunt și ateliere găzduite de o hală.

Tendințele de design sunt într-o continuă evoluție. Cum te asiguri că munca ta rămâne relevantă într-o industrie cu ritm rapid? Cauți în mod activ inspirația și, dacă da, unde o găsești?

Tendințele sunt mereu în schimbare, într-adevăr. Însă mă concentrez pe autenticitate și calitate. Fiecare piesă este realizată manual, aducând astfel un plus de unicitate. Inspirată de natură, arhitectură și tradiții, integrez în creațiile mele influențe contemporane, păstrându-le relevante și distincte. De asemenea, urmăresc constant tendințele în design și colaborez cu alți arhitecți și designeri pentru a rămâne conectată la evoluțiile din domeniu.

De unde pornește ideea de bază a unui nou model de placă ceramică? Realizezi schițe ale modelelor pe hârtie? Folosești vreodată randări pentru a observa cum arăta piesele tale într-un locuință?

De multe ori plăcile sunt custom made și colaborez cu designerul de interior care vine cu o idee deja conturată. Altfel, pentru colecțiile mele, inspirația are multe surse mult precum arhitectura tradițională, geometria islamică, dar și lumea vegetală.

Un nou design începe mereu cu o schiță, hârtia și creionul sunt în continuare cel mai bun unelte de filtrare a ideilor. Apoi proiectul se continuă într-un program de proiectare unde definitivez modelul plăcilor ceramice. Randările sunt un instrument de care mă folosesc uneori, la fel și printarea 3D.

Cum integrezi practici de sustenabilitate și ce inițiative sau măsuri iei pentru a îți minimiza amprenta asupra mediului, menținând în același timp creșterea afacerii?

Am început acest an cu dorința de folosi doar materiale pe care le aveam deja în stoc și am reușit asta în proporție de 70%. Această decizie m-a împins să experimentez, să testez mai mult și m-a forțat să nu mai amân reciclarea maselor ceramice.

În ceramică, cel mai bun mod de a reduce impactul asupra mediului este să faci o singură ardere a obiectelor în loc de două. Plăcilor ceramice nereușite le dau altă funcționalitate: le încorporez în piese de mobilier, de decor sau devin suport pentru cești. Resturile de la diferite obiecte cu defect le inserez ca și elemente decorative în vaze, rame de oglinzi sau alte obiecte de decor experimentale.

Investești în digitalizarea serviciilor? Ne poți da câteva exemple de tehnologii noi  implementate și cum acestea îmbunătățesc sistemul de lucru sau experiența cu clienții?

Încă de la început mi-am dorit un site care să reprezinte Brandul Lutfain și care să fie ușor de navigat, așa că am investit în realizarea lui și în optimizarea SEO. Mă promovez folosind digital marketing și prin prezența pe social media. Majoritatea plăților sunt prin transfer bancar, așa că mă folosesc de o soluție de facturare online care este mai rapidă. În ceea ce privește procesele de producție și stocurile, nu simt că m-ar ajuta digitalizarea fiind multe comenzi custom.

Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ai întâlnit de-a lungul timpului în acest domeniu? Ce fel de lecții ai învățat pe măsură ce atelierul a crescut?

Piața românească încă este price-sensitive în ceea ce privește produsele realizate manual, care uneori sunt asociate cu artizanatul. O altă provocare personală ține de puterea de a refuza proiectele care nu sunt congruente cu direcția în care îmi doresc să mă dezvolt. O dată cu creșterea atelierului mi-am dat seama cât de necesară este dobândirea unui know how în ceea ce privește dezvoltarea afacerilor. De aceea, anul trecut am parcurs programul mini MBA pentru antreprenori de la JCI, iar apoi m-am înscris la MBA-ul în industrii culturale și creative din cadrul FABIZ.

Care sunt cele mai mari tendințe atunci când vine vorba de plăci sau obiecte ceramice?

După o perioadă în care a fost foarte apreciat minimalismul în tonuri de gri și bej, se observă două trenduri paralele: o întoarcere către maximalism, către culori îndrăznețe și stereotomii și un alt trend care utilizează materiale sustenabile și texturi naturale.

Pe lângă produsele Lutfain, am observat că oferi și ateliere și cursuri de ceramică. Cât de interesați sunt românii de astfel de ateliere?

Atelierele și cursurile de ceramică sunt constante în oferta mea, tocmai fiindcă există interes. Este un domeniu în creștere fiindcă oamenii au nevoie să se deconecteze de la viața agitată de zi cu zi, iar lucrul cu mâinile facilitează reconectarea cu tine însuți. Pe lângă cursurile pe care le țin în spațiul meu, colaborez pentru ateliere de ceramică și cu companii.

Care este un lucru despre industria ceramicii pe care ai fi vrut să-l știi înainte de a începe afacerea?

Concurența reprezentată de fabricile din Italia și Spania care produc industrial plăci ceramice ce par a fi realizate manual este mult mai mare decât credeam. Pe lângă asta, în România nu sunt multe magazine care comercializează materii prime pentru micile ateliere.

Sunt convinsă că ai o serie de imagini, întâmplări, care ți-au rămas în suflet și minte, care e cea mai frumoasă, cea mai prezentă?

Cele mai plăcute surprize sunt atunci când primesc imagini cu obiectele realizate de mine acasă la oamenii care le-au cumpărat. Fiindcă un obiect nu este finalizat până când nu încheagă povestea spațiului din care face parte. Mereu va rămâne în amintirea mea un moment din primul an al atelierului când am vândut două vaze unui cuplu. Își achiziționaseră de curând un apartament și urmau să facă amenajarea interiorului în jurul câtorva obiecte pe care le prețuiau, printre care și vazele mele. Aprecierea lor m-a emoționat și mi-a dat curaj.

Privind către viitor, ce se arată la orizont pentru Lutfain? Există planuri de a îți extinde echipa sau aria de servicii, sau ai deja proiecte la care trebuie să lucrezi?

Îmi doresc să răspund cât mai bine nevoilor arhitecților și designerilor și voi investi în eficientizarea procesului de realizare a plăcilor ceramice. O direcție cu care merg în paralel este proiectul Fired Up România prin care promovez și susțin ceramica românească contemporană și a colegilor de breaslă prin întâlniri și evenimente.

Puteți urmări produsele și activitatea Luftain pe:
Website | Instagram | Facebook